Harci Vasak

2020. július 24. 15:55 - Harrdder

Leot jöttünk ünnepelni, de a T-72-esek ellopták a show-t!

Magyar felségjelű Leopard 2A4HU harckocsik Tatán!

Eljött a pillanat, amire azóta vártunk, hogy bejelentették a német Leopard 2-es harckocsik beszerzését, megérkezett az első négy példány a híres német nagymacskákból. Habár még csak a 12 régebbi, A4-es változatból kaptunk 4 darabot, de így is hatalmas minőségi ugrás történt, amire már nagyon ki volt éhezve a szárazföldi haderő. Egy nagyon hosszú, hét évtizedes időszak ér véget, amely még a T-34-essel kezdődött, és a T-72-essel fejeződik be.

dsc_1022.JPG

 Leo 2A4 és a T-34-85 között több mint fél évszázadnyi korkülönbség van. 

A szovjet haditechnikát a harckocsizóknál felváltja a Leopard 2A4, amely azonban még mindig csak egy átmeneti állapotot jelent, hiszen ezeket azért rendszeresítik, hogy a legmodernebb, A7+ változatokra már fel legyen készítve az állomány. 

 dsc_0791.JPG

Megérte egy kissé erőlködni, hogy ebből szögből is legyen egy fotó. 

E sorok írója gyerekkorában még olyan szakkönyveket olvasott, amelyek szerint ezekre a szögletes tornyú lánctalpasokra ellenségként kell tekinteni. A Leopard 2-esek a béketábor ellen acsarkodó NATO-t szimbolizálták. Azóta sokat változott a világ, és most itt vannak Magyarországon, a tatai laktanyában, hamarosan a magyar katonák dagasztják velük a sarat. Ahogy a gyártó cég vezérigazgatója megemlítette, a Leopard 2-es egy európai típus standardizálást is jelképez, hiszen rajtunk kívül 13 országban vannak hadrendben a kontinensen.   dsc_0907.JPG

Magyarosított Leopard 2A4HU harckocsi, a dandár, a zászlólaj és persze az egyéni azonosító jelzésekkel. 

Az 55 tonnás A4-esek közúton érkeztek, a szerelvény együttes tömege 100 tonna körül volt, így nagy szervezést igényelt a mozgatás. Ez egyébként előrevetíti, hogy idehaza is problémásabb lehet a szállítás Tatáról a gyakorlóterekre, vagy mondjuk Budapestre, egy rendezvényre.

dsc_0257.JPG

Felmászhattunk a kocsikra, amiért külön köszönet a szervezőknek!  

A Leopard 2-es A4-es változata 1985-tól 1991-ig volt gyártásban, így már azt biztosan kijelenthetjük, hogy a mi 1979-ben rendszeresített T-72-esekeinknél korszerűbb technológiai színvonalat képvisel. Talán az a legfontosabb, hogy az éjjellátója közel kétszer nagyobb távolságban biztosítja a célok felderítését, és a tűzvezetést.

 

dsc_0821_1.JPG

A parancsnok által használt PERI-R 17 elektropotikai rendszer. Mint látható, teljesen körbeforgatható, vagyis minden irányban megfigyelhető vele a harcterület nappal és éjjel egyaránt. 

dsc_1043_1.JPG

Az stabilizátoros EMES-15-ös tűzvezető rendszer hőkamerával, lézeres távolságmérővel. 2000 méteres távolságig alkalmazható hatékonyan éjjel. 

A védettség terén érdemes megemlíteni, hogy homlokpáncélzatnál titánt és wolframot is felhasználtak, bár a különleges, réteges páncélzat a mai napig titkosnak számít. Így annak a vastagságát, és a szerkezetét talán csak a gyári szakemberek ismerik igazán. A mozgékonysága az 55 tonnája ellenére kiváló, az 1500 lovas motor egy autóhoz hasonlóan gyorsítja fel a lánctalpast álló helyzetből 70 km/h-ra.  Erről mi is meggyőződhettünk később. 

 dsc_0256.JPG

A harckocsiba is beülhettünk, már magyar feliratozások voltak a kezelőszervek többségén. A küzdőtér tágasabb, mint a T-72-esé. A személyzetnél amúgy már nincsen magasságkorlátozás, régebben ugyanis csak a 175 cm alattiak lehettek harckocsizók. Úgyhogy akit ez tartott vissza, nyugodtan jelentkezzen! 

dsc_1046.JPG

Nyomokban lánctalpakat tartalmaz! 

Egyes vélemények szerint a T-72-esről olyan nagy ugrás átképezni a személyzetet az A4-esre, mint majd az A7+ esetében lesz. 2023-ban érkező, a világ legmodernebb típusai közé tartozó kocsik jelenleg csak Németországban és Dániában állnak szolgálatban.

dsc_0979_1.JPG

Az átmenethez van szükség a 12 darab használt, de alapos felújításon átesett harckocsira, amelynek pontos típusjele Leopard 2A4HU. Az utolsó két betű azt jelenti, hogy hazánk igényei alapján kisebb módosításokat is végrehajtottak. Az magyar katonák átképzése szeptemberben kezdődik, és decemberig tart majd. Ehhez szimulátort vehetnek majd igénybe, és osztrák katonák segítenek, akik szintén ezt a változatot üzemeltetik.  

Az átadási ceremónián a honvédelmi miniszter, az MH parancsnoka, a KMW gyár vezérigazgatója és sok más prominens személy nyomatékosította az esemény jelentősségét. A dandár személyi állománya is felsorakozott.

 

dsc_0939.JPG

A nyári melegben a közel egyórás ünnepélyen derekasan helytálltak, szó szerint. Amíg mi fotóztunk, mozogtunk, esetleg árnyékba vonulhattunk, addig a katonák helyben maradtak, vigyázzban, vagy pihenjben álltak, majd díszmenetet hajtottak végre. A sajtó így ízelítőt kapott abból, miből áll a katonaélet. Amúgy egy ilyen dandársorakozót általában hetente egyszer hasonlóan végrehajtanak.   

A dandár elvonulása után kellemes meglepetésben volt részünk, laktanyában egy fantasztikus bemutatót nézhettünk meg, amelynek során a T-72-esek ellopták a show-t. Harckocsi-balettet mutattak be, a személyzetek a tudásukkal lenyűgözték a politikusokat, civileket egyaránt.

dsc_0986.JPG

Harchoz! 

dsc_1003.JPG

Motorindítás egyszerre. 

 dsc_1051.JPG

 Az alakulótér körül a 4 Leopardon kívül 15 különböző T-72-es, 1 VT-72-es vontató, 1 BLG-60 hídvető, 1 T-34-es, és 1 T-54-es volt kiállítva! 

dsc_0087.JPG

132 tonna egy képen. A látványos koreográfiához hatásos zenéket választottak: Brahms 5. magyar tánc, O Fortuna, a Walkürők lovaglása. Azért az alakulótéren Motörhead feldolgozás is megütötte a fülemet, az Ace of Spades nagy klasszikus. 

dsc_0144_3.JPG

If you like to gamble, I tell you I'm your man
You win some, lose some, all the same to me.

A dramaturgia szabályai szerint ha a harckocsi bemutatóra kitesznek egy roncsautót, akkor azon át is fognak menni. Az autót az első T-72-es kivégezte, a többi már csak hullagyalázást követett el!  

dsc_0190_1.JPG

A végén a T-72-esek egymás mellé álltak, és füstöt fejlesztve leplezték....

dsc_0198.JPG

... ahogy az új szerzemény belopakodott a közönség elé! 

dsc_0242.JPG

 

dsc_1113.JPG

 A BLG-60M hídvető harckocsi is bemutatta a képességét. 

dsc_0272.JPG

A harckocsizók új egyenruhát kapnak, bőrdzsekivel. 

 

 

1 komment
2020. július 20. 22:19 - Harrdder

Magyar katonai ejtőernyős dalok

A bátrak összetartoznak

Az általam ismert katonai ejtőernyős dalok közül elsőként egy klasszikus szöveget írok le, melyet mélyégi felderítők több generációja énekelt a bevonulás után. 

dscn0183.JPG

 1. Felderítők mennek hosszú éjen át,

kíséri útjukat az arató halál.

De ők messze tűnnek ködként,

egy szebb egy jobb jövőért,

Csak küzdenek, csak küzdenek tovább.

 

Refrén: Hogy éljen fényben örökké szép hazánk,

hogy büszkén nézzen fiára jó anyánk.

Egy kedvesért egy csókért,

egy barna hajú lányért, nem érdekel bennünket a halál.

 2. Ott vagyunk mi mindig hol golyó süvít,

Az ellenség körülöttünk, nincs ki bátorít.

S ha elesett egy testvér,

örökké senki sem él,

Ki visszatér helyette bosszút áll.

Refrén.

3. Vállt a vállhoz bajtárs, úgy megyünk tovább,

A felderítő mindig készen áll.

S ha indulni kell tovább egy búcsúcsókot babám,

Mi jól tudjuk, hogy vár valaki ránk. 

 Refrén.

dsc_0196_1.JPG

 Már a menetdalokat zengve is át lehetett érezni az összetartozást, amikor egy századnyian énekeltünk együtt.

Később, amikor divatba jöttek a futódalok, azok sokkal népszerűbbek lettek. Igazán katonásnak, férfiasnak hatott, amikor a futás ütemére jöttek ki a rímek. A csapatszellem a tetőfokára hágott, ahogy lépést tartva dübörgött az aszfalt a bakancsok alatt. A tüdő tágult, és egy idő után már a torkokban érezhető volt a fájdalom.

dscn0186.JPG

 A következő, még a 90-es évekből származó dalok tudomásom szerint nem szerepelnek semmilyen hivatalos kiadványban. Azóta persze sok víz lefolyt a Tiszán, talán már el is felejtették ezeket, és újabbakat zengenek a régi diverek utódai.

 Az ismeretlen költők műveiből kihallatszik az ejteőrnyős fegyvernemi büszkesége!

 A világon senki sincsen oly kemény,

mint a tengerészgyalogos közlegény!

Csak egyetlen egy katona jobb mint ő,

a magyar mélységi felderítő.

Nem írok én senkinek levelet,

virágot senkinek nem veszek.

Haza sem telefonálgatok,

és rendszerint tök kopasz tök kopasz vagyok!

Mégis engem szeret valahány,

szőke barna hajú csacska lány.

Ellenállhatatlan vonzerő

ha valaki mélységi felderítő!

 dscn0219.JPG

A sorköteleseknek még mond valamit az augusztus, és február, vagyis a leszerelés időpontja.

Bevonult az állomány,

soha nem lesz Február.

Kora reggel futkosunk,

gyakran visszagondolunk.

 

Érezzük még szívünkben

milyen volt a civilben.

Tök kopasz a fejem,

diver a fedőnevem.

Szolnok ezt kell szeretni,

ez fog a sírba tenni.

 

 20200520_140348.jpg

Az ejtőernyős katona különös állatfajta mindenhol a világon. Büszkén vállalja a megpróbáltatásokat. Azt is tudja, hogy életveszélyes feladatra vállalkozik, amikor gépbe száll.

 dscn0184.JPG

Ejtőernyős akartam lenni,

fellegekben szárnyra kelni.

Most nyitva a gépajtó vár reám,

megyek felé, pedig tele a gatyám.

A bevetés hív, megyek felé,

földet érve rúgom a veséd!

mf3.jpg

A végére pedig egy szomorú dalt hagytam, az ejtőernyős siratót. Szerencsére nem voltam érintett, a baráti összejöveteleken mégis gyakran énekeltük, tisztelegve azok előtt, akik mellől végleg elpártolt a szerencse.

dscn0173_1.JPG

Ha volna nékem tintám tollam,

ha volna nékem papírom

Le is írnám mindazokat,
Mi a szívnek fájdalom.

Este van már, késő este,
Minden ernyős alszik már,
Csak egy ernyős van még ébren,
Kinek szíve nagyon fáj.

Reggel van már, kora reggel,
Minden ernyős gépbe száll,
Az ugrató parancsára,
Elhagyják a gépmadárt.

Hat kupola már belobbant,
Hetedikkel mi lehet?
Azt a bátor ejtőernyőst,
Visszahozni nem lehet.

Új sír van a temetőben,
Rajta virág s koszorú,
Mellette egy barna kislány,
Kinek szíve szomorú.

Ne sírj, ne sírj barna kislány,
Hisz Te is jól tudod,
Azt a bátor ejtőernyőst,
Visszahozni nem tudod.

Este van már, késő este,
Minden ernyős együtt már,
Kezükben a búcsúpohár,
Szemükből könny csordogál.

Volt egy bajtárs, igaz pajtás,
Ki nem ugrik többé már,
Ki nem ugrik velünk már,
Reánk is ilyen sors vár.

Van már nékem tintám, tollam,
Van már nékem papírom,
Le is írom mindazokat,
Mi a szívnek fájdalom.

10446290_743535245720870_8686389303996944612_o.jpg

Azóta persze sok víz lefolyt a Tiszán, talán már el is felejtették ezeket, és újabbakat zengenek a régi diverek utódai.

dscn5506.JPG

Szólj hozzá!
2020. július 08. 16:42 - Harrdder

Légvédelmi egyveleg a sivatagból III.

A cseh gyík, a kínai ikercsövű, meg a többiek

A sorozat harmadik részében a csöves eszközök kerülnek terítékre. A poszt megírása előtt úgy gondoltam, hogy csak feltöltöm a képeket, leírom a típusjeleket, nem untatom az olvasókat a részletekkel. De a vz. 53-as ikercsövű gépágyú története ennél többet érdemel.

Miután 1938-ban a németek bevonultak Csehországba, a Zbrojovka gyárat a hadiiparuk szolgálatába állították, de persze csak azon önzetlen szándék vezérelte a döntést, hogy a magasabb technológiai kultúrájukat meghonosítsák. Az üzemben többek közt azon is dolgozni kezdtek, hogy a tengeralattjárók légvédelmére 30 mm-es űrméretű gépágyúkat állítsanak elő. Az U–Bootokra végül nem kerültek Zbrojovka légvédelmi fegyverek, ellenben elkészült egy vontatható változat, melyből kisebb tételt le is gyártottak.

p1010700.JPG

A háború után Csehszlovákiában újra elővették a terveket, és ikercsövű változatot kezdtek gyártani. Kezdetben csak vontatható kivitelben, aminek az egyszerű, és könnyen megjegyezhető PLDvK vz. 53 típusjelet adták.

14263980_1131135993636140_4175280630289534767_n.jpg

A szocialista béketáborban valahogy különös vágyat éreztek arra, hogy a sivatagos területeken megvessék a lábukat, így fegyverüzletekkel próbálkoztak azon a környéken. A Csehszlovák iparnak szintén jutott néhány lap ebben a játszmában, több baráti ország katonai delegációja megtekintette a 2x30-assal végrehajtott bemutatókat, az export beindult, így kerültek a fotókon látható példányok Irakba.

Tulajdonképpen itt be is fejezhetném, de a fegyver történetében vannak még további érdekességek. A 30 mm-es kétcsövűt ugyanis jelentős módosítások után a kiváló terepjáróképességű Praga V3S teherautó átalakított, páncélozott kivitelű variánsának platójára építették rá. A karakteres megjelenésű önjáró gépágyúnak vz. 53/59-es lett a típusjele. A jellegzetes formája, és persze a zöld színe miatt a Ještěrka, vagyis gyík becenevet kapta. A páncélozott gumikerekes harcjárművekből szintén sikerült exportálni a baráti országoknak, Irak ezekből is kapott.

A néhai Jugoszláv Néphadseregnél szintén rendszeresítették, 1991 után mindegyik harcoló félnek jutott több-kevesebb az önjáró légvédelmi gépágyúkból. Természetesen be is vetették ezeket, de legtöbbször a földi célok ellen, ezt jól dokumentálták a haditudósításokban. 

Sok helyen a régi fegyverek még mindig szolgálatban vannak, Irakban és Líbiában újra működőképessé tettek néhány járművet. A fegyver részletes ismertetése helyett csak egy érdekességet emelek ki. A csehek nem vették át a szovjet szabványt, ugyanis egyedi, 30x210Cz mm-es lőszerrel működött a gépágyú, a második szám a hüvely hosszát jelenti. Ez jóval nagyobb, mint más 30-as lőszer esetében, vagyis több lőport tartalmaz, így a lövedéknek nagyobb a kezdősebessége, mozgási energiája.

A következő 37 mm-es légvédelmi fegyverről először azt vélelmeztem, hogy szovjet gyártmányú. Az 1939 (61-K) valóban nagyon elterjedt volt, de szárazföldön csak egycsövű kivitelben használták. Kétcsövű változata is létezett, de a V-11-est a szakirodalom szerint kizárólag hajófedélzetre telepítették, ráadásul az vízhűtésű volt.

eeeee.jpg

A megoldást végül a kínai gyártmányok közti keresés hozta meg. Sok más szovjet fegyverhez hasonlóan a 61-K gépágyút is lemásolták, de azt kétcsövű, vontatható kerekes platformra építve gyártották, ez lett a 65-ös típus. Iraknak már így adták el.

 p1010327.JPG

Innét már következzenek a jól ismert csöves légvédelmi fegyverek:

 p1010707_1.JPG

Egyszemélyes ZPU-1-es géppuskák.

 p1010363.JPG

A 14,5 mm-es géppuskából voltak négycsövű változatok is, a ZPU-4-esek csövek nélkül láthatóak. Ugyanakor elképzelhető, hogy ezek a szovjet fegyver kínai másolatai. Kínában 56-os típusként kerültek gyártásra.p1010452.JPG

A ZU-23-2-es gépágyú talpa MT-LB tüzérségi vontatóra szerelve.

p1010705.JPG

Ez pedig egy nem éppen ideális csoportkép, melyhez vz. 53-as, 55-ös típusú, és ZU-23-2-es gépágyúkat terelgettek össze. 

1 komment
Harci Vasak