Harci Vasak

2019. április 15. 21:03 - Harrdder

A légcsavaros szállítógépeink dicsősége  

45 éve állították hadrendbe az An-26-osokat  

 

Ismét jeles évforduló alkalmából írok dicsérő sorokat egy repülőgéphez. Bár a kezdet kissé magyarázkodós lesz. A Mi-8-as helikopterek fél évszázadához képest lehet, hogy kevesebbnek tűnik az An-26-osok rendszeresítése óta eltelt 45 év, de ez némileg megtévesztő. Ugyanis Te, a 406-os oldalszámú Ancsa immáron 44 éve folyamatosan repülsz. Míg a közepes helikoptereinknél az első gépek érkezésétől számítják a fél évszázadot, egyik forgószárnyas sem volt aktív még három évtizedig sem, hamarabb kivonásra kerültek, és újabbak vették át a helyüket. Nem kisebbítem a helikoptereink érdemeit, de az An-26-osok karrierje valóban páratlan sztori!

13775911_1090468067702933_6091272035762784868_n.jpg

Sajnos az idei találkozón nem képviseltethetted magad, ezért az 2014-es tisztelgő áthúzásodról készült fotót használom újra.  

Szóval Te, 406-os nem tartoztál az első fecskék közé, néhány típustestvéred már 1974-ben Magyarországra érkezett, Te egy évvel később szálltál le idehaza. A flotta folyamatosan bővült Szentkirályszabadján, Veled együtt 10 gépre került fel a magyar piros-fehér-zöld csillag felségjel. Természetesen azonnal munkába fogtak titeket, a műszakiak pedig megtanulták, hogyan ápoljanak, javítsanak, mit kell ahhoz tenniük, hogy minél kevesebbet álljatok a földön. A hajózóid hamar megszerettek, különleges kasztot alkottak a Magyar Néphadseregben, hiszen nekik már akkor a nemzetközi rádiózási nyelvet, az angolt kellett megtanulniuk, és elsajátították a közforgalmi repülési eljárásokat is. Olyan navigációs és rádiókészülékeket is kaptatok, amelyeket az utasszállítókon is használtak.  

Ugyanis Téged, akárcsak társaidat nemcsak katonai feladatokra vettek igénybe, Európában szinte mindenhova repültetek, sok mindent szállítottatok, éppen amire szükség volt. Gyakran hozzák fel példának a bábolnai naposcsibéket, akkoriban népgazdaságunk egyik sikeres exportcikkének számítottak.

Persze amikor a beszerzésetekről döntöttek, akkor leginkább azt tartották szem előtt, hogy az An-26-ost a nagy (bolsoj) Szovjetunióban harcászati szállító-repülőgépnek tervezték. A követelmények közt szerepelt, hogy olyan repülőtéren is üzemelhessél, ahol senki és semmi nem segíti majd a felszállást, csak az ötfős saját személyzeted. Nincs szükség külső áramfejlesztőre, a segédhajtóműved elegendő energiát termel a fedélzeti rendszerekhez, és beindítja a fő hajtóműveidet is. A sárkányszerkezeted úgy alakították ki a rámpáddal együtt, hogy a raktér magassága pont megegyezzen egy ZiL teherautóéval. Vagyis csak odatolat hozzád, és kézzel át lehet pakolni, vagy a saját, erre a célra kialakított szállítószalagoddal mozgatják beljebb az árut. Szintén az ötletesen megtervezett rámpád segít abban, hogy járművek gördülhessenek be a rakteredbe. Mint például az Volga személygépkocsi is tette, amelyet valamelyik An-26-os vitt ki a nagy földre. Mivel a szülőhazádban nehezebb volt ilyen autóhoz jutni, mint nálunk. És itt újra megérkeztünk ahhoz, hogy mi mindent szállítottatok. Hiszen vittetek ki facsemetéket a barátság park létrehozáshoz, rakétákat az éleslövészetekhez, és minden mást, amit a külföldi gyakorlatokhoz szükségesnek tartottak. Elképzelhetetlen volt egy külföldi kitelepülés a támogatásotok nélkül. 

Természetesen sok esetben utaztattál katonákat, akiket a gyakorlatokra, vagy az utóbbi évtizedekben inkább missziókba vittetek. Leginkább ilyen feladatokat osztottak ki rátok mostanában, amely nagyon bonyolult végrehajtást jelentett. Hiszen olyan messzi helyekre kellett eljutnotok, amelyekhez két közbenső leszállásra volt szükség. Nem arra terveztek titeket, hogy Afganisztánig, vagy Irakig repüljetek egy feltöltéssel, ráadásul a sebességetek sem igazán megfelelő ehhez, sokáig tart egy ilyen út, de mégis megoldottátok. A veszélyes helyeken, háborús zónában néha különleges módon szálltatok le. Zuhanva fordultatok rá a betonra, majd a felszállást követően kis magasságban száguldottak el a települések felett. Utólag szereltek rátok infracsapda-kivetőket, hogy megvédhessétek magatokat a rakétáktól.

57388248_310073852995256_2214828026531676160_n.jpg

A katonánkon kívül polgári személyeket is szállítottatok köztük minisztereket, kormányfőket, köztársasági elnököket. Ők is átélhették a hosszú és zajos utak örömét a fedélzeten.

 Sokszor nagyon szomorú feladatokra küldtek ki, hősi halott katonákat hoztatok haza. Akkor is csak rátok számíthattak, amikor külföldön balesetben elhunyt, vagy sérült honfitársainknak kellett szállítóeszközt találni.

Mindenképpen meg kell említeni, hogy amikor rendszeresítésre kerültetek, ott lapultak a páncélszekrényekben a tervek a tényleges háborús bevetésetekre. A Magyar Néphadsereg mélységi felderítőinek kijuttatását kellett volna végrehajtanotok, több száz kilométeres távolságban a frontvonaltól. A diverek a különleges műveleti bevetések során nagyon sok kárt tudtak volna okozni a NATO haderejének.

dsc_0068.JPG

Rég nem látott bajtársak köszönthették egymást a jubileumi találkozón. 

Az elmúlt 45 évben több ezer hivatásos és sorkatona ugorhatott belőletek, de civil sportolóknak is biztosítottátok a lehetőséget erre. Nagyon hasznos volt, hogy a rámpát teljesen be tudod húzni a törzsed alá. Habár az utazósebességed viszonylag csekély, de az ejtőernyősök dobásánál más szállító gépekhez képest sokkal gyorsabban szoktál repülni. 340 km/h-nál nem is lehet bekötött módon elhagyni Téged, csak stabilizátoros, vagy kézi nyitású ernyőkkel van engedélyezve az ugrás, különben elég vékony hangon beszélne a férfiember a földetérés után. 

dsc_0091_1.JPG

A légierő parancsnokság zenekara szórakoztatta az aktív és nyugállományú Ancsás közösséget. 

Nemcsak embereket, teherárut is deszantoltatok utánpótlásként, amihez ismét csak jól jött a szállítószalagos rendszered, így nem kell az orrodat megemelni. Egyszerűen csak megindul a szalag, és már ki is pottyan a rakomány, a programozható vezérlés miatt pont annyi, mint amit a személyzet akar, mert ezt be lehet állítani. Bezzeg az amerikaiaknál mind a mai napig a repülőgépek állásszögét növelni kell dobás előtt, majd egy késes rendszer elvágja a rögzítést, hogy kiessen a cucc a gravitáció hathatós közreműködésével.

Nagy szolgálatot tettetek az országnak, sok mindent köszönhetünk nektek. Nemcsak egyszerűen szállítottatok, de képviseltétek is a magyar hont, ahol leszálltatok. Ott egy kis darab Magyarország voltatok. A repülőnapokon minden esetben nagy népszerűségnek örvendettetek. Ez egyáltalán nem túlzás, már külön módszereket kellett kidolgozni a látogató tömegek kezelésére.

dsc_0109.JPG

A 45 éves történelmetek során három reptéren is állomásoztatok, Szentkirályszabadjáról először Szolnokra költöztetek, majd Kecskemétre települtetek. Sajnos volt egy katasztrófa, amely négy ember életét követelte. Az élet viszont nem állhatott meg, repülni kellett. A flotta egy idő után fogyni kezdett, több példányt kivontak. Az új évezredben a feladatok száma miatt viszont vásároltak egy Ancsát pótlásként, a hosszútávú repülések falták az üzemidőt. Habár a képességetekre égető szükség volt, az utóbbi években mégis fokozatosan leálltak a légcsavaros tevék, végezetül csak Te maradtál hírmondónak. Szerencsére az utódlási program már javában zajlik, de úgy azért ameddig csak lehet, Téged megtartanak.

dsc_0104.JPG

A 11 An-26-os története röviden. A sor elején az An-24-eseket is feltüntették. 

A 45 éves évforduló kapcsán egy kis számvetést lehetne készíteni. Nem érhető el hivatalos statisztika, hányan repülték a típust, de nagyon sokan lehetnek, márcsak azért is, mert 5 főre volt szükség a kiszolgálásodhoz a levegőben. A vadászrepülőknek visszavonulási lehetőség, aranyhíd voltatok, hogy folytathassák hivatásukat, ha már nem alkalmasak a szuperszonikus gépekre. A műszaki állomány száma sem ismert, akik rajtad dolgoztak, pedig jó lenne tudni, mennyi ember szolgált a szállítórepülő században. Arról sincs pontos adat, hogy mennyit repültetek összesen. Csak közelítő becslések vannak, 90-100 ezer óra lehet az az idő, amit a levegőben töltöttetek összesen. 

dsc_0099.JPG

Ötvös Lajos őrnagy, a Szállítórepülőgép Üzembentartó Század parancsnoka adott tájékoztatót az An-26-osok történetéről, és a jelenlegi munkájukról. 

Mindez csak úgy volt lehetséges, hogy a műszaki állomány nagyon sokat dolgozott rajtatok. Hajnalban keltek, éjszakáig maradtak, hogy előkészítsenek a repülésekre, vagy épp kijavítsák a hibákat. Mindent elkövettek, hogy repülőképes állapotba hozzanak titeket. Előfordult, hogy a futómű egy kicsiny alkatrészének hiánya miatt ragadt földön egy An-26-os. A találékony műszaki tisztnek eszébe jutott, hogy némi cserekereskedelmet lehetne folytatni a hazánkban ideiglenesen állomásozó szovjet alakulattal. Ott meghallgatták a kérést, de éppen nekik sem volt éppen belőle, viszont felajánlottak egy teljes futóművet, ha az megfelel. 

dsc_0139.JPG

Popelyák Péter alezredes a Szállítórepülő Század parancsnoka mondott sok érdekes dolgot az Ancsáról.

A lényeg, hogy Te velünk vagy, de nem kegyelemkenyéren, hanem még mindig dolgozol. Néhány évig biztosan hadrendben maradhatsz, és még utána is repülhetnél, ha elvégeznének egy újabb nagyjavítást. Nem tudjuk, meddig számíthatunk rád, de a karriered nem kéne, hogy véget érjen. A hajózók és műszakiak nem szeretnék, ha leállnál, szívesen vennék, ha máshol folytathatnád még a munkát. Gondolatban már meg is fogalmazták a hirdetést a lehetséges vevők felé: Első tulajdonostól, megkímélt állapotban Ancsa eladó! Egy valamit viszont sajnos nem írhatnak be a hirdetésbe. Nem garázsban tartottak.

 Zárógondolatként én is megköszönöm, hogy repülhettem An-26-oson. Soha nem felejtem el, sem az itthoni reptérbejárásokat, sem a külföldi utazásokat. Olyan élményekkel lettem gazdagabb, amit itt sajnos nem részletezhetek, csak baráti körben, már emelkedettebb hangulatban mesélhetnék róla. Elmondhatom magamról szerencsére, hogy megcsapott a légcsavarod szele (vagy inkább tornádója), éreztem a benned rejlő erőt. A fedélzeten nem számított az a kis hánykolódás, hiába dobált a légörvény, akkor is örültem, hogy az üléseden ülhetek.

Ancsa! Nagyon szépen köszönök Neked mindent. Mindig élmény volt Veled az együttlét!

Címkék: An-26 Ancsa
16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr3614766080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blogolo Blogi 2019.04.16. 14:57:30

Szép évforduló, bár megünnepléséhez mindenképp szükség volt a magyar politikusok teljes közönyére, melyet egy váltótípus biztosításával kapcsolatban az elmúlt 15 évben tanúsítottak.

Burgermeister 2019.04.16. 18:26:42

Felkészül az Airbus 400...váltó gép lesz.

árpika 2019.04.16. 23:22:09

@Burgermeister: Kérdés, melyik országban...

Itthon ugyanis az a bizonyos 3x25 milliárd, üzembentartási szerződést is figyelembe véve, csak a C295-C-27J-t teszi reálissá.

A nagyobb cuccokat meg majd szállítják nekünk a németek.

Audianer 2019.04.17. 10:57:12

Katonáim a belőle való első ugrás előtt izgatottan kérdezték: főtörzs elvtárs, milyen érzés ebből ugrani? Háát fiúk.. kb. olyan, mintha kiugranátok a tizedikről és a kilencediknél egy szívlapáttal jó alaposan mellbevágnának...

Szerettem. Egy élmény volt belőle ugrani. Örülök, hogy sokszor részese lehettem!

citrix 2019.04.17. 14:03:04

Bábolnai csibéket, jércéket az IL-18-asokkal szállítottak. Irak, Irán, Nigéria, Angola, Vietnam és egyéb egzotikus helyekre repültek.

Burgermeister 2019.04.18. 16:40:31

@árpika: majd te is csodálkozol, most a pénz nem számít, van erre egy elméletem mikor fog ez az egész fejlesztés bukni, de hagyjuk, másik blogra való.......400as lesz meglátod.

árpika 2019.04.18. 22:27:50

@Burgermeister: A magam részéről nem látom semmi jelét annak, hogy A400M-et akarnánk venni; szerintem nincs is szükségünk akkora gépre.

A legnagyobb esélyt három C295-nek látom (ez nem az én választásomat tükrözi), de lássuk a medvét (előbb-utóbb).

Burgermeister 2019.04.20. 11:14:17

@árpika: értelek, én sem látom értelmét a 400asnak de állítólag lefutott dolog, majd látjuk az uj korm. határozatban az összeget és típust
Sajnos mmost ugy döntenek, hogy akkor ez van ebből lehet a legnagyobbat szakítani
lásd a legkorszerűbb leopard beszerzést

árpika 2019.04.20. 15:49:22

@Burgermeister: Hát nem tudom, mindenesetre érdekesen hangzik.

Amennyiben ez a C-295 helyes tipp, amellé mondjuk nem ártana valami nagyobb, mert az elég szűk. De arra bőven elég lenne 1-2 Hercules.

Viszont ha ez az A400m mégis az általad jósoltak szerint alakul, nehogy az legyen a vége, hogy nem lesz pénz üzemeltetésre. (Az elmúlt 30 évet tekintve, pedig előbb-utóbb sanszos.)

árpika 2019.04.21. 11:18:22

Az angol nyelvű wikipedia szerint a C-130 üzemeltetők között ott van Magyarország is. Ez jelzésértékű lenne? ;-)

Burgermeister 2019.04.22. 17:22:17

@árpika: pont ezért is veszik a nagyot, plussz ott van a kettő féle heli beszerzés, az is airbus.
És ezért is. Meg ott van hogy a 400asok nem váltották be a reményeket, nem fogy, nem kell, nekünk meg jöhet. Mondjuk csomagban jobban jártunk volna....3 tipus egy szerződésben.

Burgermeister 2019.04.22. 17:23:51

@árpika: elírás, anno kaphattunk volna, nem éltünk vele, a románok elhappolták...látszik is rajtuk.

árpika 2019.04.23. 00:01:46

@Burgermeister: Igen, ismerem a sztorit, csak vicc volt.

(Bár én inkább úgy fogalmaznék, mi b*****uk el.)

árpika 2019.04.23. 00:08:48

@Burgermeister: Ha és amennyiben a sztori e szerint alakul, az úgy azért drága lesz, ha egy A400M-et küldenek még egy csavarkulccsal is a srácok után.
A te ismereteid szerint akkor C295/C-27J párhuzamosan nem is játszik?

VSz analógiára lebontva, ez kb. olyan, mint ha Il-76-okat vettünk volna, miközben az An-12 sem volt elterjedt errefelé.
(Ok, a feladatkörök is változtak.)

árpika 2019.05.02. 19:16:11

Ha még a honvedelem.hu is úgy fogalmaz, hogy az A400M gondokkal küzd, nem hiszem, hogy lesz ebből vásárlás.

honvedelem.hu/cikk/115779_a400m_vasarlas_egy_csavarral

Továbbra is tartom a C295 tippemet.
Harci Vasak