Harci Vasak

2017. szeptember 21. 23:00 - Harrdder

Az árvízi hős

Úszó lánctalpas teherszállító

Van a Magyar Honvédség arzenáljában néhány harcjármű, melyeket a híradókban már minden bizonnyal sokan láttak. A PTSz-M közepes úszó szállító járművek már nagyon sokszor tettek jószolgálatot hazánknak. A katonák ezek bevetésével tudtak néha csak olyan helyeket megközelíteni, amelyeket másként nem tudtak volna elérni. A 2013-as nagy havazáskor sok faluba csak így jutott el az élelem, de a lakosokat is fuvarozták az elzárt településekre.

dscn8022.JPG

Statikus bemutatón a győri laktanyában

Az árvizeknél még többször használták, hiszen olyan felázott talajon is vígan elmegy még, ahol a teherautók elsüllyednének. A gátakhoz szállítottak embert, homokzsákot, hogy elvégezzék ott a szükséges munkát. Természetesen a rendeltetésének megfelelően a víz sem jelenthet akadályt, hiszen ha egy folyóba csobban, akkor is elvisz 10 tonnányi terhet, 70 álló embert, vagy bármit, ami befér a tehertérbe. Szárazon csak fele ennyi a terhelhetősége, de néha ezt is ki szokták használni.

 A PTSz-M járművet egyébként a T-54-esből alakították ki, ez látszik is a lánctalpas futóművön, bár azt és a meghajtást kissé módosították, gyakorlatilag megfordították az egész rendszert. A motor is a harckocsiból származik, van elegendő lóerő a mozgékonyság biztosításához.   

dscn8024.JPG

A motor a plató szintje alatt van

Egy hátránya van csak, hogy hosszabb távon vasúton, vagy teherautó vontatta tréleren juttatható el a kívánt helyre. Jómagam is láttam már az M7-esen, az érdi emelkedőn viszont elég lassan cammogott felfelé a nehéz járműszerelvény.

dscn8025.JPG

A vezetőfülke hátulról 

 A lánctalpas járgányok nem mai csirkék, legalább három évtizede nyüstölik azokat idehaza, de még bírják a strapát. Reméljük, ha úgy adódik, nem sajnálják majd az illetékesek a pénzt a pótlásukra valami hasonló kategóriájú típussal.

dscn8085.JPG

 Vízbe ereszkedés előtt

Idén a Szentesi Fokos hadgyakorlaton fotózhattam néhány példányt, miközben a Mosoni-Dunán vittek át amerikai M1152 HMMWV terepjárókat. Egy kiállított példányt pedig a vezetője mutatott meg alaposabban. Ha valaki egyszer ilyen jármű személyzetével találkozik, akkor nyugodtan köszönje meg a munkát nekik, amit végeznek.

dscn8088.JPG

Félelmetes lehet, ahogy vízbe merül az eleje

dscn8089.JPG

Vízi menet a folyón

dscn8083.JPG

 Felkapaszkodás a parton 

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr2912884610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peelou75 2017.09.22. 12:11:22

Emlékszem, amikor 2000-ben egyre fogyó erővel csak raktuk és raktuk a homokzsákokat Szolnokon a Tiszaligetben, milyen felemelő érzés volt látni ahogy átdübörögtek a PTSz-M-eket szállító trélerek a Tisza hídon.

Audianer 2017.09.22. 12:44:27

" van elegendő lóerő a mozgékonyság biztosításához"
Ami pontosan egy V-12-es diesel által biztosított kerek 580 LE. Egy gázfröccs kb. 3 liter. Egykori harckocsizóként néhányszor megtúráztattam...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.22. 14:40:51

Mi annó az Óbudai Barátságparkban ugráltunk ilyeneken gyerekként a 80-as években.Aztán valamikor még 2000 előtt eltűnt az összes.Volt ott Mig-15 ös vadászgép, ágyúk, egy tank, meg ez a szállító.Most meg homokos röplabdapálya van a helyén.
Kár hogy nincs róluk fotóm, akkr még nem rohangált mindenki fullhádés mobiltelefonokkal.Még vezetékesünk se volt, meg aszfalt se az utcában... :D

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.09.22. 15:20:54

A jó öreg LUG. Eccer a Bakonyba vótunk és elküttek minket 1 kis "felderítésre". A lényeg hogy sétájjuk körbe a hegyeket. Egy helyen gyanús csönd vót. Eccer csak felbőgött egy csomó motor és vagy húsz tank és egy LUG indult el egyszerre az álcázott fedezékéből.
Szabályosan halálfélelmem volt. Szerencsre nem voltunk az útjukban.

lutria 2017.09.22. 15:30:38

@geegee: Az a Laborc utcai nyári napközis tábor volt akkoriban,én is jártam oda,már nekem is eszembe jutott mi történhetett azokkal járművekkel,beolvasztották őket vagy valamelyik gyűjteménybe kerülhettek?Végülis elég régiek lehettek ha már a 70'-es évek vége felé leselejtezték őket,milyen állapotba kerülhettek a 90'-es évekre?

solo 2017.09.22. 17:29:08

Baja, Győr,Szentes, Ercsi. Ezekben a laktanyákban voltak átkelő deszant századok a 90-es évek elején. Azokban használták, használtuk. Ercsi volt a kiképzés helye fél évig,aztán mindenki vissza a saját laktanyába. Vizsgázni kellett a kiképzés végén. Tisztjeink annyira örültek a félévente esedékes újra találkozásuknak a vizsga alkalmával,hogy volt,akit a nyitott búvónyílás tetején lévő zárkarra kellett akasztani a szijjainál fogva,hogy kibírja ,,állva" a telephelyig a Duna partról. Mindezt miután a nyitott motortér felett támolyogva épp elkerülte a fogaskoszorúba való esést. (vagyis az ezzel járó feldarálódást. :) ) Micsoda szép emlékek toulnak fel az emberben így 25 év távlatából is!!! :)))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.22. 19:06:29

@lutria: Azazaz! De jó, hogy más is ismeri.Azon röhögtem már kamaszként is, hogy a Mig15-ösnek volt egy golyóállónak mondott része a pilótafülke elején, mármint a szélvédő egy darabja.Na, gólyóálló lehet hogy volt, de gyerekálló nem, sikerült a sok kis qrva kölöknek kilyukasztania...
:-)))

Gondolom, elvitték a sok vasat valami haditechnikai parkba, a fővárostól nem messze van asszem több is, talán Pécelen az egyik...?

toportyánféreg 2017.09.23. 12:05:42

az ilyen a vizet nem ereszti be és/vagy van benne szivattyú?
Harci Vasak