Exclusive Military Hardware

2023. augusztus 04. 20:40 - Harrdder

Gripen kiképzési repülés harci feladatokat szimulálva

Éjszakai repülés teliholdnál

A kecskeméti vadászrepülők nappali, és éjszakai kiképzési repüléseket hajtottak végre augusztus 2-án és 3-án. Már megszokott módon kerül be a hírekbe az ilyen közlemény. A repüzem azonban soha nem rutinfeladat, sem a hajózóknak, sem a műszakiaknak. De a reptér egyetlen dolgozójának, és persze a bázisra meghívott fotósoknak sem. Már a zónában álló Gripenek is tekintélyt parancsoló látványt nyújtanak, de hajtóműindítást követően tudatosul a szemlélőkben az, hogy milyen képesség rejlik a gépcsodákban. Ami viszont igazán lenyűgöző, ahogy az üzemeltetők és a pilóták csapatmunkáját követően fülrepesztő dübörgéssel a levegőbe emelkednek a Gripenek. dsc_0286_3.JPG

Az érkezésünk  előtt már a levegőben voltak a vadászgépek, és földi célok elleni csapásmérést gyakoroltak. A gépágyús lövészetet "hidegen" imitálták, a reptér területén lévő célokra csaptak rá. Ezt követően szálltak le, de még három másik felszállás várt mindegyik JAS-39-esre, váltott személyzettel.  dsc_0014_1.JPGGurulás vissza, a nyugdíjazott elődök közelében.   Egy kis pózolás a fotósoknak. dsc_0039_1.JPGA műszakiak áldozatos munkáját nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Nélkülük nincs repüzem. dsc_0053.JPG

dsc_0078_1.JPGKörüljárás gépátvétel során. dsc_0088.JPGZáródik a kabintető.dsc_0090_2.JPG

dsc_0108_1.JPGAz indítást követően minden rendszert ellenőrizni kell, többek közt a felfüggesztett Litening konténer szenzorait rejtő gömböt is kiforgatták. Így ritkán látni idehaza. A konténert több feladatra használtak aznap a repülések során. A pilóták ugyanis egyaránt gyakorolták a légiharc, és a földi célok elleni feladatokat éjjel. Elfogást hajtottak végre  kijelölt Gripenre, ennek során használták a konténert, éjszaka a megközelítést és az azonosítást végezték el a kamerákkal. Emellett más pilóták a különleges rendeltetésű dandár katonáival dolgoztak együtt. Közvetlen légitámogatást végeztek a különlegesek számára. Ezen a napon jól demonstrálták, hogy a Gripen valóban többfeladatú harcászati repülőgép. dsc_0110_2.JPGFéktuskó kivétele gurulás megkezdése előtt. dsc_0126_3.JPGA műszkiak tisztje folyamatosan figyelte a gurulóúton állva az induló Gripeneket. dsc_0138_3.JPGMár a levegőben az első gép, futó félig behúzva. dsc_0143_4.JPG
dsc_0154_1.JPGKölcsönös tiszteletadás. dsc_0166_4.JPG

dsc_0172_2.JPGAz utánégető a napsütésben "csak" dübörög, de nem igazán látszik. dsc_0207_3.JPG

dsc_0236_2.JPGVégeztek a feladataikkal, egyesével leszállnak a gépek. dsc_0265_1.JPGA fordított aerodinamikai elrendezés csodája, vagyis a canard-kacsa. Érdekes látni ebből a szögből a kitérített vízszintes vezérsíkokat. dsc_0271.JPG Aerodinamikai fékezés a vezérsíkkal, a szárny kormányfelületével, és a törzsféklappal. 

dsc_0280_2.JPG

dsc_0286_3.JPGBetonfogás, füstölő gumikkal. dsc_0301_1.JPGÚjabb felszállásra várva.dsc_0362_4.JPGA pálya és a gurulóút között állva fényképeztük a következő körre induló Gripeneket. dsc_0379_2.JPGNincs megállás, a második kör indul. dsc_0407_1.JPGA fényviszonyok miatt már láthatóvá válik az utánégetés. dsc_0422_1.JPG

dsc_0425_1.JPG

dsc_0427_1.JPG

dsc_0467.JPGMár naplemente után érkeztek vissza. Addig is nagyon sok információt hallhattunk. A nemzetközi gyakorlatokról, amikor kitelepültek egy külföldi reptérre. Olyan sok NATO gép érkezett a bázisra, hogy külön szervezőmunkát igényelt a kiszolgáló járművek biztosítása. De megoldották. Az 5 magyar Gripen is része volt annak a gyakorlatnak, melynek a célja a NATO védelmi együttműködésének demonstrálása volt. A mintegy 100 harci gép áttelepítése nagy szervezést igényelt.  dsc_0495.JPGAz még érdekesebb volt, amit a karbantartásról mondtak. Ahogy leszállás után is láttuk, mindent azonnal dokumentálnak, ami bekerül egy adatbázisba. A gép rendszerei több ezer paramétert rögzítenek, ez is segíti  hibák feltárását. A szerződés alapján olyan logisztikai, karbantartási háttér áll rendelkezésre, ami biztosítja a 14 gépes flotta megfelelő a hadrafoghatóságát. Ha szükség van egy alkatrészre, vagy egy részegység javítására, az gyorsan megtörténik. A szerződés alapján a gyár mindenben segítséget nyújt. Jó volt hallani, hogy milyen szakértelemmel, és lelkesedéssel beszéltek a munkájukról az üzemeltetők. Gurulás a zónába, már sötétben. dsc_0512.JPGAz üzemeltetők ismét munkában. Több fiatal arcot is lehetett látni, de van még hely bőven az újaknak. Mind tiszti, mind altiszti beosztásra szívesen várják az új, lelkes műszakiakat. Nem könnyű ez a hivatás. Sokat kell tanulni, nagy a felelősség. De ez a munkahely talán kárpótol a megpróbáltatásokért. Két gép a zónában, mögöttük elsuhan a leszálló harmadik. dsc_0525_1.JPGKözben felkelt a hold, még hangulatosabbá tette repteret. A feladatról visszatért pilóták közül egy gyorsan elmondta, hogy Debrecen, és Eger környékén jártak, de a Tisza-tavat is meglátogatták. dsc_0538_1.JPG

dsc_0543.JPGAznap már az utolsó körre induló pilóták, középen Langó Viktor őrnagy, a bázis parancsnokának helyettese. Mint elmondta, a hajózó állományhoz is várják az utánpótlást. Szóval ha ezen sorokat olvassa egy középiskolás, és pilóta akar lenni, akkor ne habozzon, és nézzen utána, hogy jelentkezhet a Ludovikára. De ha civil fiatal diplomás vagy, akkor is bekerülhetsz a kabinba, az NFTC program keretében.  Ez a no comment kategória. dsc_0563_1.JPG
dsc_0583.JPG           Utánégetővel belehasítva az éjszakába. 

komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása