Harci Vasak

2018. március 14. 17:08 - Harrdder

Robbanásvédett magyar csapatszállító jármű

Rába Védett Zárt Felépítmény

Pár napja Budapesten láttam két páncélozott teherautót. Eszembe jutott, hogy még 2015-ben készítettem néhány fotót róluk. Hamar megtaláltam a fényképeket, ennek apropóján írok pár sort a magyar fejlesztésről. 

A hazai hadiipar felfuttatására elég komoly szándék van jelenleg. Ebből egy cég biztos profitál majd, amely már régóta beszállítója a Magyar Honvédségnek. A Rába Járműipari Holding különböző teherautókat készített az elmúlt évtizedekben, nemrég pedig megalkottak egy páncélozott változatot is. A Rába VZF (Védett Zárt Felépítmény) nevű jármű az MRAP kategória trendjének felelt meg. Bebizonyították, hogy képesek páncélozott szállítóeszközt létrehozni, amely oltalmat nyújt a kézifegyverek lövedékei, és a robbanások ellen egyaránt.

dscn5696.JPG

Két példány készült el, ezeket csapatpróbára küldték, hadgyakorlatokon, és néha az utakon is találkozhatunk velük. Nagy volumenű sorozatgyártásra nem lehet számítani, de tapasztalatszerzésre biztosan jó volt. Ha döntés születik idehaza valamilyen harcjármű gyártásáról, abból a Rába nagy valószínűséggel kiveszi majd a részét. 

dscn5755.JPGdscn5756.JPG

 Azt kevesen tudják, hogy Győrben gyártanak olyan részegységeket, amelyeket külföldi harcjárművekbe építenek be. dscn5758.JPGdscn5765.JPG

 

Címkék: Rába
17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr7313739058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2018.03.14. 20:09:15

Amit hallottam, az alapján ezek nem is jók másra, mint tapasztalatszerzésre. A Rábával az a gond, hogy alig van saját terméke, csak legózni tud. Amire képes lehet (és igény is volna rá) az valamilyen kerekes csapatszállító licencgyártása, de ehhez komoly befektetések kellenek, amikre nem tudni mennyire hajlandó a kormány...

Batkaa 2018.03.15. 01:09:24

Csak nehogy önálló fejlesztésbe kezdjenek!
Legyen egy tender, válasszanak ki egy megfelelő gyalogsági harcjármű licencet és a külföldi partnerrel együttműködésben szereljék össze idehaza.
Ezzel a hazai javítóbázis is megteremtődne és ezen a nyomon lehetne lassanként visszaépíteni a hadiipart. Csak ne akarjunk már egyből fejleszteni, mert nincs mire, nincs miből...

Harrdder 2018.03.15. 09:08:26

@Batkaa:
Egyetértek. Olvastam Germuska Pál kiváló könyvéből pár részletet a PSZH fejlesztéséről. Valahogy egy nagy szerencsétlenkedésnek tűnt az egész. Persze ezzel nem a résztvevő szakembereket akarom leszólni, egyszerűen a hazai körülmények közt ennyit tudtak elérni.
Sok ember azt nem érti meg, hogy a 21. században még egy korszerű, más típusokkal versenyképes autót sem tudunk összehozni, mert annyiba kerülne a fejlesztése, hogy a darabra lebontva az árát csillagászati értékek jönnének ki. Ugyanez lenne igaz gyalogsági harcjárműre is. Meg kell nézni, még a csehek, és a lengyelek is licenc alapján összeszerelést végeznek.

Kullancs1983 2018.03.15. 11:22:52

Hát, állítólag V4-en belül folynak tapogatózó tárgyalások, és reménykedni lehet, hogy akkor már Patria lesz, nem Pandur. Ezesetben viszont nem tudom a lengyelek továbbadhatják-e a licencet, és hogy megelégszenek-e az összeszereléssel, vagy megpróbálnak kierőszakolni még valamit, amivel aztán vagy boldogulnak, vagy nem...

Burgermeister 2018.03.15. 17:52:37

Degagyi, látszik, hogy a konkurens márkákat képről látták, kopipaste..siralmas eredmény, a honvédség meg megveszi.

Bermuda (törölt) 2018.03.15. 18:16:45

@Batkaa: Nem is kell - sokan úgy dobálóznak ezzel a "fejlesztés" szóval, mint ha valami bűvös eseménysorozat rejlene mögötte, pedig az alapok már megvannak a Rábánál épp úgy, mint bármely más gépészeti vállalkozásnál - csak erőforrás kérdése, hogy mennyi embert állítanak rá a projektre. A XXI. században azért nem űrtudomány összehozni egy kereken guruló páncéldobozt, a technológiából nem tud sokkal többet kihozni sem a Rába, sem az orosz vagy amerikai cégek. A gépkocsi gyártás az nem olyan ipar, ahova tömegével kéne toborozni a fizikus doktorokat meg rakétamérnököket.

Bermuda (törölt) 2018.03.15. 18:23:34

@Burgermeister: Nem hiszem, hogy koppintottak volna, lévén a saját gk. alapjukra éri meg nekik is a leginkább építeni. Egyszerűen csak ha nekiállsz szimulálgatni, hogy milyen külső véd leginkább a robbanások ellen, akkor mindenki valami hasonló eredményre fog jutni épp úgy, ahogy nagyjából a sportautó világban is minden kocsi tök ugyan úgy néz ki, aminél az alacsony légellenállás volt a cél.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2018.03.15. 19:02:49

2013-ban láttam, azóta sem.

combatgear.blog.hu/2013/09/12/raba_vedett_zart_felepitmeny

A hozzászólások között kettőre hívnám fel a figyelmet:

dudi01 2013.09.12. 09:57:39
Nekem azt mondta,a Rába ottani képviselője,hogy a Afganisztánban a repülőtér(ahová érkeznek a katonák misszióra és ahonnan indulnak misszióból hazafelé)és a misszió bázisa közti személyszállításra van ez a jármű.Tehát amikor a Rába megbízást kapott ennek az elkészítésére akkor ennek az igénynek a kielégítése volt a cél(ami sikerült is maradéktalanul).A páncélvédelme STANAG 4569 LEVEL II ez azt jelenti magyarul,hogy minden géppuska lőszer alatti lövedéktől véd(tehát géppuskától nem ami röhej...).

Sharky77 2013.09.13. 13:31:32
Namost a RÁBA katonai járművei alapvetően nem Rába, hanem MAN konstrukciók, ezeket a MAN és leányvállalatain keresztül más országok hadserege is alkalmazza, pl. Egyesült Királyság. Már a páncélozott kabint is az anyacég rendelte meg, nem a Magyar Honvédség. Nagyon valószínűsítem, hogy a páncélozott raktért sem magyar kívánalmak, hanem más állam megrendelésére készítette el a Rába.

Harrdder 2018.03.15. 19:28:42

@Combat Gear Admin:
HX-XX-XX, Magyar Honvédség rendszámuk van, mind a két példánynak, használják.

Pepejoe 2018.03.15. 20:04:10

@Combat Gear Admin:
Nem lehet éles határt húzni, hogy egy páncélon mi megy át és mi nem. Biztos van az a szög vagy távolság, amikor megfoghatja a gépp.lövedéket is de arra már nincs garancia, csak az az alattiakra. Az sem mindegy, hogy mi történik 2x ugyanarra a pontra vagy közvetlen közelébe kapott találatnál (úgy emlékszem, az egyik rég történt pénzszállító-rablásnál azért halt meg valaki, mert az elsőt még megfogta az üveg könnyedén, a második ugyanabban a pontban már átment) az sem mindegy, hogy milyen lövedék, egy gagyi AMD-hez is van vagy 3-4 féle...
Hivatalosan a BTR-t is át lehet lőni géppuskával egy akármilyen PKM-el innen-onnan, személyesen is láttam lövészeten. Gépágyúval meg akár kettőbe is lehet vágni. :D

==T== 2018.03.16. 07:54:35

Ez a jármű semmilyen formában nem alkalmas semmilyen harcjármű kiváltására, ugyanis nem alkalmas harcra , a terepjáró képessége pedig még a 8x8-as APC-k szintjét sem éri el.

Ez a jármű arra való, hogy közúton katonákat szállítson viszonylagos védettséget adva nekik rajtaütés, tüzérségi lövedékek ill. aknárafutás/IED robbanás esetén.

Ezzel együtt ez utóbbira is nagy szükség lenne, hogy a katonák ne ponyvás platóson zötykölődjenek.

@Batkaa:
Igen, sajnos félő, hogyegy önálló fejlesztés egyfelől pénznyelővé válna, másfelől valami el***tt konstrukciót eredményezne.

Önálló fejlesztésként legfeljebb egy SAUR/BTR-87 szerű BTR-80 modernizációt tudnék elképzelni a tartalékosok számára.

GyMasa 2018.03.16. 09:10:49

Azt nem ertem, miert kell a lovon forditva ulni?
Nem allami feladat egy "Magyar" barmi kifejlesztese!
Az a regi, kommunista tervgazdalkodasos idokben volt divat, es latjuk nagyon jol, hogy hova vezetett! Semmi ertelme allami penzen kifejleszteni valamit, amit normalis piaci alapon senki nem fog megvenni.
Ez kizarolag piaci alapon mukodhet, es emiatt az elso hozzaszolok altal emlitett mod a legoptimalisabb ra. (Illetve a Raba kiepitheti maga is a sajat fejlesztokozpontjat, csak ahhoz szuksege van EURmilliard-os nagysagrendu befektetesre)

Batkaa 2018.03.16. 15:03:36

Ez a Rába VZF annyiban különbözik a Komondortól fejlesztési oldalról, hogy elvégeztek rajta lövés és robbantás teszteket. Vagyis ég és föld.
De a hazai fejlesztés csődjére jól rávilágít: lehet, hogy ha idejében rendelkezésre áll, akkor két hősi halottal kevesebb lenne, de azt is mutatja, hogy egyszerűen nincs idő kivárni, mire egy hazai fejlesztés végigfut... a műveleti területen kintlévők igényeit azonnali beszerzéssel ki kell elégíteni!
Idehaza fejlesztgetni ott lehet, ahol többek között van rá elég idő is.

Harrdder 2018.03.17. 15:08:14

@Batkaa:
Ha sürgős valami, akkor sürgős, az angoloknál van egy ilyen terminus: Urgent Operational Requirements. Tömören benne van minden. 2007-től az amerikaiaknál is ilyen igény szerint futott fel az MRAP program. "It takes, what it takes" alapon. Ebbe belefért az is, hogy An-124-esekkel vitték Irakba a MaxxProkat, ami kissé megdobta a költségeket a tengeri szállítsához képest. Csak néztem kikerekedett szemekkel, ahogy a Ruszlanból kigördültek szép sorban.

Batkaa 2018.03.17. 23:02:55

@Harrdder: hát igen... nálunk eleve ott kezdődnek a gondok, hogy a politikai vezetés meg se tud fogalmazni szabatosan egy igényt a katonák felé, de ha megtudna, a katonai vezetésben akkor is csak néznének bambán, aztán mondanénak rá valamit és reménykednének, hogy nem hal meg senki ennek következtében.
Szeretnék olyan haderőt látni idehaza, ahol a felső vezetés tidztában van vele (mert maga is csinálta), hogy mi kell egy-egy politikai ötlethez és oda is teszi az igénylést. Így a politikum is láthatná, hogy mibe kerül.
Harci Vasak