Alig egy éve jelentették be, hogy a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program keretében 20 darab H145M könnyű helikoptert vásárolnak a Magyar Honvédség számára, a beszerzési folyamat szinte azonnal nagy lendületet vett. Az első gépek gyártása ebben az évben kezdetét vette az Airbus Helicopters üzemében, és a mai napon két példány vegyes személyzettel elindult Németországból hazafelé. A magyar katonai, és a német gyári pilóták egy közbenső leszállást beiktattak, hogy megtankolják a helikoptereket, azután érkeztek meg Budaörsre. Azért tervezték meg az első hazai leszállást a civil repülőtérre, hogy bemutathassák a sajtósok egy szűk körének az új típust.
Szerencsére a bennfentes sajtómunkásokon kívül többen is értesültek a jóhírről, így sikerült néhány képet készíteni a forgószárnyasokról. A két H145M helikopternek gyönyörű hátteret adott a budaörsi Odvas-hegy és a Kő-hegy.
Német civil lajstromjel mellett már a magyar ék alakú felségjelet is felfestették a H145M gépeinkre. A Magyar Honvédség, és a szolnoki alakulat címere is már ott díszelgett rajtuk. A fogadóbizottság felsorakozott, két Mi-24P várta a gépeket.
Olcsó szóvicc, de a német lajstromjel akár azt is szimbolizálhatja, hogy hadi célokra alkalmazható helikopterként lehet használni.
A tábornoki fogadtatás kijárt az érkezőknek.
A korszerű pilótafülke.
Frissítés: Nem hallottam akkor, hogy megkértek bennünket a műszerfal fotózásának mellőzésére. Habár nem értem a tiltás okát, a képet eltávolítom utólag.
A helikopterünkhöz nagyon hasonló gép képességeiről egy rövid bejegyzést már posztoltam idén, talán érdemes megnézni ezt a videót.
A gép orrán és a törzs hátulján vannak a rakétaközeledésre figyelmeztető rendszer szenzorai. A négy szenzor teljes lefedettséget biztosít.
A csúszótalpakon négy infracsapda kivető berendezés van, így összesen 120 töltetet tudnak felhasználni a rakéták ellen, ha szükséges.
Szerencsés kiválasztott sajtómunkások repülés közben is megismerkedhettek az új szerzeményekkel. Mi lentről csak a nyálunkat csorgattuk.
A Mi-24-esek személyzete ezalatt a harci helikopterekehez vonult. Előrelátó módon éjjellátóval készültek a hazarepülésre.
A H145M helikopterek visszaérkeztek Budapest feletti repülésről, melynek során több laktanya felett tiszteletüket tették.
A házak ablakából visszatükröződő nap miatt a fényhatások érdekes képet produkáltak. A gépek ez alapján akár az MH-6-osok szerepét is eljátszhatnák a Black Hawk Down című filmben.
A civil reptéren persze nem állt meg az élet.
A Mi-24-es AI-9-es indító hajtóművéből láng csap ki.
A helikopterek elindultak új otthonuk, Szolnok felé.
Időközben lement a nap, kezdett sötétedni.
Hejj, ha ezt Böhm bácsi, és Kutya úr megérhette volna, együtt nézhették volna a Gazdagréti lakótelep ablakából.
A Mi-24-esek is felszálltak. Sajnos nem álltak össze kötelékbe, pedig jól mutattak volna egy négyes formációban.
A Mihu azért még pár évig velünk marad, hogy tekintélyt parancsoló küllemével, hangjával, és képességeivel az országot szolgálja, míg átadja a stafétabotot az utódoknak. Reméljük, hogy hamarosan megnézhetjük majd a H145M felfegyverzett változatait is idehaza. Hiszen akár nem irányított rakétákkal, géppuskákkal, és irányított páncéltörő rakétákkal is felszerelhetőek, így a harci helikopterek szerepét is betölthetik.