A mostani posztban ismét szerepel a T-72-es, de ezúttal egy másik jármű bemutatása miatt ragadtam meg a klaviatúrát. A nehéz lánctalpas járműveknek van egy hátrányuk, nagyobb távolságra nem egyszerű eljutniuk. Sok üzemanyagot fogyasztanának, tönkretennék az utakat, és a futóművet is kímélni kell. Ha menet közben meghibásodik a futómű, vagy a motor, akkor nem ér oda a rendeltetési helyére. Emiatt vasúti szerelvényen, vagy teherautók által vontatott trélereken történik szállításuk, ha messzebb van rájuk szükség.
Ha történelmi példát akarok idecitálni, akkor az Öböl-háborút említem meg. A hadászati sikernek egyik kulcseleme volt, amikor 1991-ben Szaúd-Arábia útjain az alacsony rakmagasságú trélereken a kuvaiti határ közeléből nyugatabbra dobták át az M1-esek százait, hogy ott törjenek be Irakba, ahol arra nem számítottak.
Idehaza is rendelkezésre áll ez a képesség, amit nemrég Budapest szívében, a Városligetben láthattunk, mivel egy T-72-est hoztak a gyereknapi rendezvényre. A szállításhoz Goldfhofer trélert vettek igénybe, amelyet MAN HX vontatott el a bemutató helyszínére.
Az ilyen szállítás megszervezése nem egyszerű, hiszen különleges útvonalengedélyt kell kérni a civil hatóságoktól, megadva a szerelvény hosszát, szélességét, magasságát, és persze az össztömegét. Az engedély kiadásakor figyelembe veszik az utak, esetleg hidak teherbírását, mert a tréler, és a vontató már 40 tonna, amihez ha hozzájön a T-72-es, akkor bizony 80 tonnával kell számolni. A teljes magasság is fontos adat az útvonal megtervezésénél, senkinek nem hiányzik, hogy lebontsanak egy hidat. (Ugye ismerős a vicc a beszorult teherautóról? Elakadtunk? Nem .... meg, hidat szállítok!)
Legjobban arra voltam kíváncsi, amikor majd felhajt a T-72-es a trélerre. Sajnos erről lemaradtam, ezért csak magamat hibáztathatom, mert a közelben egy sátornál a marcipánok elcsábítottak, és amíg az édességet majszoltam, addigra már a Goldhoferen volt a lánctalpas. Így jártam, már megint ráfaragtam a falánkságom miatt!
Ezek a rámpák elbírják a 40 tonnát!
Megfelelő rögzítés nélkül nem indulhatnak el
Nagy gyakorlat, és tökéletes bizalom kell, hogy az irányító utasításai alapján ilyen pontosan hajtsanak fel a trélerre