Exclusive Military Hardware

2017. november 23. 15:07 - Harrdder

Pusztító tűzgyorsaság

Ez a Vulcan nem lávát lövell, ez az Avenger nem csillagromboló

 

A repülőgép-fedélzeti beépített fegyvereknél alapvető követelmény a nagy tűzgyorsaság, hiszen a légiharcok közben legtöbb esetben alig pár másodpercre kerül csővégre a kiszemelt ellenséges repcsi, így minél több lőszert lőnek ki egységnyi idő alatt, annál nagyobb a találat esélye. A földi célok elleni rácsapásnál szintén jól jön a nagy lövedéksűrűség. A nagy tűzgyorsaság elérésének egyik módja a többcsövű géppuska, vagy gépágyú alkalmazása. Sokan azt hihetik, hogy ezeknél egyszerre mind, vagy több cső is tüzel egyszerre, mégsem így érik el a kívánt eredményt.

dscn7780_masolata.JPG

 A manőverező légiharc egyik bajnokának, az F-16-osnak is sokszor jól jött a beépített csöves fegyver

A leginkább ismert és elterjedt fegyverek egyike a Gatling rendszerű M61 Vulcan gépágyú, melynek mindegyik csövéhez tartozik töltényűr, valamint külön zárszerkezet. És előre lelövöm a poént, egyszerre kizárólag egyetlen csővel adnak le lövést. Akkor mi miatt érik el azt, hogy elméletileg akár 4000-6000 áramvonalas fémdarabot is kiköphet magából percenként a Vulcan? Hát úgy, hogy a lövés folyamatának részeit szétbontják a csőblokk forgása folyamán, és a zárszerkezetek alternáló mozgást végeznek. 

dscn7665.JPG

Az M61-es az F-16-os törzsének baloldalán

Az első csőbe betöltik a lőszert, majd a következő pozícióba fordulva a zárszerkezet végrehajtja a reteszelést. Ismét forgás jön, és megtörténik a lövés, ezt követően egy picivel több idő telik el, majd kireteszelést követően eltávolítják a hüvelyt, egy pici üresjárat közben a cső hűlhet is, majd kezdődhet az egész elölről, ameddig a tűzgombot nyomják, vagy a lőszerkészlet kitart. A folyamatnak egyik sarkalatos pontja, hogy a lövést mindig ugyanabba a pozícióba forduló csőnél váltják ki.

 dscn7689.JPG

Ezt jól szemlélteti ez a fotó, az F-16-osba épített Vulcan csöveiből csak kettő látható teljesen, az összes többi takarásban van. Az csak természetes, hogy a lövést végző cső van szabadon, valamint az, amelyikből már távozott a lövedék, így azt is éri még a közvetlen áramlat, aminek átadják a nagy hőmérsékletét.  

 A tűzgyorsaság, vagyis a lövés ciklusideje a csőblokk egy teljes körbefordulásának sebességétől függ, és persze attól is, hogy hány cső van, minél több, annál nagyobb az 1/min érték. A Gatling rendszerű fegyvereknél az éppen pihenő csöveket a levegővel hűtik, így az élettartamuk meglepően hosszú, bár ugye minden relatív. Természetesen az is óvja a fegyvert, hogy meghatározott hosszúságú, rögzített sorozatot adnak le velük, hiszen a célhoz képest amúgy is rövid ideig van csak megfelelő helyzetben a repülőgép. A nagy tűzgyorsaságnak persze van néhány kritikus pontja, ilyen a lőszer adagolása. A hevederes megoldás nem igazán felelt meg, hiszen a tagok megnyúlhatnak, elszakadhatnak. Emiatt a Vulcan esetében, és más fegyvereknél is inkább egy szállítórendszert alkalmaznak, ebben nem köti össze a lőszereket semmi.

 dscn6096.JPG

 Az A-10-as csatarepülőgépnek egy másik típusú Gatling rendszerű fegyvere van. Gyakran fogalmaznak úgy, hogy a 30 mm-es űrméretű lőszerrel működő hétcsövű  GAU-8/A Avenger köré építették magát a varacskos disznót, és ez tényleg nem túlzás, gondosan kellett ügyelni mi hova kerül.

dscn6094.JPG

A csőblokkot aszimmetrikusan helyezték el, ugyanakkor a lövéshez beforduló cső pont a hossztengelybe kerül. Ezzel érik el, hogy nem keletkezik forgatónyomaték, a hatalmas visszaható erőt így jobban elviseli a sárkányszerkezet. 

 

12310429_510455075792162_4779303061427775894_n.jpg

Egy kis ráadás a 30 mm-es űrméret szemléltetésére. Már több méterről látszanak a huzagolások a csőben, de igazán akkor látszik a méret, amikor az ujját is képes bedugni az ember. 

Néhány mondatot talán még érdemes arról leírni, hogy a gépágyú nem csak a csövekből áll, szükség van még meghajtó-rendszerre is, amely a forgatást elvégzi. Ez történhet elektromosan, hidraulikusan, pneumatikusan, vagy a lövéskor keletkező lőporgázok energiáját felhasználva. A lőszerek tárolására, betöltésére, és persze az adagolásra is külön rendszerek van, amelyek az egész fegyver legnagyobb méretű komponensei. Az Avenger esetében 1830 kg az egész rendszer tömege, természetesen a lőszerekkel együtt. Lehet számolgatni, hogy ez hány százaléka az A-10-es 11,3 tonnás üres tömegének.

dscn6092.JPG

 Az Avenger a csatarepülőgép meghatározó fegyvere, amelyre büszkék a pilóták és a műszakiak egyaránt 

A típuson repülő egyik pilótától (aki egyébként hölgy volt) megkérdeztem, tüzelés közben mennyire rúg vissza a gépágyú. Elmondta, hogy a fegyver alkalmazása közben szigorú előírásokat kell betartani, csak meghatározott sebesség felett lőhetnek, és mivel a sorozat igen rövid, ezért teljesen ”kezelhető” marad a gép, és nem is érzik a lassulást annyira.   

dscn5993ww.jpg

A-10-es fordul ki egy rácsapás után a hajmáskéri lőtéren 

 

 

33 komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása