Az első H145M helikopterek már novemberben megérkeztek, azóta két újabb gép szintén Magyarországra repült a gyárból. Így már négy többcélú könnyű forgószárnyas sorakozott fel december 13-án a szolnoki repülőtér hangárjában, hogy hivatalos átadási ünnepélyt tarthassanak az alakulatnál. A Magyar Honvédség vezérkari főnöke, a honvédelmi államtitkár, és az Airbus Helicopters cég képviselői is megjelentek a rendezvényen, ezzel demonstrálták, hogy milyen fontos ez az esemény az országnak, és a Magyar Honvédségnek.
A négy helikopterhez jövőre további 12 csatlakozik, majd 2021-ben az utolsó négy darabot szállítják le, hogy 20 gépből álljon majd a H145M flotta. A folyamatosan beérkező gépeket az elején leginkább kiképzésre használják, hiszen nagyon sok pilótára lesz szükség. Természetesen a műszakiak átképzéséről, oktatásáról se feledkezzünk el, hiszen az áldozatos munkájuk nélkül nem emelkedhetnek a levegőbe az új szerzemények.
Impozáns látvány volt a 4 gép a hangárban.
Az épületet még a II. világháborúban építették, de mára jelentős felújításon esett át. Összesen legalább egy tucatnyi H145M helikoptert helyezhetnek itt el. A fűtött épület nemcsak a műszakiak életét könnyíti meg, de a gépek állapotára, élettartamára szintén kedvező hatással lesz. Nem kell a szabadban nyűgözni, ponyvázni a gépeket, nem kell havat, jeget eltávolítani. És ne jöjjünk a "jajj, a szovjet gépek bezzeg jól bírták kint a hideget" szöveggel! Semmilyen repülőeszköznek nem tesz jót a ridegtartás, az orosz technikának sem! A 21. században minden repülőeszközt már fedett, és fűtött helyen kell tárolni.
Engem a faroktartó és a Fenestron a szépemlékű RAH-66-osra emlékeztet ebből a szögből.
A két új H145M nem viselte az MH színes címerét, de az infracsapda és dipólkivetők sem voltak rájuk felszerelve. Ezek egyelőre szükségtelenek. Még épp csak elkezdődött a hadrendbe állítás. Hosszú időt vesz igénybe a pilóták átképzése, addig fölösleges a drága és érzékeny berendezések használata, azok üzemidejének fogyasztása. Majd ha áttérnek a szakkiképzésre, akkor lesz szükség az önvédelmi, és egyéb berendezésekre.
A felhőzeten helyenként folytonossági hiány keletkezett, a decemberi napsugarak foltos árnyalatokat varázsoltak a helikopterekre.
Amennyiben az üléseket kiszerelik, akkor hordágyon fekvő sebesültet helyezhetnek el a fedélzeten.
A faroktartón, a faroklégcsavar házán előre néző kamera van, ez a műszerfal képernyőjére továbbít élőképet, így a pilóták figyelhetik, mi folyik a törzs mögött, befejeződött-e a berakodás.
Szép vonalvezetés, érdekes formák mindenütt. Végigtapogatva nagyon szép munkának tűnik a gép felülete, több helyen fém helyett kompozitot használtak a sárkányszerkezetnél.
A Fenestron rendszerű farokrotor biztonságosabbá teszi a gép megközelítését oldalról, és hátulról, ugyanakkor a zajszintet is csökkenti.
Energialnyelő ülések. A helikopter belsejének kellemes, új illata volt.
Ez itt a műszarfal fotójának a helye. Megkérték, hogy azt ne fotózzuk. Sajnos ezt nem hallottam legutóbb, ezért azt a képet most törlöm, utólag. A szabályokat betartjuk.
Az ajtó mellett látható lyukas panelek kihajthatóak, a csúszótalpon álló személyek ezekhez rögzíthetik magukat. A különleges műveleti katonákat így rakhatják ki egy épület tetejére rajtaütés során. A barna barettesek már biztosan epekedve várják ennek gyakorlását.
A csörlő rögzítési csomópontjai a hajtóművek alatt. A 20 gépből 5 lesz kutató-mentő feledatú, ezeket biztosan ellátják a berendezéssel, így függeszkedve is fedélzetre emelhetnek embereket. Néhány információ volt olvasható angolul a kabin mennyezetén a csörlő adatairól: A kötelének hossza 295 láb, vagyis 90 m, a teherbírása 550 font, azaz 250 kg. Tehát két embert is ki tudnak emelni egyszerre.
Még májusban, Budaörsön készült kép. A kiállított német helikopteren fel volt szerelve a csörlő.
A kabin belsejében a csörlő használatára, és a gyorsköteles ereszkedésre vonatkozóan találhatóak figyelmeztetések. A kötélen szintén a különleges műveleti katonák, vagy a kutató mentők csúszhatnak le a függeszkedő helikopterből. Természetesen a H145M kizárólag nemdohányzó utasokat szállít.
A Budaörsre elhozott gép másik oldalán ott volt a lecsúszásra használt kötél is.
Tovább folytatva a flotta megoszlásának ismertetését, 5 lesz felfegyverzett, vagyis tűztámogató változat. (A HM Sajtó által biztosított ismertetőben szerepelt így a megnevezés, vagyis én sem használom a harci helikopter meghatározást.) Az HForce rendszernek köszönhetően nem irányított rakétákat tartalmazó blokk, és 12,7 mm-es géppuska konténer szerelhető fel az ilyen feladatra dedikált H145M gépekre. A variáns képességeit egy makett demonstrálta. Irányított páncéltörő rakéta integrálásáról egyelőre nincs információ.
Az HForce tűzvezető rendszerének fontos eleme az orr alá szerelhető forgatható torony, melyben nappali és éjszakai kamerák lesznek, valamint a lézeres távolságmérő/célmegjelölő is helyet kap benne. Az elektrooptikai berendezések lehetővé teszik felderítő, megfigyelő bevetések végrehajtását is.
A HM államtitkára jelképesen átvette az újonnan beszerzett forgószárnyasokat az Airbus Helicopters vezetőitől.
Az infracsapda és dipólkivetők egyike, ezekben 30 töltet számára van hely.
Ugyanilyen eszköz felülről.
A 04-es oldalszámú MBB-BK117 D-2-es gép adattáblája. Hogy miért szerepel rajta ez a típusjel, arról itt lehet olvasni.
A helikoptereket az ünnepély végén tábori lelkész áldotta meg. Érdekes módon igazán repülős kifejezést tőle hallottunk: A vasnak a levegőben a helye!