Harci Vasak

2018. június 04. 22:46 - Harrdder

Lánctalpas gumikeréken

De hogy kerül a harckocsi a Városligetbe?

 

A mostani posztban ismét szerepel a T-72-es, de ezúttal egy másik jármű bemutatása miatt ragadtam meg a klaviatúrát. A nehéz lánctalpas járműveknek van egy hátrányuk, nagyobb távolságra nem egyszerű eljutniuk. Sok üzemanyagot fogyasztanának, tönkretennék az utakat, és a futóművet is kímélni kell. Ha menet közben meghibásodik a futómű, vagy a motor, akkor nem ér oda a rendeltetési helyére. Emiatt vasúti szerelvényen, vagy teherautók által vontatott trélereken történik szállításuk, ha messzebb van rájuk szükség.

Ha történelmi példát akarok idecitálni, akkor az Öböl-háborút említem meg. A hadászati sikernek egyik kulcseleme volt, amikor 1991-ben Szaúd-Arábia útjain az alacsony rakmagasságú trélereken a kuvaiti határ közeléből nyugatabbra dobták át az M1-esek százait, hogy ott törjenek be Irakba, ahol arra nem számítottak.   

Idehaza is rendelkezésre áll ez a képesség, amit nemrég Budapest szívében, a Városligetben láthattunk, mivel egy T-72-est hoztak a gyereknapi rendezvényre. A szállításhoz Goldfhofer trélert vettek igénybe, amelyet MAN HX vontatott el a bemutató helyszínére.  

20180527_190238.jpg

 Az ilyen szállítás megszervezése nem egyszerű, hiszen különleges útvonalengedélyt kell kérni a civil hatóságoktól, megadva a szerelvény hosszát, szélességét, magasságát, és persze az össztömegét. Az engedély kiadásakor figyelembe veszik az utak, esetleg hidak teherbírását, mert a tréler, és a vontató már 40 tonna, amihez ha hozzájön a T-72-es, akkor bizony 80 tonnával kell számolni. A teljes magasság is fontos adat az útvonal megtervezésénél, senkinek nem hiányzik, hogy lebontsanak egy hidat. (Ugye ismerős a vicc a beszorult teherautóról? Elakadtunk? Nem .... meg, hidat szállítok!) 

 20180527_190118.jpg

Legjobban arra voltam kíváncsi, amikor majd felhajt a T-72-es a trélerre. Sajnos erről lemaradtam, ezért csak magamat hibáztathatom, mert a közelben egy sátornál a marcipánok elcsábítottak, és amíg az édességet majszoltam, addigra már a Goldhoferen volt a lánctalpas. Így jártam, már megint ráfaragtam a falánkságom miatt!

 20180527_190412.jpg

20180527_190928.jpg

 

Ezek a rámpák elbírják a 40 tonnát! 

20180527_191017.jpg

Megfelelő rögzítés nélkül nem indulhatnak el

20180527_191027.jpg

 

20180527_191031.jpg

 

20180527_191055.jpg

Nagy gyakorlat, és tökéletes bizalom kell, hogy az irányító utasításai alapján ilyen pontosan hajtsanak fel a trélerre 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr8014023982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2018.06.05. 11:30:09

Durva, hogy a vontató majdnem ugyanannyit nyom mint a tan. Mennyi a teherbírása? Ha egyszer valamikor valahogy mégis lecserélődik a T-72, akkor trélerekből is újak kellenek, vagy használhatják tovább ezeket, megbírja?

Harrdder 2018.06.05. 16:16:24

@Kullancs1983: Csak kerekítettem, de a vontató a trélerrel együtt 40 tonna. A max teherbírásra megpróbálok rákérdezni.

Kullancs1983 2018.06.05. 19:23:43

@Harrdder: Én is együtt gondoltam, így is annyi mint egy közönséges kamion megpakolva. Van benne anyag rendesen. :)

consul 2018.06.05. 23:33:00

MAZ 537-ekkel mi lett?

szepipiktor 2018.06.06. 09:09:21

Remek írás!
Megosztok egy hasonló sztorit.
Sok évvel ezelőtt egy focizás után az egyik haverommal mentünk hazafelé, ő a Árpád hídnál lakott, így ott még legurítottunk pár sört.
11 felé indultunk haza, de láttuk, hogy sokan vannak a József Attila színház mellett.
Hár egy T-72-est szállítottak tréleren, de beszart a szállítójármű és várták a másikat.
Megérkezett, pozícióba állt a hibes elé.
A T-72-est beindították, remegett a környék, a srác tolatva legurult a rámpán, kikerülte a hibás gépet és milliméter pontossággal felállt a másikra.
Döbbenetes volt, ahogy ezt a nagyvasat minimális segítséggel mozgatta!
Majd elmentek.
Érdemes volt egyel több sört rendelni...
.
Korábban láttam a nálunk települt Tatai hadosztály eredetét vagonírosni, igaz ők T-55-ösökkel tették ezt, Hajmáskéren meg láttam idegen T-72-eseket is, mindig rácsodálkoztam a kikézett sorkatonák ügyességére.
Mondjuk sokszor jártunk át hozzájuk, ők a telephelyen piáltak, a harckocsikban elrejtőzve. Kicsit meleg volt nyáron, de biztonságos.

szepipiktor 2018.06.06. 09:10:33

eredetét vagonírosni
== ezredét vagonírozni
Harci Vasak