Harci Vasak

2017. december 07. 19:49 - Harrdder

Bombázók melletti testedzés Irakban

Il-28-asok csali szerepben

A régi mappákban kutakodva rátaláltam egy immáron több mint tíz éve készült digitális képre. Számomra vidám pillanat lett megörökítve, egy iraki bázis kietlennek ható, távolabbi szegletében futottam. Ami még egzotikusabbá teszi az egészet, hogy a háttérben egy Il-28-as bombázó is látható.

p1010295.JPG

A navigátor a pilótafüle előtt tudott beszállni

Amikor erre a reptérre érkeztem, és jobban körülnéztem, nagyon sok érdekességgel találkoztam, melyeket közelebbről is szemügyre vehettem később. Már az első bejárásnál szembetűnt néhány kéthajtóműves, ezüstszínű fémmadár. Az Il-28-asok ismerősek voltak, hiszen gyerekkoromban sok képet láttam a bombázóról könyvekben, majd személyesen tapogathattam meg egyet Szolnokon, a repülőmúzeumban. Nekem valahogy nagyon megtetszett már akkor, igazán impozánsnak hatott. Egyből szembetűnt, hogy ez egy bombázó, arra hivatott, hogy halálos terhet szállítson, majd ledobja. Nagyon tetszett a navigátor üvegorrú munkahelye, a faroklövész gépágyúja, és persze a két hajtómű, melyek típusa megegyezett azzal, amelyet a MiG-15bisz-nél is használtak. Magán hordozta a II. világháború, és a sugárhajtású korszak hajnalán gyártott bombázók jegyeit egyaránt.  

p1010072.JPG

 A reptér elhagyott részén félreállítva

A Magyar Néphadseregben is hadrendben volt néhány példány típusból, a hazai történetükről már sok mindent leírtak, bennem két dolog hagyott mély nyomot. Egyedülálló módon a világ legbékésebb alakulatában repültek nálunk, mert bomba nem volt hozzájuk, igaz, felderítő, tüzérségi helyesbítő feladatokra voltak rendeltetve hivatalosan. A másik általam kiragadott érdekesség pedig egy furcsa repülőbaleset, kiképzőrepülés közben MiG-17-essel ütközött az egyik Il-28-asunk. A függőleges vezérsík nagy része letört, emiatt a gép alig volt kormányozható. A parancsnok a személyzetet felszólította a gép elhagyására, amelyet a fedélzeti lövész végre is hajtott, ejtőernyővel kiugrott. Igen ám, de ekkor a gép irányíthatóvá vált, a nyitott ajtó ugyanis stabilizálta a bombázót, így azzal le tudtak szállni.

p1010292.JPG

 Madár száll a gépmadár felett

Persze nemcsak hazánknak, hanem a szövetségeseinknek, és sok baráti országnak is eladták az Il-28-asokat. Az 50-es évek végétől a 60-as évekig szállították le a gépeket, több háborúban bevetésre is kerültek. Az egyiptomi légierőben egy bizonyos Hoszni Mubarak nevezetű tiszt szintén repülte a típust.

 

p1010294.JPG

 Az idehaza UIL-28-asnak nevezett kiképző változatnál a navigátor helyén az oktatópilóta ült

Az Il-28-asok a kubai rakétaválság idején a karibi szigeten is megjelentek. Az állományukból féltucatnyit speciális feladatra szántak, a majdnem kirobbant háború során floridai célpontokat kellett volna atombombákkal támadniuk, ha egyáltalán időben összeszerelik és berepülik azokat. Szerencsére az atomháború elmaradt, és pár héttel később ahogy érkeztek, ugyanúgy távoztak, beládázva, hajófedélzeten.

p1010293.JPG

A kiképző változaton nem volt önvédelmi gépágyú 

Irak egy tucatnyit vásárolt, ezek közt persze volt néhány kiképző UIL-28 (más források szerint Il-28U a helyes típusjelzés) és egy célvontatót is beazonosítottam. A gépekről az a hír járta, hogy az Irán elleni háború kezdetekor még repültek, bár bevetésük esetén elég kevés esélyük lett volna a túlélésre. A 80-as években már valószínűleg leállították mindet, hiszen több száz korszerű gépet szereztek be. Az biztos, hogy nyolc darabot a reptér sarkában láttam, ezeket megtévesztő célpontnak szánhatták az ellenséges légitámadások esetére. Volt olyan gép, amelyiken sok lyukat találtam, biztosan nem aerodinamikai kísérletekhez, vagy tésztaszűrési célzattal szakították meg a fémfelület folytonosságát. A gépkarabéllyal lövöldözők kiléte, és szándéka számunkra örök titok marad már. Az iraki Il-28-asok a Google műholdkép alapján még mindig ott állnak, bár ezt kétségbe vonom, jó pár éve nem történt frissítés. A reptér és környéke azóta többször gazdát cserélt már a hírek szerint.      

 p1010298.JPG

  Célvontató szerepre speciálisan módosított Il-28-ast használtak. A faroklövész ajtaja nyitva, ezen keresztül ugrott ki a magyar Il-28-asból is a fegyver kezelője, így stabilizálódott a sérült gép.  

 

     04_may_00133.jpgVédőmellényben, festői környezetben, Iljusin bombázóval a háttérben :-) 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr3413453365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kedélyes Paraszt 2017.12.08. 08:22:03

33.356473, 43.572820
al Taqaddum air base

Harrdder 2017.12.08. 12:18:48

@Kedélyes Paraszt: Bingo, bár ott mindenki csak TQ-nak hívta. De ha már szóba került, az eredeti neve Tammuz reptér volt.

Burgermeister 2017.12.08. 19:20:40

milyen testedzés? futsz,,,,,,ennyike

Harrdder 2017.12.08. 23:38:50

@Burgermeister: Ma is tanultam valamit. 10 km futás 35 fokban, 10 kg-os mellényben nem testedzés. Várom a jobb sporteredményeket, és a háborús övezetben készített saját fotóit! :-)
Harci Vasak