Harci Vasak

2018. május 28. 07:28 - Harrdder

Helikopteres terrorista-vadászat Szolnokon

Rövid, de ütős légibemutató

Május 26-án nyílt napot rendeztek Szolnokon, így előzetes regisztrációt követően civilek is bejuthattak a helikopterbázisra. Kissé későn, egy nappal előtte kaptunk észhez, de szerencsére a sajtóügyeletes hadnagy asszony nagyon segítőkész volt, így nem volt akadálya, hogy megnézhessük a bemutatót. A programról nem tudtunk semmit, de kellemes meglepetés ért, a szervezők, és persze minden résztvevő kitett magáért! 

Először egy Gripen érkezett Kecskemétről, Szatmári László őrnagy többször is elhúzott a közönség előtt. A gépet alaposan meghúzta, de kis sebességgel, és nagy állásszöggel is ellafogott. 

 

dscn0142.JPG

Aztán persze jöttek a hazaiak, hiszen ez a nap róluk szólt igazán. 

dscn0158.JPG 

 Két Mi-17-es  ejtőernyősökkel szállt fel, majd kis magasságban beköszönt a nézőknek. Ezt követően az egyik felemelkedett 600 méterre, ahol a kijelölt célszalagokat dobott. A piros fehér színű papírszalagok süllyedési sebessége nagyjából megegyezik az ejtőernyősökével, vagyis 4-5 m/s. Ennek alapján megállapíthatták a széleltérítést. Még feljebb ment a helikopter, és kiugrottak a körkupolás ernyővel a katonák.    

dscn0173.JPG

Ha jól látom, a bekötött rendszerű ugrás ellenére a kézinél alkalmazott testhelyzetben történt a gépelhagyás. 
dscn0182.JPG

Az RS-4/4-es körkupolás ernyőket még a Német Demokratikus Köztársaságtól vásárolták először. Jó kis ernyő volt, sok ezernyi magyar fiatalnak ez volt az első típus, amellyel megismerkedhetett a bátrak sportjával. 

dscn0188.JPG

 A legtöbb ugró állva maradt a földetérés után. 

 

dscn0189.JPG

 

dscn0208.JPG

 

A tapasztaltabbak légcellás ernyőkkel ugrottak, az EU, a NATO, Szolnok városának zászlajával. 

dscn0213.JPG

 Az alakulat címere

dscn0231.JPG

 

Az utolsó körben hárman tandem ernyőkkel ugrottak, de nem embert hoztak magukkal. Ketten lőszerellátmány lejutattatását  demonstrálták. A nyitás után ereszkedtek még egy ideig, majd leoldották a zsákot, amely egy külön ernyővel ért le. 

dscn0233.JPG

Háttérben a "lőszeres" zsák ereszkedik a földre. 

dscn0226.JPG

Az utolsó ugró egy hatalmas, 160 négyzetméter felületű magyar zászlót bontott ki a levegőben. 

dscn0215.JPGAz orrunk előtt történt szinte minden

dscn0237.JPGA teherernyő kupolája még a földön is látványosan be volt lobbanva. 

dscn0238.JPG

 

Nem, nem közvetlen légitámogatás, csak az ernyősök után a Zlin 242L bemutatójára került sor. A kiképző és felderítőgéptől nem vártunk dobhártyarepesztést és hajlefúvást, de amit ki tudtak belőle hozni, azt kihozták a pilóták. 

Majd a leglátványosabb, és legösszetettebb képességbemutatóval kápráztattak el bennünket. 

dscn0257.JPG

A különleges műveleti katonák és a helikopterek komplex gyakorlata gépjárművel közlekedő rosszfiúk elfogását, harcképtelenné tételét szemléltette. A gyorsan haladó autót AS 350B helikopter felbukkanása zavarta meg.   

dscn0253.JPG

A fedélzeten lévő katona a fegyverével leadott lövésekkel megállította a járművet. Engem et emlékeztetett a Black Hawk Down című film elején lévő jelenetre. Szóval nekünk is van motorblokk-átlövő képességünk. 

dscn0263_1.JPG

A járműben utazók felszámolására egy különleges csoport érkezett Mi-17-esen.  A kirakás kötélen lecsúszva történt. 

dscn0266.JPG

A katonának a biztonságos földetéréshez nem csak joga, de kötelessége is van. 

dscn0268.JPG

 

Távozik a Mi-17-es, de az AS 350-esből továbbra is biztosítják a földön lévőket. 

dscn0270_1.JPG

A rosszfiúk most bánták meg, hogy az 50-es táblát és a záróvonalat is figyelmen kívül hagyták. Az elszámoltatást komolyan veszik Szolnokon! 

dscn0299.JPG

A harcfeladat végén a kiemelést szintén kötéllel hajtották végre. 

dscn0304.JPG

A forgószárnyas alatt lógó katonák testtartásukkal segítik, hogy ne pörögjenek.  

 

dscn0320_1.JPG

 Az AS 350-es később visszatért, hogy műrepülő bemutatót tartson. 

dscn0327_1.JPG

 

A Mi-17-es pedig a felfüggesztett víztartályát megmerítette a Holt Tiszában, majd a betonra engedte a tartalmát, hiszen légi tűzoltásra is képes a Magyar Honvédség. A közelünkben lehullott vízpermet hatását jól lehetett érezni, a levegő pár másodpercre hűvösebb lett. 

 Dicséret illeti a szervezést, és a végrehajtást egyaránt, a narrációt is jól megoldották. Hűség, és 1930/B. Érti aki érti!  

3 komment
2018. május 23. 22:02 - Harrdder

A jugó gyártmányú aknamentesítő naszádjaink

Amikor a téma a Dunán úszik

 

Néha előfordul, hogy nem kell a lakóhelyünket elhagyni, hogy harci vasakat láthassunk. Budapesten például nem megy ritkaságszámba, hogy aknamentesítő naszádok hajtanak végre menetet a Dunán, hiszen a folyam a természetes közegük.

Két hete az AM-31-es jelzésű, Dunaújváros nevű egységet pillantottam meg, és persze azonnal készítettem róla néhány fotót a telefonommal. Sajnos nem lettek jó minőségűek a képek, emiatt sokat vacilláltam, hogy írjak-e belőle posztot, meg aztán rajtam kívül sokan láthatják, nem számít ez különösen nagy dolognak. Ugyanakkor az ország más tájékán élőknek mégsem lehet ez az élmény mindennapos. Így mégis megosztok néhány néhány, általam kiragadott érdekességet a hajókkal kapcsolatban.

20180426_120302.jpg

 Akkor kezdjük az elejéről, kissé szubjektív módon. Valamikor a 80-as években láttam először képeket a Hadihajók című típuskönyvben a Magyar Néphadsereg legkorszerűbb vízi egységeiről. A felsorolt információk közt szerepelt, hogy Jugoszláviában épültek meg. Akkor bizony furcsának tűnt számomra, hogy deli szomszédunktól vásároltunk haditechnikai eszközöket, hiszen szinte minden esetben kizárólag a Varsói Szerződés tagállamaiból történtek a védelmi/hadi beszerzések. Úgy látszik, hogy máshol nem készültek ilyenek a szocialista blokkon belül, viszont Jugoszláviában akkor már évek óta gyártásban lévő Neštin osztályú aknamentesítő naszádok felkeltették a hazai szakértők érdeklődését. Valószínűleg konzultáltak a szovjet elvtársakkal, és engedélyt kértek a beszerzésre. Hat egység került megrendelésre, amelyeket 1981-ben vettek át. A Honvéd Folyami Flottilla állományába kerültek, és a Duna hajózhatóságának a biztosítása lett a feladatuk. Háború esetén az ellenség által telepített vízi aknákat kellett volna hatástalanítaniuk. A gyártón, és hazánkon kívül még Irak is vásárolt három példányt a Neštin osztályból. Összesen 16 épült meg, tehát hazánk elég jelentős felhasználónak számított.

 

Ahogy maga a hajó, a fegyverzete is kilógott a szovjet rendszerből. A Zastava M55-ös gépágyút ugyanis a Hispano Suiza HS. 804-es alapján gyártották Jugoszláviában, a fegyver 20 mm-es lőszere nem volt elterjedt a szocialista országokban. Az L70-es csőhosszúságú gépágyúkat elődlegesen légvédelmi céllal építették a hajókra, de a parton, vagy a vízen felbukkanó ellenséges erőket is hatékonyan pusztíthatják. Összesen hat gépágyú került mindegyik egységre, az orrnál egy PAV-4-es, az tatnál pedig két PAV-1-es konfigurációban.

Az aknamentesítésnél nagy előny, hogy a hajók teste demagnetizált, vagyis egy különleges ötvözetből készültek.

dscn8229.JPG

dscn8073.JPG

Az AM-22-es Óbuda a Mosoni-Dunán a 2017-es Szentesi Fokos hadgyakorlaton

20180522_123628.jpg

20180522_123407.jpg

A 2000-es években három egységet kivontak, és ezeket eladták, civil használatba kerültek, de csak jelentős átépítést követően. Immáron városnéző hajóként üzemelnek, a turisták nagy örömére.

 20180426_115011_1.jpg

Még egy dolog motivált a poszt megírására. Az AM-31-es miután kikötött a Parlament előtt, rövid várakozás után újra elindult. Hegymenetben, vagyis észak felé áthaladt a Margit híd alatt. Fentről egy  ember különféle trágárságokat kezdett üvölteni a hajó felé. Nem értettem az indulatát, és csodálkoztam, miért kiabál. A személyzet a végezte a dolgát, valamilyen kiképzést hajtottak végre. De végül is utálkozni állampolgári jog, csak épp nem azokra kéne zúdítani mérgünket ok nélkül, akik épp minket szolgálnak például víz alatt talált robbanótestek hatástalanítása, vagy épp a tűzijáték biztosítása során.

 

 

19 komment
Harci Vasak