Exclusive Military Hardware

2021. október 28. 21:12 - Harrdder

Csak egy átlagos nap a vadászrepülőknél

Gripen repüzem nappal és éjjel

Annyira száraz és tényszerű információnak hagzik, amikor a sajtóban megjelenik a hír, hogy a Magyar Honvédség vadászrepülői miatt fokozott hanghatás várható az ország egyes helyein. A Gripenek viszont nemcsak akkor repülnek, amikor azt bejelentik, Kecskeméten folyamatosan zajlik a kiképzés. Ez csak az ország más pontjain megy ez ritkaságszámba. Egy ilyen, mondhatni átlagos üzemnapot nézhettünk meg. dsc_0243_4.JPG

Ki kell javítanom az előbbi kijelentésemet. A repülésben nincs rutinfeladat, átlagis nap. Minden egyes alkalom ugyanazt a felelősségteljes, komoly munkát igényli azoktól, akik tagjai ennek a csapatnak.  dsc_0231_4.JPG4 együlésest készítettek elő a repülésre. dsc_0267_1.JPGA 40-es oldalára felfestett őz, és a Kosice (Kassa) felirat komoly tartalommal bír. Az utóbbi a hírekbe is bekerült, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtani, de nem lett  komolyabb esemény. dsc_0249_1.JPGKisméretű, kecses gép, mégis iszonyatos erő van benne. dsc_0311.JPGA műszakiak is megérkeztek, ki motorral, ki kerékpárral. Biztosan vegyes érzelmekkel fogadták, amikor 70 ember fotózta minden mozdulatukat. Az érdeklődést talán jólesik, de lehet, mégsem erre vágynak, amikor összpontosítani kell a munkára. dsc_0251_2.JPGEbben az évben már sokadszorra fotózhattam a Puma század gépeit a földön és az égen, de ezt nem lehet megunni. Ha meghívnak, sok más fotóshoz hasonlóan útrakelünk, megéri ideutazni. 
dsc_0278_1.JPGAz infracsapda szóró berendezés, éles bevetéseken ide töltik be az önvédelemre szolgáló eszközöket. A repülőnapokon pedig a látvány fokozásra használják. dsc_0245.JPG

dsc_0291.JPGA lézeres célmegjelölésre, valamint navigációra is használható Litening konténer, mögötte a póttartály, oldalt pedig a kezelőpanel nyitott fedele. dsc_0281_2.JPG

dsc_0362_1.JPGA szolnoki okostojás kakukktojás volt Kecskeméten. Az egyik hangárból vontatták ki, indított, a felszállás után alacsonyan repült, a fák előtt emelkedett csak magasabbra. dsc_0339_3.JPGA varjak szerencsére csak a betontól távolabb repkedtek. dsc_0408_1.JPGMegérkeztek a pilóták is. dsc_0415_1.JPGA gépátvétel alapos, a körüljárás során mindent át kell nézni, ami a könyvben meg van írva. A gyengéd mozdulatokat nem lehet nem észrevenni. dsc_0420.JPGKöszönöm alezredes úr a kitekintést a gépbeszállás előtt! dsc_0478_1.JPGA törzsféklapok niytása gurulás közben talán a fotósoknak tett gesztus volt. dsc_0492_1.JPGA jobb oldali törővégen egy gyakorló Sidewinder. dsc_0507.JPG
dsc_0464.JPGA felszállások fotózásához szigorú felügyelettel a betonhoz közelebb vonulhattunk. dsc_0523_1.JPGAz őszi napsütés, és a színes falevelek ritka lehetőséget adtak a Gripenek fényképezéshez. Végre nemcsak a szürke 50 árnyalata látszódik a fotókon. dsc_0538.JPGHa többen láthatnák ilyen közelről a felszállást, és hallhatnák a az utánégető mellkasrezegtető dübörgését, biztosan hosszú sorok állnának a toborzóirodáknál, és a reporvosi vizsgálatokon. dsc_0550_1.JPG

dsc_0570_1.JPGA hangárba visszatérve megpihentünk, vártuk a leszállást. Onnét kitekintve ez volt a Windows A319 Edition by Hungarian Air Force. dsc_0185_3.JPGAz afganisztáni kimenekítés résztvevői közelről. Nem volt az olyan egyszerű, talán majd publikus lesz, mit éltek át a katonák. dsc_0155_1.JPG

dsc_0628.JPGNagyjából egy óra múlva tértek vissza a feladatról. A szervezők jóvoltából a pályavég közeléből készülhettek a felvételek. dsc_0670_3.JPG

dsc_0635.JPGMég több kép megtekinthető a FB oldalon.  dsc_0685.JPGA földetérés pillanatában a főfutó abroncsai nagy terhelésnek vannak kitéve, ahogy a beton felpörgeti azokat. A gumik füstjét pedig a gép szárnyai által keltett indukált ellenállás készteti örvénylésre. dsc_0718.JPGA gépeket újratöltik, a következő feladatra. A varjakat a PB gázzal működő berendezés durrogásával el lehet riasztani a beton mellől, de a reptérről nem akartak elmenni.  dsc_0566.JPGMásik gépet vontatnak a zónába. 
dsc_0575_1.JPGCsendélet a hangárban, miközben kint már alkonyodott. 20211027_172834.jpgTolatva vontatás.dsc_0733.JPGSötétedés után az újabb hullám várt a felszállásra.  dsc_0743_1.JPG

dsc_0862_1.JPG

dsc_0759.JPGHa kész a munka, lehet pihenve várni a pilóták érkezésére. Gondolkodtam, megírjam-e vagy sem, de azt hiszem ez fontos információ lehet. A Magyar Honvédség katonái az utóbbi években rendszeresen kerülnek vezénylésre a határra, rendőrök mellé, és persze kórházakba. A repülőműszakiak sincsenek ezek alól felmentve. A Gripeneket üzemeltető szakemberek sem. dsc_0864_2.JPG

dsc_0867.JPG

dsc_0810.JPGMár elcsendesedett a bázis, a sötétben még hangosabb a segédhajtómű, majd a főhajtómű indítása. A rendszerellenőrzés hosszasan zajlott, akárcsak nappal. És elindultak a pályára...dsc_0904_1.JPGA felszállásról nekem csak ennyi sikerült. A lényeg, hogy milyen nagy élmény volt látni és hallani az RM12-es hajtómű működését éjszaka.  dsc_0918.JPGViszlát Kecskemét, viszlát Gripen! Jó éjszakát! 

komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása