Harci Vasak

2018. május 23. 22:02 - Harrdder

A jugó gyártmányú aknamentesítő naszádjaink

Amikor a téma a Dunán úszik

 

Néha előfordul, hogy nem kell a lakóhelyünket elhagyni, hogy harci vasakat láthassunk. Budapesten például nem megy ritkaságszámba, hogy aknamentesítő naszádok hajtanak végre menetet a Dunán, hiszen a folyam a természetes közegük.

Két hete az AM-31-es jelzésű, Dunaújváros nevű egységet pillantottam meg, és persze azonnal készítettem róla néhány fotót a telefonommal. Sajnos nem lettek jó minőségűek a képek, emiatt sokat vacilláltam, hogy írjak-e belőle posztot, meg aztán rajtam kívül sokan láthatják, nem számít ez különösen nagy dolognak. Ugyanakkor az ország más tájékán élőknek mégsem lehet ez az élmény mindennapos. Így mégis megosztok néhány néhány, általam kiragadott érdekességet a hajókkal kapcsolatban.

20180426_120302.jpg

 Akkor kezdjük az elejéről, kissé szubjektív módon. Valamikor a 80-as években láttam először képeket a Hadihajók című típuskönyvben a Magyar Néphadsereg legkorszerűbb vízi egységeiről. A felsorolt információk közt szerepelt, hogy Jugoszláviában épültek meg. Akkor bizony furcsának tűnt számomra, hogy deli szomszédunktól vásároltunk haditechnikai eszközöket, hiszen szinte minden esetben kizárólag a Varsói Szerződés tagállamaiból történtek a védelmi/hadi beszerzések. Úgy látszik, hogy máshol nem készültek ilyenek a szocialista blokkon belül, viszont Jugoszláviában akkor már évek óta gyártásban lévő Neštin osztályú aknamentesítő naszádok felkeltették a hazai szakértők érdeklődését. Valószínűleg konzultáltak a szovjet elvtársakkal, és engedélyt kértek a beszerzésre. Hat egység került megrendelésre, amelyeket 1981-ben vettek át. A Honvéd Folyami Flottilla állományába kerültek, és a Duna hajózhatóságának a biztosítása lett a feladatuk. Háború esetén az ellenség által telepített vízi aknákat kellett volna hatástalanítaniuk. A gyártón, és hazánkon kívül még Irak is vásárolt három példányt a Neštin osztályból. Összesen 16 épült meg, tehát hazánk elég jelentős felhasználónak számított.

 

Ahogy maga a hajó, a fegyverzete is kilógott a szovjet rendszerből. A Zastava M55-ös gépágyút ugyanis a Hispano Suiza HS. 804-es alapján gyártották Jugoszláviában, a fegyver 20 mm-es lőszere nem volt elterjedt a szocialista országokban. Az L70-es csőhosszúságú gépágyúkat elődlegesen légvédelmi céllal építették a hajókra, de a parton, vagy a vízen felbukkanó ellenséges erőket is hatékonyan pusztíthatják. Összesen hat gépágyú került mindegyik egységre, az orrnál egy PAV-4-es, az tatnál pedig két PAV-1-es konfigurációban.

Az aknamentesítésnél nagy előny, hogy a hajók teste demagnetizált, vagyis egy különleges ötvözetből készültek.

dscn8229.JPG

dscn8073.JPG

Az AM-22-es Óbuda a Mosoni-Dunán a 2017-es Szentesi Fokos hadgyakorlaton

20180522_123628.jpg

20180522_123407.jpg

A 2000-es években három egységet kivontak, és ezeket eladták, civil használatba kerültek, de csak jelentős átépítést követően. Immáron városnéző hajóként üzemelnek, a turisták nagy örömére.

 20180426_115011_1.jpg

Még egy dolog motivált a poszt megírására. Az AM-31-es miután kikötött a Parlament előtt, rövid várakozás után újra elindult. Hegymenetben, vagyis észak felé áthaladt a Margit híd alatt. Fentről egy  ember különféle trágárságokat kezdett üvölteni a hajó felé. Nem értettem az indulatát, és csodálkoztam, miért kiabál. A személyzet a végezte a dolgát, valamilyen kiképzést hajtottak végre. De végül is utálkozni állampolgári jog, csak épp nem azokra kéne zúdítani mérgünket ok nélkül, akik épp minket szolgálnak például víz alatt talált robbanótestek hatástalanítása, vagy épp a tűzijáték biztosítása során.

 

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr9013996454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bemce 2018.05.24. 09:01:24

Az AM-12 Baját édesapán hozta haza Újvidékről, évekig volt a parancsnoka. Gyerekkoromban sokszor hajóztunk vele, csak akkor még szürke színű volt. Most Delfin II a neve.

Labasmaz 2018.05.24. 09:15:22

Bunkók mindenhol vannak, és egyre többen. Ez egy ilyen világ (sajnos).

Köszi a posztot, érdekes volt. Nem tudtam, hogy a városnéző hajók ilyen átépített naszádok. :-)

Harrdder 2018.05.24. 09:18:49

@bemce:
Biztos érdekes és izgalmas volt a szolgálata, ami persze sok nehézséggel és áldozattal is járt! A szaktudását biztos átadta az utódoknak.

J.B.Pendragon 2018.05.24. 10:19:50

Ami kimaradt: 2db traktor motor hajtotta, balkáni (guggolós) illemhelye volt, angol radar vezérelte a légvédelmi gépágyút, a rádiója NATO frekvencián üzemelt. Utóbbi miatt az osztrákokkal - nem hivatalosan - megegyeztek a forgalmazás időbeosztásáról. Plusz be kellett szerelni egy második (harckocsi) rádiót, hogy a saját szárazföldi csapataikkal is tudjanak kommunikálni. Páncélzata nulla, gyalogsági fegyver lövése is "átvitte" a burkolatot.

project640 2018.05.24. 10:47:55

Gyerekként kezembe került egy-két könyv a monarchia haditengerészetéről, és onnantól fogva nagyon érdekelt a téma. Igaz, hogy már nincsenek csatahajóink, tengeralattjáróink, hanem 'csak' 1-2 aknamentesítőnk, de gyerekként nekem ők voltak a MAGYAR hadiflotta. Egyébként szép hajók, és a 4-es első gépágyú-torony a maga nemében még félelmetes is :-) ... erről jut eszembe, emlékszem, amikor árulták őket, és nem akarok hazduni, de én 1 millió -röhejes- összegre emlékszem. Még a híradó is foglakozott vele, és meg is említették, hogy a különleges ötvözetű fémből van a hajótest.

szvsz 2018.05.24. 12:30:11

A katonai és a civillé tett változatot is láttam már élőben, soha nem gondoltam volna, hogy ua. a hajótest.

gigabursch 2018.05.24. 13:18:17

@J.B.Pendragon:
Legyünk őszinték, nem is fullgun üzemmódra tervezett csatahajók ezek.
Aknamentesítők.
Nomeg tudnak légvédelmet gyakorolni.

gigabursch 2018.05.24. 13:19:10

@J.B.Pendragon:
Legyünk őszinték, nem is fullgun üzemmódra tervezett csatahajók ezek.
Aknamentesítők.
Nomeg tudnak légvédelmet gyakorolni.

Kullancs1983 2018.05.24. 23:56:37

@J.B.Pendragon: Ez a NATO-frekvencia hogy volt? Nem lehetett állítani a rádión? És a JNH is NATO-frekvenciát használt otthon? Arról nem beszélve, hogy Ausztria nem is tag...

Harrdder 2018.05.25. 12:51:34

@J.B.Pendragon:
Köszönöm a kiegészítő információkat!

Harrdder 2018.05.25. 12:51:34

@J.B.Pendragon:
Köszönöm a kiegészítő információkat!

Joxy · http://gvk-egyesulet.hu/ 2018.05.27. 20:54:03

Komáromban a Monostori erőd mellett milyen katonai hajó van a szárazon?

gigabursch 2018.06.01. 07:23:55

@Joxy:
Löjj be egy képet, aztán megfejtjük.

Tudom ajánlani az alábbi fórumot:
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011160

J.B.Pendragon 2018.06.05. 15:16:24

@Kullancs1983: Nem állítom, hogy rádiós voltam egy ilyen aknaszedőn...;-) Amit leírtam, azt az akkori (flottilla) laktanya parancsnoka mesélte el egy félhivatalos "gyárlátogatás" keretében. Ha valami ezekből nem igaz, akkor nekem is ferdítve mesélték. A rádiók frekvenciája állítható, de bizonyára csak bizonyos keretek között.

Kullancs1983 2018.06.05. 19:22:31

@J.B.Pendragon: Ja, hát ilyen meséket én is sokat hallottam, némelyiknek alapja is volt. Egy ismerősöm szerint ő olyan hajón szolgált amit a németek adtak a II. világháború után. Az internet szerint osztrák gyártmány, és 1971-ben vették. :D

khmizé 2018.06.28. 23:16:47

Több, mint 20 éve ezen a hajón voltam gépész. Tök jókat aludtam a gépházban a jó melegben, három ( 2×főgép 1×segéd) üzemelő motor mellett. Ma meg felkelek a macskára hajnalban...

am22 2018.07.05. 16:41:40

@Kullancs1983: A hajó leánykori neve : Elisabeth Bornhofen. A magyar kereskedelmi flottában Duna volt a neve. Hajóztam,dolgoztam rajta 1979-ben.

am22 2018.07.05. 17:00:47

@J.B.Pendragon: A légvédelmi gépágyú optikai célzóval volt felszerelve. A WC nem guggolós volt hanem egybeépítve a zuhanyzóval teljesen rozsdamentes acélból. A gépházban két 12 hengeres valamilyen "Torpedó" típusú motor vitte.
1981-1982. Az AM-22-ön szolgáltam mint gépész,sorkatonaként. Jugoszláviában is voltunk vele. Újvidéken, műszaki ellenőrzésre.

J.B.Pendragon 2018.07.05. 18:01:30

Valószínűleg korszerűsítették a vizes blokkot amire Te szolgáltál, vagy egy régebbi hajót mutattak nekünk. Amit én láttam az festett volt és két kapaszkodós "padlón lyuk". A célzó rendszert nem láttam, nem láthattam, a hírfőnök mesélte amit leírtam. Lehet, hogy csak el akart kápráztatni bennünket...
Harci Vasak