Harci Vasak

2018. június 27. 21:52 - Harrdder

Gázturbinás amerikai harckocsik Magyarországon

M1A2-esek Tatán

Immáron nem okoz meglepetést, ha amerikai alakulatok jönnek Magyarországra. Az utóbbi években többször érkezett egy páncélos-felderítő század, vagy egész zászlóalj, hogy néhány hónapig hazánkban közösen gyakorlatozzanak a katonáinkkal. Általában csak a Bradley felderítő, vagy gyalogsági harcjárművek jöttek eddig, de most egy harckocsizó szakaszt is hozott a vonat Tatára. Jó, tavaly is jöttek, de arról pont lemaradtam, most viszont sikerült lefotóznom az Abramseket. 

20180625_090031.jpg

Már a vasúti vagonon is impozáns volt a látványuk, hiszen az M1A2-esek lánctalpai mindkét oldalt lelógtak a rakfelület széléről. Aztán jött a lerakodás. Az indításnál felpörgött a gázturbina, olyan volt a hangja, mintha helikopter mellett álltam volna. És megindult a 65 tonnás harci gépezet, a vezetője az irányító utasításait követte, vakon megbízva benne. Precízen lehajtott előre a vagonról, majd a rámpáról oldalra fordulva a szűk, lejtős úton a gyülekezési pontra gördült. 

20180625_084618.jpg

A gázturbinából kiáramló gázok alaposan felkavarták a port, és fordulás közben a gumibetétek is nyomot hagytak a betonon. 20180625_090013.jpg

Az út szélessége éppen elegendő volt. 20180625_090041.jpg

A gyülekezési ponton bevárták egymást, majd felvezető járművet követve a laktanyába mentek. Csak 5 jármű, de a négy Abrams, és az M88A2-es, nos az testvérek közt is több, mint 345 tonna! 

 20180625_091020.jpgA páncélos felderítők fő típusa természetesen a Bradley harcjármű. Az M2A3-asokkal és M3A3-asokkal egyaránt rendelkezik a század. 20180625_091701.jpg

És igen, csak itt nálunk először bemutatkozott a Bradley darus változata is! :-) 

20180625_093656.jpg

A kirakodást végig biztosították az M88A2 műszaki mentő járművek

 

20180625_101059.jpg

Nemsokára már a gyakorlótéren dagasztják a sarat, vagy verik fel a port! Ha lehetőséget kapok, arról is tudósítok. Egyelőre azonban köszönetet mondok ezért a lehetőségért is. 

24 komment
2018. június 24. 21:34 - Harrdder

Harci vasak Budapest felett

Gripen, Minyó, C-17-es oldalnézetben

A sok vitát kavart repülős verseny vasárnapi napjára igazi katonai gépeket is kapott a közönség. A Magyar Honvédség megmutatta magát Budapest felett. Gripen géppár, Mi-17-es és Zlin futár/kiképző/felderítő motorosok, valamint az A319-es szállítógép is áthúzott a Duna vonalát követve a főváros felett. 

dscn9774.JPG

A Red Bull Air Race díjátadóra időzítette a bejövetelt a Gripen géppár. 

dscn9777.JPG

Mi-17-es, két Zlin kíséretébendscn9778.JPG

dscn9779.JPG

 

 

dscn9781.JPG

Budapest szemében

dscn9782.JPG

 A szürke milyen jó rejtőszín! 

dscn9794.JPG

 

Honvédségi A319-es a Szabadság híd felett

dscn9798_1.JPG

 dscn9806.JPG

dscn9811.JPG

A NATO közös szállító ezredének C-17-ese magasan közelítette meg Budapestet, de egyre lejjebb ereszkedett

dscn9817.JPG

dscn9820.JPG

A teljesen nyitott szárny-mechanizációval, futó kint helyzetben, rámpát lenyitva repült el szép lassan

dscn9821_1.JPG

dscn9822_1.JPG

dscn9830.JPG

 

dscn9838.JPG

A C-17-es tett egy szép nagy kört, és újra tiszteletét tette, immáron behúzott futóval, és nagyobb sebességgel, jóval hangosabban

 

1 komment
2018. június 23. 23:11 - Harrdder

A díszelgők és a katonai rendészek fegyverei, meg egy kis ráadás

Nyílt nap a Petőfi laktanyában

 

 Június 23-án családi napot rendeztek a vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandárnál. Ezen alkalomból lehetséges volt előzetes regisztráció után bejutni a Petőfi laktanyába. Az alakulat több különböző feladatot is ellát, ezek közt talán a legismertebb a katonai és állami ünnepeken való díszelgés. Ugyanakkor a Sándor-palota, és a Szent Korona őrzés-védelmét is elvégzik. Ezen kívül még híradó, elektronikus információvédelemmel is foglalkoznak a kijelölt katonáik, és egyéb támogató feladatokat végeznek. 

A dandár szervezetéhez tartozik a Nemzeti Honvéd Díszegység, a Szállítózászlóalj, a Támogató Zászlóalj, a HM Híradó és Informatikai Rendszerfőközpont, az Objektumokat Üzemeltetési Igazgatósága, a Protokoll, Delegációs és Rendezvénybiztosító Igazgatóság, az Üzemeltető és Kiképzés Támogató Osztály, a Javító Század, és persze az Egészségügyi Főnökség az Orvosi Rendelőkkel, a Kulturális és Rekreációs Igazgatóság, valamint a Központi Zenekar is az alakulat része. 

20180623_113131.jpg

Gepard M1

A sokak által ismert, a Budaörsi út mellett lévő laktanyában azonban van még egy katonai egység, ez pedig a Katonai Rendészeti Központ. A viszonylag új egység objektumvédelmi és klasszikus rendészeti feladatokat lát el, ilyen például a szállítmányok kísérete, biztosítása. Az egész országra kiterjedő hatáskörrel rendelkeznek, több városban vannak kihelyezett csoportjaik. 

A nyílt napon természetesen bemutatták a rendszeresített fegyvereiket, és felszerelésüket, így a blog tematikája miatt természetesen ezekről közölnék néhány fotót. Kezdjük talán a díszelgők fegyvereivel, amely egyben jól demonstrálja az eltérő feladatrendszert! 

dscn9631.JPG

Jobbról két SzKSz öntöltő karabély látható. A 7.62x39 mm-es lőszerrel működő fegyvert még a II. Világháborúban fejlesztették ki a Szovjetunióban. A hagyományos megjelenése miatt alkalmazzák a díszelgők. 

Középen viszont két Mannlicher M1895-ös lett kiállítva, amely a Palotaőrségnél van rendszeresítve. Kezembe is vehettem egyet, felemelő, bizsergető érzés volt felhúzni, és elsütni a több mint 100 éves fegyvert. Ráadásul az egyik magyar gyártmány, idehaza készült. Csak a bajonettek nem eredetiek, de mit számít ez, lényeg, hogy korhűek azok is. Egy szakértőt utólag megkérdeztem, a szurony szót nyugodtan lehet használni a bajonett helyett. A fegyverek a kép alapján inkább M1931-esek, vagyis az eredeti példányokat átalakították, hogy a régi lekerekített orrú lőszerek helyett az újabb, jobb ballisztikai adottságokkal rendelkező lőszerekkel működjenek. A fegyver pontos megnevezése pedig karabély, vagy kurtály. Köszönöm szépen KD!  

A tűzfegyverek mellett a Koronaőrség által használt kardokat lehetett közelebbről is megtekinteni.   

 

dscn9640.JPG

 A katonai rendészek sátrában az SzVD távcsöves puska és a magyar KGP-9-es géppisztoly jól megfért egymás mellett. 

dscn9643.JPG

 Remington 870 Police Magnum sörétes puska, AK-63D gépkarabély, és a PKM géppuska egy része. 

20180623_104434.jpg

Az Országgyűlési Őrség sátrában két világ találkozásának is felfogható ez két pisztoly. Az egyik a Sztecskin APSz, amely még sorozatlövésre is alkalmas. Külön kuriózum a bakelit tok, amely válltámaszként használható. A modern HK P30L viszont teljesen más elvek szerint készült, műanyag alkatrészekkel, szereléksínnel, és combat sátorvassal. 

dscn9645.JPG

HK416A5 gépkarabély, EOTech optikával. 


dscn9652.JPG

A méret a lényeg, és itt az a jó, hogy kicsi: MP5KA4  

 Néhány távcsöves puskát is célra tarthatott a közönség. 

dscn9731.JPG

 Magyar gyártmány a Gepárd M1 nehéz távcsöves puska

20180623_112953.jpg

20180623_112835.jpg

Mk 13 puska

20180623_113305.jpg

 Még egy magyar gyártmány, a Szép puska 

Az Anyagellátó Raktárbázis sátrában más alakulatoknál rendszeresített fegyvereket is bemutattak.

dscn9719.JPG

 M4A1 gépkarabély

dscn9725.JPG

Az M110 az M16-ossal mutat rokonságot, de hangtompítóval van felszerelve, és 7.62x51 mm-es lőszerrel működik 

 dscn9716.JPG

A hazai lőfegyverek modernizálására tett kísérlet az AK-63MF

A rendszeresített járművekből is kiállítottak néhányat 

dscn9604.JPG

 

Ivóvíz nélkül a legkeményebb katona sem bírja túl sokáig, a Rába H25-össel szállíthatják a szükséges utánpótlást a hidratációhoz.

 

dscn9619.JPG

Konténerszállító MAN

 

dscn9744.JPG

 

A harckocsiszállító Goldhofer trélert vontathatja a MAN TGS

dscn9622.JPG

A Katonai Közlekedési Központ nyerges vontatója hátulról. 

dscn9686_1.JPG

Nincs katonai bemutató T-72-es nélkül, de a gyereksereg vette birtokba, így csak néhány részletfotót illesztek csak be. 

dscn9685_1.JPG

dscn9688.JPG

Az NSzVT géppuska, és a harckocsi hátsó része alakmásítókkal, álcahálóval

dscn9695.JPG

 

A parancsnok munkahelye

dscn9703_1.JPG

A PKT géppuska hátulról

dscn9706.JPG

A lőszertároló

 dscn9705.JPG

A 125 mm-es ágyút ebből a szögből ritkán fotózzák talán 

dscn9683.JPG

BTR-80A páncélozott szállító harcjármű 30 mm-es gépágyúja 

 

20180623_115606.jpg

 

A HM Geoinformációs Szolgálatának pilótanélküli repülő eszköze. A Trimble UX 5-öst térképezés célokra használják. 

dscn9654.JPG

A tűzszerészek sajnos szó szerinti áldozatos munkája megérdemli, hogy pár fotót mellékeljek. A sátruknál a különböző védőeszközöket, felszerelést állították ki. 

dscn9663.JPG

A tűzszerész robot használatával távolabbról is dolgozhatnak. Vigyázzanak magukra, az emberélet a legfontosabb! 

 dscn9666.JPG

 

És persze minden seregben legfontosabb az ember, maga a katona. A Petőfi laktanyáról mindenkinek a díszelgők jutnak eszébe, így egy őrségváltáshoz történő felvezetésről készült kép mindenképp kell a posztba. 

 

dscn9669_1.JPG

 

A Petőfi laktanya épületei igazán impozánsak. A látogatóknak vezetett túrát is szerveztek, hogy ismertessék ezeket. 

 

4 komment
2018. június 20. 13:24 - Harrdder

Szállítógépek ha füveznek

Repülőüzem a kényszermezőn

 

 A múlt héten már beszámoltunk a hazánkban zajló ETAP-T 18 hadgyakorlatról, amelyet az Európai Védelmi Ügynökség szervezett meg. Akkor még csak a Pápa Bázisrepülőtéren települt szállító gépeket tekinthettük meg, a fel és leszállásokat fotózhattuk. Az ismertetőben olvashattuk, hogy több más helyen is összetett harcászati műveleteket hajtanak végre, ezen a héten ebből izgalmas és látványos ízelítőt is kaptunk. 

 

dscn9969.JPG

A meghívó Szolnokra szólt, mégpedig tényleg nem mindennapi programot ígértek, ugyanis füves pályáról való üzemelés lett beharangozva. A bázisra érkezve megerősítették a hírt, és busszal a kényszermező mellé vittek ki bennünket. A hagyományos felszállópálya melletti füves területet hívják így, mivel a kényszerleszállást itt kellene végrehajtani, ha a futómű nem jön ki, meghibásodik. 

A zöld területen már tudtuk, hogy nagyon közelről nézhetjük majd az eseményeket, bár a nap állása nem volt túl kedvező. 

dscn9850_2.JPG

 Először azonban a sport-repülőtérre,  Szandaszőlősre repültek rá a légcsavarosok, egyszerre 6 gép volt a levegőben. 

dscn9859_1.JPG

Bekötött rendszerű ejtőernyős ugratás Szanda felett

 

dscn9891_1.JPG

 Teherdobás 

dscn9892_1.JPG

 Lőszer, élelem, víz, támogató fegyverzet deszantolható a földön harcolók számára dscn9895_1.JPG

 

dscn9873_1.JPG

  Aztán tettek egy kört, és elrepültek a bázis mellett is

  dscn9927_1.JPG

 A bázisra több irányból is rárepültek 

dscn9930_1.JPG

 

dscn9936_1.JPG

 És jött következett az első bejövetel 

 dscn9941_1.JPG

 Királyi norvég J áll rá a kényszermezőredscn9943_1.JPG

 

dscn9945_1.JPG

 A földetérés során felkavarták a port, pedig esett az eső a korábbi napokban

 

dscn9953.JPG

 A RAF C4-ese is lent van, na itt látni, hogy a füves pályán nem egyszerű leszállni. Az egyenetlen felület megdobhatja kicsit a gépet, és a leszállás kiszámítása sem olyan, mint egy nemzetközi reptér betonján. 

  dscn9964_1.JPG

 A pálya végéig gurultak, majd megfordultak 

 

 dscn9971.JPG

 

dscn9974.JPG

 

dscn9980.JPG

 Kis manőverezés, és irányba fordultak  


dscn9984.JPG

Alig pár percig maradtak csak a bázison 

  dscn9998.JPG

 Utána egy mentőakció végrehajtására került sor. A német C-160D nem a fűre szállt, mégis kicsit érdekesen sikerült

 dscn0005.JPG

 A rámpa nyílik, a katonák már készülődnek a feladatukradscn0007.JPG

 Lerohannak a rámpán 

 dscn0013.JPG

 A kimentendők felé futnak

dscn0018.JPG

 A feladat pontosítása a helyszínen lévő erőkkel 

 dscn0022.JPG

 Az evakuálásra váró személyek

dscn0024.JPG

 Újabb két Herky érkezik, egy belga és egy hollanddscn0030.JPG

dscn0033_1.JPG

dscn0037.JPG

 A két gép a gyülekezési pont közelébe gurult

dscn0039.JPG

 Megfordultak 

dscn0044.JPG

 Indulhat a menekítés 

dscn0048_1.JPG

 Másodpercek alatt beszálltak

 dscn0055.JPG

 Mindenki a fedélzeten, indulás! 

dscn0059.JPG

 

dscn0066.JPG

 Éles helyzetben is elegendő ekkora hely, vagy talán még kisebb

dscn0070.JPG

 

dscn0077.JPG

 Fű előttünk, porvihar utánunk! 

 dscn0094.JPG

 

dscn0095.JPG

 

dscn0112_masolata.JPG

 

 A gyakorlat után kissé furcsa szájízzel távoztam, ugyanis elég sok port szívtam be és nyeltem. De megérte! Ennyi gépet a levegőben, majd alig pár tízméternyire látni fantasztikus élmény volt! A füves pályán le és felszállni nem egyszerű ezekkel a nagyobb szállítógépekkel, a személyzet biztos megizzadt közben. Le a kalappal előttük, szakszerűen és pontosan hajtották végre a feladatukat. Bemutatták, hogy mire képesek a modern szállító repülőgépek, ha megkívánják tőlük. Túszszabadítás, egy polgárháborús helyzetből való evakuálás, vagy épp természeti katasztrófa károsultjainak segéllyel való ellátása ugyanúgy lehet a feladatuk, mint a katonák kihelyezése szükség-repülőtéren, vagy ejtőernyővel való ledobásuk valódi harci bevetésen. 

Külön köszönet a Magyar Honvédségnek, hogy lehetővé tették számunkra az esemény megtekintését!  

1 komment
2018. június 14. 22:46 - Harrdder

Herculesek, Transallok, és az Atlas

Szállító repülőgépek gyakorlata Pápán

 

A szállító repülőgépek talán nem olyan érdekesek egyeseknek, mint a forszázzsal felszálló, kecses vadászbombázók. Azonban nagyon fontos szerepet játszanak minden légierőben, nélkülözhetetlen szolgálatot látnak el, akár harcászati, akár hadászati képességekről van szó. Nekem különösen közel állnak a szívemhez, hiszen nemcsak a földről csodálhattam ezeket az órási gépmadarakat, ugyanis több típus fedélzetén volt már szerencsém utazni, vagy épp ejtőernyővel kiugrani belőlük.

 

dscn0114.JPG

A legnagyobb résztvevő a francia A400M Atlas

Ezért nagy örömmel vettem, hogy ismét katonai szállítógépek közelébe juthattam, mert június 10-22 között rendezték meg az ETAP-T légi szállítási hadgyakorlatot, melynek a Pápa Bázisrepülőtér adott otthont. Nyolc ország összesen 9 gépet küldött, a legtöbb természetesen a Herculesekből érkezett. A C-130-asokból a belgák és hollandok H, a lengyelek E, a norvégok, az olaszok, valamint a britek a modernebb J változatokkal képviseltették magukat egy-egy példánnyal.  A németek kettő C-160D Transall, kéthajtóművest delegáltak, Franciaországból pedig egy A400M települt át.

dscn9852.JPG

Svancok

A sajtónak Pápán lehetőség volt betekinteni az eseményekbe. A szervezőknek külön köszönet, hogy a késők is bejutottak, így nem maradtunk le a komplex feladatra indulásról, és láthattuk a felszállásokat. 

 dscn9856.JPG

 

dscn9858.JPG

A belga gép indult elsőnek

 dscn9865_1.JPG

A hollandok nyitott rámpával tolattak ki, majd gurulás közben gombolkoztak be

 dscn9876.JPG

Olasz J bújtatja nóziját a zöldbe

 dscn9847_1.JPG

A német C-160D gépek megérettek már a cserére

 dscn9895.JPG

A gyakorlaton részt vettek a magyar szállító repülők és helikopterek is, de mi sajnos csak a földön láttuk őket

 dscn9903_1.JPG

Királyi norvégoknál a gépeknek nevet adnak. Ő itt Nanna!

dscn9914.JPG

A szürke norvég visszavágyik a fjordokhoz. Vigyázni kell, mert szétfeszíti a rácsokat és huss! (Elnézést a lopott poénért, de ez most kikívánkozott!)

 dscn9944_1.JPG

C-160D bújik meg a lokátordomb mögött

 dscn0010.JPG

Megcsillan a nap a RAF gépén, náluk a C4-es típusjelet használják. Évekkel ezelőtt Afganisztánban a tábori reptereken való üzemeléskor jelentek meg ezek az eltérő színű burkolatok egyes gépeken. Talán még mindig a Neoprene anyagból készült bevonat van fent a kritikus részeken, hogy a felverődő kövektől védje a sárkányt.

 dscn0016.JPG

A DIRCM önvédelmi berendezés lézersugárral képes eltéríteni a közeledő infrafejes rakétákat

 dscn0023.JPG

Na akkor fussunk neki! 

 dscn0033.JPG

C4-es fordul a fák felett

 dscn0063.JPG

Érkezésünk előtt már felszállt az A400M, de szerencsére visszajött, így mégis láthattuk.

 dscn0071.JPG

Attantion! Atterissage!

 dscn0081.JPG

dscn0083.JPG

Az Armée de l’air gépén polgári lajstromjel is van még

 

 dscn0129.JPG

Miután elindultunk haza, egy C-160-asból ejtőernyősök ugrottak kb. 3000 m magasságból, de a bázistól kissé távolabb.

 dscn0149.JPG

A légcellás ernyőkkel természetesen nem volt nehéz a reptérre érkezni

  

 

Szólj hozzá!
2018. június 04. 22:46 - Harrdder

Lánctalpas gumikeréken

De hogy kerül a harckocsi a Városligetbe?

 

A mostani posztban ismét szerepel a T-72-es, de ezúttal egy másik jármű bemutatása miatt ragadtam meg a klaviatúrát. A nehéz lánctalpas járműveknek van egy hátrányuk, nagyobb távolságra nem egyszerű eljutniuk. Sok üzemanyagot fogyasztanának, tönkretennék az utakat, és a futóművet is kímélni kell. Ha menet közben meghibásodik a futómű, vagy a motor, akkor nem ér oda a rendeltetési helyére. Emiatt vasúti szerelvényen, vagy teherautók által vontatott trélereken történik szállításuk, ha messzebb van rájuk szükség.

Ha történelmi példát akarok idecitálni, akkor az Öböl-háborút említem meg. A hadászati sikernek egyik kulcseleme volt, amikor 1991-ben Szaúd-Arábia útjain az alacsony rakmagasságú trélereken a kuvaiti határ közeléből nyugatabbra dobták át az M1-esek százait, hogy ott törjenek be Irakba, ahol arra nem számítottak.   

Idehaza is rendelkezésre áll ez a képesség, amit nemrég Budapest szívében, a Városligetben láthattunk, mivel egy T-72-est hoztak a gyereknapi rendezvényre. A szállításhoz Goldfhofer trélert vettek igénybe, amelyet MAN HX vontatott el a bemutató helyszínére.  

20180527_190238.jpg

 Az ilyen szállítás megszervezése nem egyszerű, hiszen különleges útvonalengedélyt kell kérni a civil hatóságoktól, megadva a szerelvény hosszát, szélességét, magasságát, és persze az össztömegét. Az engedély kiadásakor figyelembe veszik az utak, esetleg hidak teherbírását, mert a tréler, és a vontató már 40 tonna, amihez ha hozzájön a T-72-es, akkor bizony 80 tonnával kell számolni. A teljes magasság is fontos adat az útvonal megtervezésénél, senkinek nem hiányzik, hogy lebontsanak egy hidat. (Ugye ismerős a vicc a beszorult teherautóról? Elakadtunk? Nem .... meg, hidat szállítok!) 

 20180527_190118.jpg

Legjobban arra voltam kíváncsi, amikor majd felhajt a T-72-es a trélerre. Sajnos erről lemaradtam, ezért csak magamat hibáztathatom, mert a közelben egy sátornál a marcipánok elcsábítottak, és amíg az édességet majszoltam, addigra már a Goldhoferen volt a lánctalpas. Így jártam, már megint ráfaragtam a falánkságom miatt!

 20180527_190412.jpg

20180527_190928.jpg

 

Ezek a rámpák elbírják a 40 tonnát! 

20180527_191017.jpg

Megfelelő rögzítés nélkül nem indulhatnak el

20180527_191027.jpg

 

20180527_191031.jpg

 

20180527_191055.jpg

Nagy gyakorlat, és tökéletes bizalom kell, hogy az irányító utasításai alapján ilyen pontosan hajtsanak fel a trélerre 

6 komment
Harci Vasak