Exclusive Military Hardware

2021. december 01. 19:56 - Harrdder

A pilóta nélküli repülőgéphez is kell ember  

A drón, és az üzemeltetői

A modern hadviselés ma már elképzelhetetlen felderítő, és csapásmérő drónok nélkül. Egyelőre a Magyar Honvédség még nem rendelkezik harcászati, vagy közepes kategóriába* tartozó pilóta nélküli repülőgépekkel, de egyre több jel utal arra, hogy hamarosan komoly bejelentés lesz ezzel kapcsolatban. Emiatt most szeretnék bemutatni egy drónos alakulatot, melynek munkájába még nyáron nyerhettem bepillantást. A 2. Páncélos Felderítő Ezred (2CR) állományába tartozó RQ-7-es Shadow gépeket üzemeltető szakasz azért érkezett Magyarországra, hogy az alakulat egyik zászlóaljának műveleteit támogassák a Brave Warrior hadgyakorlaton.  dsc_1372_1.JPG

Láthattam, milyen technikai héttérre, és mennyi szakemberre lesz majd szükség idehaza a harcászati, vagy még nagyobb drónok kiszolgálásához.   dsc_1378.JPGAz Egyesült Államok több haderőnemében is használják az RQ-7-es különböző változatait 2004 óta. Általában az Army minden dandárharccsoportja rendelkezik ilyen drónokkal felszerelt szakasszal. A parancsnoki törzs munkáját segítik a levegőből megszerzett információkkal. dsc_1379.JPGA 2CR drónjai érdekes módon nem a gyakorlótéren települtek, hanem néhány kilométerrel odébb, egy polgári reptéren. Ezzel azt szimulálták, hogy valós helyzetben sem a harcterület közvetlen közelében, hanem hátrébb, biztonságosabb körülmények közt dolgoznak. Ugyanakkor a képeiket a közvetlenül a gyakorlótéren felállított parancsnoki vezetési pontba is sugározták. Az RQ-7-esek indítási körlete legfeljebb 50 km-re lehet a dandár működési területétől. Az irányító központtól a gépek maximum 120 km-re távolodhatnak el. Ennél persze jóval nagyobb távot is lerepülnek a hosszú őrjáratozási idejük alatt, a korlátozást az adattovábbító rendszer képességei indokolják.    

A látogatás idején egyből szembesültem azzal, hogy a szakasz teljesen önellátásra rendezkedett be, a katonák tábori körülmények közt, sátrakban éltek. A kisméretű WC-k és zuhanyzók szintén mini sátrakban voltak elhelyezve. Az élelmezésüket pedig a gyakorlatnak megfelelően az MRE egységcsomagokkal oldották meg.  dsc_1361.JPGA szakasz állományába 27 fő katona tartozik, ennyi ember szükséges a teljes rendszer működtetéséhez. A parancsnok egy hadnagy, utána következik a vezénylő altiszt. Egy zászlós (Warrant Officer) felelős a repülőeszközökért. Az általunk látott speciálisan kiképzett szakember egyébként jó eséllyel indult volna egy Jamie Foxx hasonmás verseny dobogós helyezésért.  

12 katona a repülőgépek irányítására és a felderítő rendszerek kezelésére van kiképezve, 4-en az elektronikai hadviselés specialistái. 3 fő feladata a drón indításra történő előkészítése, a motorral kapcsolatos, a leszállás utáni munkák elvégzése. Rajtuk kívül még van néhány egyéb beosztású katona is a szakaszban. Egyes esetekben a karbantartásra civil szerződéses személyeket alkalmaznak. dsc_1377.JPGÖsszesen 4 drónnal rendelkeznek, ezek közül egy tartalék. Két irányító-központ van, mindegyik állomáshoz tartozik egy földi adatterminál, amely a rádióparancsokat továbbítja a drónnak. Ez a berendezés veszi a képeket, a telemetrikus adatokat, és továbbítja az állomáshoz. Tartalékként kisméretű hordozható egységek is rendelkezésre állnak.

Az eddig leírtak alapján, vagyis a 3+1 drón, a két irányítóállomás, a váltásokban beosztható 12 irányító valahogy azt adja ki, hogy két gép repülhet egy időben. Így elvileg folyamatosan biztosítható a megfigyelés egy helyen, váltott RQ-7-esekkel. Vagy két helyszínen végezhetnek egyszerre felderítést.  

A látogatás időpontjában egy gép épp a levegőben volt. Bemehettem az irányítófülkébe, ahol két operátor felügyelte a repülést, a képernyőn láthattam az útvonalat. Sajnos ezekről fotót nem készíthettem. 

A drónok esetében azt hihetjük, hogy azok gyakorlatilag repülő robotok, mindenféle irányítás nélkül. Ez csak részben igaz, mert folyamatos emberi felügyelet alatt állnak, ugyanakkor valóban nem kell mindent nekik elvégezni. A gépek nagyfokú autonómiával repülnek, csak a kijelölt útvonalat határozzák meg számukra a kormányzás automatikusan zajlik. Azonban az irányítók mindig mindent figyelnek, és az igényeknek megfelelően bármikor módosíthatják az útvonalat. A kamerákat is ember kezeli, ha találnak valamit, azt alaposabban megvizsgálják.

A leszállás a Tactical Automatic System segítségével történik, aminek része egy földi radar, és a drónon lévő transzponder. A rendszer dolgozza ki a megfelelő kormányparancsokat a bejövetelhez.  dsc_1369.JPGAz indítás egy trélerre szerelt katapultról történik. A sűrített levegős rendszer felgyorsítja az RQ-7-est, 12 m magasságba lövi fel, és a kisméretű motor vonóereje repíti tovább. dsc_1363.JPGdsc_1381.JPGA földetérés során a kifeszített drótkötelekbe akad be a fékhorog. Több ilyen kábel is ki van húzva, ezek dobokhoz kapcsolódnak, melyek csökkentik a fékezéskor keletkező energiát. dsc_1370.JPGA kábelek után tartalékként egy fékezőháló is fel van állítva. Ha nem akadna be a horog a drótkötelekbe, akkor a majomfogó még mindig megállítja a drónt.   dsc_1366.JPGA szakasz minden rendszere mobil, terepjáróra van telepítve, vagy vontatható tréleren mozgatható. Összesen közel egy tucatnyi páncélozott Humvee és M1240 M-ATV járművel rendelkeznek. Az áramellátást is maguk oldják meg, külön generátorokkal. A képen egyébként pont az M1240-es rendszeréhez kapcsolódik a katapult.  

A 2CR már a modernizált RQ-7BV2 változatot üzemelteti. Hiába, az évtizedes tapasztalatom sokat segít, a szakértő szemem azonnal elvégezte az azonosítást. Persze ez nem igaz. A kihelyezett üzemeltetési kézikönyv első oldaláról sikerült leolvasnom a pontos típusjelet.   

A korábbi változatokhoz képest a legszembetűnőbb változás az, hogy már 6 méternél is nagyobb a fesztávolság, és a felszállótömeg meghaladja a 200 kg-ot. Ez azt eredményezi, hogy az üzemanyag mennyiség megnőtt, így a gép tovább maradhat a célterület felett. Nekünk 11-12 óra repülési időt mondtak. A motor már elektronikus befecskendezésű, megbízhatóbb és nagyobb teljesítményű. A módosított kipufogónak és a légcsavarnak köszönhetően csendesebb is.  dsc_1382.JPGA törzs alatt lévő forgatható gömbben lévő elektrooptikai eszközöket újabbakra cserélték. A stabilizátorral rendelkező nappali és éjszakai kamera képet élőben a földi vevőállomásokra továbbítja a rendszer. A többes szám nem véletlen, ugyanis a Block III-as változatnál nemcsak az irányítók, de mások is rákapcsolódhatnak a rendszerre, ha ehhez megvan a szükséges vevőberendezés. A parancsnoki törzsön kívül így alacsonyabb szintű egység vezetői is azonnal láthatják felülről a területet.   

Tovább bővültek a lehetőségek azzal, hogy az AH-64-es legkorszerűbb változataival is képes együttműködni. De ezzel még nincs vége, mert más drónokkal szintén adatkapcsolat létesíthető, egyetlen irányítóállomás is elegendő a vezetésükhöz. Az sem elhanyagolható szempont, hogy levegőben lévő drón reléállomásként funkcionálhat, így rádiókapcsolatot létesíthetnek olyan katonákkal, akiket másképp nem érnének el.dsc_1376.JPGMost következzen néhány számszerű adat. A gép 4500 m tengerszint feletti magasságig emelkedhet, ami viszont fontos, hogy a megfelelő felderítéshez ennél alacsonyabban kell repülni a felszínhez viszonyítva. A nappali kamera használata esetén 2400-3000 m, éjszaka az infravörös kamerával 1800-3000 m közötti tartományban történik a járőrözés. A kamerák felbontására egy jellemző adatot találtam, 2500 méter magasságból 3,5 km ferde távolság esetén lehetséges egy harcjárművet felismerni és azonosítani. A Block III-as esetében esőben is elvégezhető a felderítés.  dsc_1374.JPGA gömbben lézeres célmegjelölő is helyet kapott, így alkalmas a félaktív lézervezérlésű légibombák irányítására.

Nem tudni, hogy egy hasonló, vagy nagyobb rendszer hazai beszerzése esetén melyik alakulat üzemelteteti majd a drónokat. Az amerikai mintát magyar viszonyokra átültetve a tatai Klapka György és a hódmezővásárhelyi Bocskai dandároknál lenne egy-egy ilyen szakasz, közvetlen alárendeltségben. Természetesen a Különleges Rendeltetésű Dandár is biztosan ki tudná használni a képességeit. Persze lehetséges, hogy egy külön drónos egységet állítanak fel, amely éppen az adott helyzetnek megfelelően szolgálhatná ki a harcoló alakulatok igényeit. A latolgatás helyett azonban inkább várjuk a bejelentést, hogy miből és mennyi lesz majd idehaza hadrendbe állítva.20210828_161749_1.jpgEgy biztos, Kecskeméten a repülőnapon ezt láthattuk. 

*A drónok kategórizálása több besorolás szerint történhet. Az egyik szerint az RQ-7-es harcászatinak számít, az MQ-1 Predator pedig a MALE kategóriába tartozik. Az utóbbi, vagyis a Medium Altitude Long Endurance kategória jellemzője a 3000-9000 m repülési magasság, és a 24-48 óra repülési idő.   

Címkék: UAV Shadow Drón RQ-7
1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr4716770726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hegyi Sas 2021.12.13. 13:54:20

Nagyon jó írás. Köszönjük. Az a legjobb, hogy egy ilyen kis egységhez is mekkora "profi" háttér biztosítása szükséges ahhoz, hogy tényleg hatékonyan tudjon működni! Ráadásul ez még csak nem is képes csapásmérésre. Nagyon várom már mire jutnak majd a magyar döntéshozók.
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása