A kecskeméti vadászrepülők nappali, és éjszakai kiképzési repüléseket hajtottak végre augusztus 2-án és 3-án. Már megszokott módon kerül be a hírekbe az ilyen közlemény. A repüzem azonban soha nem rutinfeladat, sem a hajózóknak, sem a műszakiaknak. De a reptér egyetlen dolgozójának, és persze a bázisra meghívott fotósoknak sem. Már a zónában álló Gripenek is tekintélyt parancsoló látványt nyújtanak, de hajtóműindítást követően tudatosul a szemlélőkben az, hogy milyen képesség rejlik a gépcsodákban. Ami viszont igazán lenyűgöző, ahogy az üzemeltetők és a pilóták csapatmunkáját követően fülrepesztő dübörgéssel a levegőbe emelkednek a Gripenek.
Az érkezésünk előtt már a levegőben voltak a vadászgépek, és földi célok elleni csapásmérést gyakoroltak. A gépágyús lövészetet "hidegen" imitálták, a reptér területén lévő célokra csaptak rá. Ezt követően szálltak le, de még három másik felszállás várt mindegyik JAS-39-esre, váltott személyzettel. Gurulás vissza, a nyugdíjazott elődök közelében. Egy kis pózolás a fotósoknak. A műszakiak áldozatos munkáját nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Nélkülük nincs repüzem.
Körüljárás gépátvétel során. Záródik a kabintető.
Az indítást követően minden rendszert ellenőrizni kell, többek közt a felfüggesztett Litening konténer szenzorait rejtő gömböt is kiforgatták. Így ritkán látni idehaza. A konténert több feladatra használtak aznap a repülések során. A pilóták ugyanis egyaránt gyakorolták a légiharc, és a földi célok elleni feladatokat éjjel. Elfogást hajtottak végre kijelölt Gripenre, ennek során használták a konténert, éjszaka a megközelítést és az azonosítást végezték el a kamerákkal. Emellett más pilóták a különleges rendeltetésű dandár katonáival dolgoztak együtt. Közvetlen légitámogatást végeztek a különlegesek számára. Ezen a napon jól demonstrálták, hogy a Gripen valóban többfeladatú harcászati repülőgép. Féktuskó kivétele gurulás megkezdése előtt. A műszkiak tisztje folyamatosan figyelte a gurulóúton állva az induló Gripeneket. Már a levegőben az első gép, futó félig behúzva.
Kölcsönös tiszteletadás.
Az utánégető a napsütésben "csak" dübörög, de nem igazán látszik.
Végeztek a feladataikkal, egyesével leszállnak a gépek. A fordított aerodinamikai elrendezés csodája, vagyis a canard-kacsa. Érdekes látni ebből a szögből a kitérített vízszintes vezérsíkokat. Aerodinamikai fékezés a vezérsíkkal, a szárny kormányfelületével, és a törzsféklappal.
Betonfogás, füstölő gumikkal. Újabb felszállásra várva.A pálya és a gurulóút között állva fényképeztük a következő körre induló Gripeneket. Nincs megállás, a második kör indul. A fényviszonyok miatt már láthatóvá válik az utánégetés.
Már naplemente után érkeztek vissza. Addig is nagyon sok információt hallhattunk. A nemzetközi gyakorlatokról, amikor kitelepültek egy külföldi reptérre. Olyan sok NATO gép érkezett a bázisra, hogy külön szervezőmunkát igényelt a kiszolgáló járművek biztosítása. De megoldották. Az 5 magyar Gripen is része volt annak a gyakorlatnak, melynek a célja a NATO védelmi együttműködésének demonstrálása volt. A mintegy 100 harci gép áttelepítése nagy szervezést igényelt. Az még érdekesebb volt, amit a karbantartásról mondtak. Ahogy leszállás után is láttuk, mindent azonnal dokumentálnak, ami bekerül egy adatbázisba. A gép rendszerei több ezer paramétert rögzítenek, ez is segíti hibák feltárását. A szerződés alapján olyan logisztikai, karbantartási háttér áll rendelkezésre, ami biztosítja a 14 gépes flotta megfelelő a hadrafoghatóságát. Ha szükség van egy alkatrészre, vagy egy részegység javítására, az gyorsan megtörténik. A szerződés alapján a gyár mindenben segítséget nyújt. Jó volt hallani, hogy milyen szakértelemmel, és lelkesedéssel beszéltek a munkájukról az üzemeltetők. Gurulás a zónába, már sötétben. Az üzemeltetők ismét munkában. Több fiatal arcot is lehetett látni, de van még hely bőven az újaknak. Mind tiszti, mind altiszti beosztásra szívesen várják az új, lelkes műszakiakat. Nem könnyű ez a hivatás. Sokat kell tanulni, nagy a felelősség. De ez a munkahely talán kárpótol a megpróbáltatásokért. Két gép a zónában, mögöttük elsuhan a leszálló harmadik. Közben felkelt a hold, még hangulatosabbá tette repteret. A feladatról visszatért pilóták közül egy gyorsan elmondta, hogy Debrecen, és Eger környékén jártak, de a Tisza-tavat is meglátogatták.
Aznap már az utolsó körre induló pilóták, középen Langó Viktor őrnagy, a bázis parancsnokának helyettese. Mint elmondta, a hajózó állományhoz is várják az utánpótlást. Szóval ha ezen sorokat olvassa egy középiskolás, és pilóta akar lenni, akkor ne habozzon, és nézzen utána, hogy jelentkezhet a Ludovikára. De ha civil fiatal diplomás vagy, akkor is bekerülhetsz a kabinba, az NFTC program keretében. Ez a no comment kategória.
Utánégetővel belehasítva az éjszakába.