A szállító repülőgépek talán nem olyan érdekesek egyeseknek, mint a forszázzsal felszálló, kecses vadászbombázók. Azonban nagyon fontos szerepet játszanak minden légierőben, nélkülözhetetlen szolgálatot látnak el, akár harcászati, akár hadászati képességekről van szó. Nekem különösen közel állnak a szívemhez, hiszen nemcsak a földről csodálhattam ezeket az órási gépmadarakat, ugyanis több típus fedélzetén volt már szerencsém utazni, vagy épp ejtőernyővel kiugrani belőlük.
A legnagyobb résztvevő a francia A400M Atlas
Ezért nagy örömmel vettem, hogy ismét katonai szállítógépek közelébe juthattam, mert június 10-22 között rendezték meg az ETAP-T légi szállítási hadgyakorlatot, melynek a Pápa Bázisrepülőtér adott otthont. Nyolc ország összesen 9 gépet küldött, a legtöbb természetesen a Herculesekből érkezett. A C-130-asokból a belgák és hollandok H, a lengyelek E, a norvégok, az olaszok, valamint a britek a modernebb J változatokkal képviseltették magukat egy-egy példánnyal. A németek kettő C-160D Transall, kéthajtóművest delegáltak, Franciaországból pedig egy A400M települt át.
Svancok
A sajtónak Pápán lehetőség volt betekinteni az eseményekbe. A szervezőknek külön köszönet, hogy a késők is bejutottak, így nem maradtunk le a komplex feladatra indulásról, és láthattuk a felszállásokat.
A belga gép indult elsőnek
A hollandok nyitott rámpával tolattak ki, majd gurulás közben gombolkoztak be
Olasz J bújtatja nóziját a zöldbe
A német C-160D gépek megérettek már a cserére
A gyakorlaton részt vettek a magyar szállító repülők és helikopterek is, de mi sajnos csak a földön láttuk őket
Királyi norvégoknál a gépeknek nevet adnak. Ő itt Nanna!
A szürke norvég visszavágyik a fjordokhoz. Vigyázni kell, mert szétfeszíti a rácsokat és huss! (Elnézést a lopott poénért, de ez most kikívánkozott!)
C-160D bújik meg a lokátordomb mögött
Megcsillan a nap a RAF gépén, náluk a C4-es típusjelet használják. Évekkel ezelőtt Afganisztánban a tábori reptereken való üzemeléskor jelentek meg ezek az eltérő színű burkolatok egyes gépeken. Talán még mindig a Neoprene anyagból készült bevonat van fent a kritikus részeken, hogy a felverődő kövektől védje a sárkányt.
A DIRCM önvédelmi berendezés lézersugárral képes eltéríteni a közeledő infrafejes rakétákat
Na akkor fussunk neki!
C4-es fordul a fák felett
Érkezésünk előtt már felszállt az A400M, de szerencsére visszajött, így mégis láthattuk.
Attantion! Atterissage!
Az Armée de l’air gépén polgári lajstromjel is van még
Miután elindultunk haza, egy C-160-asból ejtőernyősök ugrottak kb. 3000 m magasságból, de a bázistól kissé távolabb.
A légcellás ernyőkkel természetesen nem volt nehéz a reptérre érkezni