Harci Vasak

2019. december 13. 21:33 - Harrdder

A H145M helikopterek hivatalos átadó ünnepsége

Már 4 új Airbus helikopterrel rendelkezik a Honvédség!

Az első H145M helikopterek már novemberben megérkeztek, azóta két újabb gép szintén Magyarországra repült a gyárból. Így már négy többcélú könnyű forgószárnyas sorakozott fel december 13-án a szolnoki repülőtér hangárjában, hogy hivatalos átadási ünnepélyt tarthassanak az alakulatnál. A Magyar Honvédség vezérkari főnöke, a honvédelmi államtitkár, és az Airbus Helicopters cég képviselői is megjelentek a rendezvényen, ezzel demonstrálták, hogy milyen fontos ez az esemény az országnak, és a Magyar Honvédségnek.  

A négy helikopterhez jövőre további 12 csatlakozik, majd 2021-ben az utolsó négy darabot szállítják le, hogy 20 gépből álljon majd a H145M flotta.  A folyamatosan beérkező gépeket az elején leginkább kiképzésre használják, hiszen nagyon sok pilótára lesz szükség. Természetesen a műszakiak átképzéséről, oktatásáról se feledkezzünk el, hiszen az áldozatos munkájuk nélkül nem emelkedhetnek a levegőbe az új szerzemények.  

dsc_0284.JPG

Impozáns látvány volt a 4 gép a hangárban. 

Az épületet még a II. világháborúban építették, de mára jelentős felújításon esett át. Összesen legalább egy tucatnyi H145M helikoptert helyezhetnek itt el. A fűtött épület nemcsak a műszakiak életét könnyíti meg, de a gépek állapotára, élettartamára szintén kedvező hatással lesz. Nem kell a szabadban nyűgözni, ponyvázni a gépeket, nem kell havat, jeget eltávolítani. És ne jöjjünk a "jajj, a szovjet gépek bezzeg jól bírták kint a hideget" szöveggel! Semmilyen repülőeszköznek nem tesz jót a ridegtartás, az orosz technikának sem! A 21. században minden repülőeszközt már fedett, és fűtött helyen kell tárolni.  

dsc_0100_3.JPG

Engem a faroktartó és a Fenestron a szépemlékű RAH-66-osra emlékeztet ebből a szögből. 

dsc_0205.JPG

A két új H145M nem viselte az MH színes címerét, de az infracsapda és dipólkivetők sem voltak rájuk felszerelve. Ezek egyelőre szükségtelenek. Még épp csak elkezdődött a hadrendbe állítás. Hosszú időt vesz igénybe a pilóták átképzése, addig fölösleges a drága és érzékeny berendezések használata, azok üzemidejének fogyasztása. Majd ha áttérnek a szakkiképzésre, akkor lesz szükség az önvédelmi, és egyéb berendezésekre. 

dsc_0150.JPG

A felhőzeten helyenként folytonossági hiány keletkezett, a decemberi napsugarak foltos árnyalatokat varázsoltak a helikopterekre. 

dsc_0240.JPG

Amennyiben az üléseket kiszerelik, akkor hordágyon fekvő sebesültet helyezhetnek el a fedélzeten.

dsc_0211.JPG

A faroktartón, a faroklégcsavar házán előre néző kamera van, ez a műszerfal képernyőjére továbbít élőképet, így a pilóták figyelhetik, mi folyik a törzs mögött, befejeződött-e a berakodás. 
dsc_0102.JPG

 

dsc_0143_3.JPG

Szép vonalvezetés, érdekes formák mindenütt. Végigtapogatva nagyon szép munkának tűnik a gép felülete, több helyen fém helyett kompozitot használtak a sárkányszerkezetnél. 
dsc_0106.JPG

A Fenestron rendszerű farokrotor biztonságosabbá teszi a gép megközelítését oldalról, és hátulról, ugyanakkor a zajszintet is csökkenti. 

dsc_0225.JPG

Energialnyelő ülések. A helikopter belsejének kellemes, új illata volt.

Ez itt a műszarfal fotójának a helye. Megkérték, hogy azt ne fotózzuk. Sajnos ezt nem hallottam legutóbb, ezért azt a képet most törlöm, utólag. A szabályokat betartjuk. 

dsc_0194_1.JPG

Az ajtó mellett látható lyukas panelek kihajthatóak, a csúszótalpon álló személyek ezekhez rögzíthetik magukat. A különleges műveleti katonákat így rakhatják ki egy épület tetejére rajtaütés során. A barna barettesek már biztosan epekedve várják ennek gyakorlását. 

dsc_0229.JPG

A csörlő rögzítési csomópontjai a hajtóművek alatt. A 20 gépből 5 lesz kutató-mentő feledatú, ezeket biztosan ellátják a berendezéssel, így függeszkedve is fedélzetre emelhetnek embereket.  Néhány információ volt olvasható angolul a kabin mennyezetén a csörlő adatairól: A kötelének hossza 295 láb, vagyis 90 m, a teherbírása 550 font, azaz 250 kg. Tehát két embert is ki tudnak emelni egyszerre. 

20190518_112917.jpg

Még májusban, Budaörsön készült kép. A kiállított német helikopteren fel volt szerelve a csörlő. 

dsc_0224_1.JPG

A kabin belsejében a csörlő használatára, és a gyorsköteles ereszkedésre vonatkozóan találhatóak figyelmeztetések. A kötélen szintén a különleges műveleti katonák, vagy a kutató mentők csúszhatnak le a függeszkedő helikopterből. Természetesen a H145M kizárólag nemdohányzó utasokat szállít. 

dsc_0162.JPG

A Budaörsre elhozott gép másik oldalán ott volt a lecsúszásra használt kötél is. 

dsc_0181_1.JPG

Tovább folytatva a flotta megoszlásának ismertetését, 5 lesz felfegyverzett, vagyis tűztámogató változat. (A HM Sajtó által biztosított ismertetőben szerepelt így a megnevezés, vagyis én sem használom a harci helikopter meghatározást.) Az HForce rendszernek köszönhetően nem irányított rakétákat tartalmazó blokk, és 12,7 mm-es géppuska konténer szerelhető fel az ilyen feladatra dedikált H145M gépekre. A variáns képességeit egy makett demonstrálta. Irányított páncéltörő rakéta integrálásáról egyelőre nincs információ. 

dsc_0184.JPG

Az HForce tűzvezető rendszerének fontos eleme az orr alá szerelhető forgatható torony, melyben nappali és éjszakai kamerák lesznek, valamint a lézeres távolságmérő/célmegjelölő is helyet kap benne. Az elektrooptikai berendezések lehetővé teszik felderítő, megfigyelő bevetések végrehajtását is. 

dsc_0171_1.JPG

A HM államtitkára jelképesen átvette az újonnan beszerzett forgószárnyasokat az Airbus Helicopters vezetőitől. 

 dsc_0144_1.JPG

Az infracsapda és dipólkivetők egyike, ezekben 30 töltet számára van hely. 

dsc_0216_2.JPG

 Ugyanilyen eszköz felülről. 

dsc_0230.JPG

A 04-es oldalszámú MBB-BK117 D-2-es gép adattáblája. Hogy miért szerepel rajta ez a típusjel, arról itt lehet olvasni

dsc_0262.JPG

dsc_0275.JPG

A helikoptereket az ünnepély végén tábori lelkész áldotta meg. Érdekes módon igazán repülős kifejezést tőle hallottunk: A vasnak a levegőben a helye! 

Címkék: H145M
33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr1215351324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Killary Fucking Clingon 2019.12.15. 01:51:58

Nice, kellene még vagy 40 db és a nagy testvéréből is a Caracal-ból vagy 40 bokától tokáig fölfegyverezve, és aztán mondjuk 30 db Tiger

Örömhernyó 2019.12.15. 07:05:53

@Killary Fucking Clingon: Ó, igen, tényleg hatalmas szükség lenne egy csomó helikopterre, amiket aztán vállról indítható rakétával simán leszednek.
A pilóták kiképzése, fizetése, pótlása hatalmas feladat és teher. Inkább drónokra kellene fókuszálni mondjuk a csapásmérő gépek fele arányában. Hosszú órákig tudnak körözni, felderíteni stb.
Helikopterből főleg katasztrófahelyzetben és szállításra (is) használható típusok kellenek. A Tiger is hasznos, kell ilyen harci helikopter Európába, de nem egy Magyarország méretű országnak. 30 darab meg egyenesen baromság.
Ennél csak a német tankok és önjáró lövegekbeszerzés idejétmúltabb.
A csöves tüzérséget leiskolázzák a rakétacsapatok. Páncélozott szállítók, lövészpáncélosok kellenek, amik egy része nem lánctalpas, mert a gumikerék költségtakarékosabb.
Meg kell nézni ki folyik Jemenben, Szíriában, a világpiacot elárasztó ATGM-ek kilövik a páncélosokat.

Jelenleg lövészpáncélosok, páncélozott szállítók, drónok kellenek, meg vállról indítható rakéták és huzalvezérlésű páncélelhárító rakéták. Kell szállító és többcélú helikopter is, de pont harci helikopter alig. De a tankoknál a moder harci helikopter (Tiger) tényleg jobb választás lenne.

Stenonis 2019.12.15. 07:20:37

Szépek.
Csak azt nem értem, hogy ezeket a könnyű gépeket (5 db-ot) miért szeretne a Honvédség közvetlen tűztámogatásra használni. Elvileg alkalmas lehet rá, de pilóta tuti nem lennék rajta.

A légierő eddigi fejlesztéseit elnézve, ezek is főleg szállítási feladatokat fognak ellátni. Szigorúan csak katonai célút. Ahogy a Falconokat is légi vezetési pontként (bruhaha) használják.

Stenonis 2019.12.15. 07:23:20

@Killary Fucking Clingon:
És ki fogja repülni az általad megálmodott helikopter flottát?
Ha nem tűnne fel a Honvédség nem tudja feltölteni az állományát. És nem, nem tábornokból vagy irodistából van hiány.

Örömhernyó 2019.12.15. 09:05:29

@Stenonis: Valószínűleg ezeket a gépeket is a csókosok utaztatására fogják használni. A saját lábon álló rokonaikat reptetik majd Bécsbe shoppingolni meg Balaton Soundra csapatni.
A Honvédség mindig is egy operetthadsereg volt sok pizsamással (főtisztek), paszományossal, irodistával.
Most kiszórják a milliárdokat, mintha nem lenne holnap. Közben a még szuper állapotú, évtizedekig, de akár évszázadokig is tárolható, használható AMD-65-ösöket odadobták NATO felajánlásban az afgán rendőröknek, akik aztán átpasszolták a táliboknak. Most pedig az ázsiai és közel-keleti konfliktusokban emiatt az AMD-65 a legkedveltebb terroristafegyver.
Pedig egy helyi, regionális konfliktus (lásd Koszovó, Bosznia, Horvátország, Ukrajna) esetén nem helikopterek meg hipermodern német tankok lesznek a főszereplők, hanem a vállról indítható légvédelmi rakéták, a huzalvezérlésű páncélelhárító (ATGM) rakéták meg a hagyományos kézifegyverek.
A pilóták kiképzése drága, évekig tart és hamar le is lépnek magasabb fizetést ígérő rezsimeknek dolgozni (magán katonai cégek csábítják őket). A drónoké a jövő.
Persze kell szállítóhelikopter is, de azok úgyis jó eséllyel a haveri oligarchák és saját lábon álló vejek utazását fogják szolgálni.

Örömhernyó 2019.12.15. 09:11:49

@Stenonis: Tűztámogatóként ezeknek a helikoptereknek a harctéren pár perc jut aztán kilövik őket egy valódi konfliktusban, ahol kínai meg orosz MANPADS-ek vannak az ellenfél kezében.

proletair · http://lemil.blog.hu 2019.12.15. 09:45:15

Szó esett a ridegtartás (szabad ég alatt tárolás) problémájáról, és nyilvánvaló káros hatásairól. Had kérdezzem meg: a felújított Mi-24-esek, és a Mi-17-esek hol vannak tárolva Szolnokon?

Kullancs1983 2019.12.15. 10:08:03

@Örömhernyó: "Ennél csak a német tankok és önjáró lövegekbeszerzés idejétmúltabb.
A csöves tüzérséget leiskolázzák a rakétacsapatok."
Ha már ennyire odafigyelsz a világ konfliktusaira, vethetnél egy pillantást Ukrajnára is...

"Páncélozott szállítók, lövészpáncélosok kellenek, amik egy része nem lánctalpas, mert a gumikerék költségtakarékosabb.
Meg kell nézni ki folyik Jemenben, Szíriában, a világpiacot elárasztó ATGM-ek kilövik a páncélosokat."
Akkor mire kellenek? Egyik mondatod üti a másikat... De ha már ennyire odafigyelsz a világ konfliktusaira, vethetnél egy pillantást a 2006-os libanoni háborúra, és az izraeli tankveszteségekre is...

" Tűztámogatóként ezeknek a helikoptereknek a harctéren pár perc jut aztán kilövik őket egy valódi konfliktusban, ahol kínai meg orosz MANPADS-ek vannak az ellenfél kezében."
Egy modern MANPAD hatótávolsága úgy 5-6 km. Egy helikopterről indított modern páncéltörő rakétáé úgy 8-10.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2019.12.15. 11:05:47

Mivel a fa...om tele vana honvédség "titkos" bazmeg titkos érted!!!%!%! hozzáállásával. Itt a thai gépek fotói műszerfallal. thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/.../h14.../

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2019.12.15. 11:07:07

Herr Örömhernyóü, javaslom kicsit utánaolvasni a donbasszi, szíriai, konfliktusnak. többek között.

Kedélyes Paraszt 2019.12.15. 11:15:46

@Hiryu 2,0: ahogy elnézem, napsütésben szart sem érnek ezek a lapos képernyők. itt többször is elhangzott a huzalos panceltörő technika. Miért jó az? Én azt hittem, hogy azok a 70-es évek után kihaltak.

Harrdder 2019.12.15. 11:27:09

@Örömhernyó: Nem tudom feltűnt-e az a négy darab rakétaközeledést érzékelő szenzor a gép orrán és a hátulján? Az infracsapda kivetőket sem véletlenül fotózgattam. Ezek integrált önvédelmi rendszert alkotnak, a 120 töltetből már lehet szórni bőven, az automatikus üzemmód a pilóta beavatkozása nélkül azért jelentősen csökkenti a kézi csapatlégvédelmi rakéták találatának esélyét. Mondjuk így: www.helis.com/database/news/h145m-ksk-flares-chaff/
Tökéletes védelem nincs, de az említett eszközök megléte (és nálunk megvan) sokat számít egy harcterületen. A H225M és a H145M egyaránt olyan konfigurációban repül majd nálunk, ami leginkább a különleges műveleti gépek sajátossága. Tessék ezt elolvasni: killermetals.blog.hu/tags/H225M Ha pedig azt mondja, hogy ez nem számít, mert a kínai, és orosz rakéta ezen is áthatol, azt mondom, lehet, de azért nem olyan biztos az.

Harrdder 2019.12.15. 11:34:09

@Hiryu 2,0: Vendég voltam, ahol a vendéglátók megkértek valamire. Azt illik betartani.
@proletair: Reméljük a régebbi gépeink fölé is jut fedél.
@Örömhernyó: Szakmai dolgokat is lehet ám itt irogatni, a politikára van ezer más blog. @Stenonis: Sajnos szakember hiány van az egész országban, ez tény. De egy fiatalnak vonzó lehet a helikoptervezetői hivatás. A repülési pótlék, és egyéb juttatások miatt, valamint a korszerű technika miatt lesz jelentkező. A kiképzés viszont időbe telik, ez is tény. Az is biztos, hogy az emberek megfelelő megbecsülése minden téren fontos.

lutria 2019.12.15. 12:12:27

Aha,szóval ilyen csörlőnek kellene lennie a 9db "új" mentőhelikopteren is amiket bereklámoztak-azután végülis egyiken sincs.

jágör68 2019.12.15. 14:30:00

Magyarországnak nem Oroszország vagy Kína ellen kell fegyverkeznie, hanem a szomszédai ellen.
Mert NATO ide vagy oda, a csökkenő erőforrások, víz, klímaváltozás korában a szomszéd lesz a legnagyobb ellenfél a megszerezhető maradék- forrásokért.

Tessék olvasgatni az argentín gazdasági összeomlásról:
a felkészületlen, kétségbeesett, fogalmatlan közvetlen szomszéd volt a legnagyobb ellenség.
Akinek csak bármilyen alap- lőfegyvere is volt; már nyugodtabban mozgott a szituban.

Harckocsi, APC, harci- helikopter valóban oldschool- nak tűnhet, Világviszonylatban; de egy lokális fentebb említett konfliktusban igenis van szerepe.

mentorosh lecsó 2019.12.15. 17:17:57

Kedves Olvtársak !

Nagyon érdekel a haditechnika azon belül is a különböző technikai megoldások.
De a repüléshez teljesen hülye vagyok !

Mik azok az iker "golyók" a rotorlapátok tövénél ? Milyen célt szolgálnak ?

Válaszotokat előre is köszönöm !

(Igazi őskövület vagyok, én még egy BMP-1 es tornyából lövöldöztem 73mm-es ágyúval és 7.62-es géppuskával. Hozzáteszem nem is rosszul :))) )

AskmeLater30 2019.12.15. 20:36:21

Az országban 3 mentőhelikopter van. Három. Az egész országban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.12.15. 22:14:18

@AskmeLater30:
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. Magyarországon 7 bázisról (Budaörs, Balatonfüred, Sármellék, Pécs, Szentes, Miskolc, Debrecen) végez mentési feladatokat napkeltétől napnyugtáig, ügyeleti időben, éves szinten átlagosan 2400 esetben.

adomany.legimentok.hu/#equip

Örömhernyó 2019.12.16. 02:03:32

@Harrdder: Az a helyzet, hogy eleve minden, ami hadügy az politika. Eleve onnan kezdve, hogy a NATO-tagság miatt kötelező elkölteni a költségvetés X%-át haderőfejlesztésre, aztán hogy Amerika nyomást gyakorol, hogy az ő hadiipari konszernjeik termékeit vegye mindenki (ezt eddig kicselezte a magyar kormány, dr Románia, Lengyelország azért is fekszik jobban az amerikai szövetségesnél, mert jellemzően ott költik a haderőfejlesztésre a pénzt).
Az is politika volt, hogy az afgánoknak átpasszolták az AMD-ket.
Aztán persze az is politika, hogy milyen cégek szállíthatnak a honvédségnek, kik kapnak zsíros szerződéseket (régebben egy osztálytársan faterja által beleláttam a hadtápba, ott hatalmas pénzek mozognak és veszítik el közpénz jellegüket).
Helikopter kell. Szállító, mentő stb. De emellett kellenek drónok stb. Tank, önjáró löveg kevésbé, lövészpáncélos inkább.

@Kullancs1983: Egy tankot, önjáró löveget vagy lövészpáncélost is kilőnek drónokról meg ATGM-al. Nyílt terepen a légierő elintézi ezeket, inkább már drónokkal. De valami kell, ez pedig inkább a lövészpáncélos egy Magyarország méretű országnak. Költségei kisebbek, fenntartása olcsóbb.
Ma már a felderítés és az ellenségnek okozott veszteségek nagy része drónokról indított rakétákkal történik.

@AskmeLater30: hát ezt gyagyogom én is, hogy nem biztos, hogy harci gépeket kell most venni. Mentő, kutató, szállító kapacitás, katasztrófavédelem stb. Ezek most fontosabbak. Valaki fentebb már Tiger helikopterről fantáziált. Felesleges.

@Kedélyes Paraszt: A huzalos páncéltörő rakéták nagyon szépen ritkítják a csúcsszuper amerikai M1-es tankokat Jemenben, a szovjet technikát Szíriában, a német eredetű török tankokat a kurdok területén. Ami pedig az igazi csúcs, az a Javelin és más hasonló fire-and-forget rakéta, abból se ártana pár egység, de ennek ára horribilis.
Ha az ATGM 70-es évek technikája, akkor a tankok meg második világháborús relikviák. A drónok végzik már a gyilkolás zömét. Én csak annyit akartam írni, hogy a régebben elavult koncepciókba jellene a kevesebb pénzt fektetni.
Önjáró öveg<tank<lövészpáncélos< helikopter<ATGM/MANPADS< drónok

Kullancs1983 2019.12.16. 15:01:45

@mentorosh lecsó: Fogalmam sincs a hivatalos nevéről, a lényege hogy elnyeli a rezgést a rotorlapátokról.

@AskmeLater30: Meg lesz még hat, az kilenc. Eddig öt volt, nem?

@Levente B.: Oké, hogy hét bázis, de én azt olvastam csak öt gépet béreltek.

@Örömhernyó: Költségei kisebbek, fenntartása olcsóbb... De mire kell? Hogy kilőjék? Valami logikát, ha lehet! Egyébként elég erősen sántít amit mondasz, jó lenne némi forrás, és ha lehet ne ilyen "Halálosztó szuperrobotok uralják a csatatereket" jellegű baromságok, hanem valamivel szakmaibb. Amiben pl. foglalkoznak a zavarás kérdésével is, ami már egy félkomoly ellenfél esetén is meglenne, ezért is nem drónozgatnak össze-vissza.
Ezt meg csak úgy bónusznak, az ATGM-ekhez és a tankokhoz: lemil.blog.hu/2014/05/12/merkava_battle_royale

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.12.16. 15:18:39

@Kullancs1983:

HA-ECA - Budaörs
HA-ECB - Pécs
HA-ECD - Sármellék
HA-ECF - Balatonfüred
HA-ECG - Miskolc
HA-ECH - Szentes
HA-ECI - Debrecen

Így megvan a hét gép.

lutria 2019.12.16. 16:05:09

Az "új" (~10-14éves)mentőhelik:
HA-HBG
HA-HBH
HA-HBI
Ha-HBK
HA-HBO Szentes
+4db.
Néhányat már szolgálatba állítottak vagy tartaléknak használják őket.

Harrdder 2019.12.16. 17:41:18

@mentorosh lecsó: Nem hülye senki, csak kevésbé tájékozott. A Bojeveja Masina Pehoti 1-es változata mozgékony kis szerkezet volt! :-)
A golyók flattersúlyok, a rotorlapárok flatterozását, belengését hivatottak megakadályozni.

Értem én a három mentőhelikopteren csámcsogást, mert pont a hétvégén jött ki egy hír valahol, hogy egy balesethez riasztották "mind a hármat". Én személyesen láttam négyet Budaörsön kb. három hete.

Kullancs1983 2019.12.16. 19:19:50

@Levente B.: Szóval ötöt béreltek egy osztrák cégtől, de volt még kettő máshonnan. Tipikus Moszkvában Volgákat osztogatnak. :)

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.12.16. 21:13:27

@Kullancs1983:

Mind a hét gép bérelt volt, egy helyről.

Kullancs1983 2019.12.16. 21:48:55

@Levente B.: Átnéztem egyesével a gépeket, egynél nem volt előző tulaj, egynél egy német cég volt, és ötnél írta az osztrák céget, meg hogy bérelt. Ja, meg valami híroldalon is annyit írt. De végülis ennek már csak annyi jelentősége van, hogy akkor a 9 új (használt) helikopterből kettő talán tartalék lesz. Azt is az Origo(?) írta, hogy eddig nem volt tartalék, talán akkor most lesz.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.12.16. 21:50:50

@Kullancs1983:

Igen...ha az egyik gép lerobbant vagy ki kellett vinni közép/nagyjavításra, illetve a mogyoródi futamokon két géppel adtak készültséget, ilyenkor mindig jött egy osztrák lajstromú gép ideiglenesen.

mentorosh lecsó 2019.12.17. 18:43:48

@Harrdder: Értem... nagyon köszönöm a válaszod !
Tudtam, hogy vmi ilyesmi a válasz csak nem sejtettem. :)))))
Gondolom elő kellene kaparnom a csatolt rezgőmozgásokról szóló leckefüzetem... :)

BMP1: szerelmes voltam annak idején abba a kis szerencsétlenségbe.
Igazi kis méregzsák volt. Szerényen elporoszkált, de ha "felidegesítették" akkor nagyon nagyot tudott ÜTNI ! Nekem még volt szerencsém részt venni rengeteg ÉLES (!) lőtéri gyakorlatban és Maljutkát is indíthattam számtalan alkalommal (mindet célra tudtam vezetni... jöttek is érte a jutiszabi napok :) )
Akkoriban pécsett a felderítőknél volt egy egység, akiket úgy emlegettek, hogy a "Hét Gonosz". Hallottál esetleg róluk ?
Ez 7 felderítő legénységet / irányzót / parancsnokot jelentett akik szétlőtték az összes céltárgyat a gyakorlatok alkalmával, felgyújtották a lőteret és minden egyéb hülyeséget elkövettek.
Ennek az egységnek a tagja voltam irányzóként, és mind a mai napig büszke vagyok rá.
Amikor kivonták a hadrendből a BMP-ket összegyűltünk a régi bajtársakkal és megsirattuk (szó szerint is!!!) a szerintem legendás kis gyöszt !

mentorosh lecsó 2019.12.17. 19:17:18

@Harrdder: '92-ben lehetőségem volt beülni egy "pimpelt" BMP1-be.
Lelkes, MAGYAR műszerész katonák lövegstabilizátort építettek bele "harci" minőségben. Terepen, max 27 km/h sebességnél lehetett vele tűpontos lövéseket leadni mozgás közben 1200m-re lévő célokra kumulatív lőszerrel.
Amin besírtunk, hogy gyakorlatilag filléres alkatrészekből egy valóban strapabíró szerkezetet építettek.
De nincs vége:
Feljavították az irányzótávcső éjjellátó elektronsokszorozóját is. A prérin szexorgiát tartó egereket lehetett vele látni 1000 m-ről PASSZÍV módban ! :)
Még mindig nincs vége:
Az egyik torony kitekintő periszkópot "megfelezték". Az egyik fél továbbra is kilátó periszkópként funkcionált, a másik félebe pedig lézer-távmérőt építettek (ami 4200m-ig 10cm pontossággal mért!!!)

Van esetleg infód erről a gépről és az utóéletéről ?!? (nem tudom mi lett vele)

Van pár száz saját készítésű papírfényképem és negatívom, amik a szolgálati időmből származnak. Ha érdekel, szívesen a rendelkezésedre bocsájtom mindet.
BTR rajongók kérem kíméljenek ! :P :)))))) :)) :DDD

Harrdder 2019.12.19. 17:25:12

@mentorosh lecsó: Minden amit írtál nagyon felkeltette az érdeklődésemet, hiszen sokan olvastak hallottak a BMP-ről, de ilyen tapasztalataik csak azoknak vannak, akik kezelték. Most elgondolkodtam, hogy ezeket tényleg meg kéne írni. Az éleslövészet ágyúval és a Maljutkával nagyon érdekelne. Azt hallottam, hogy a rakéta irányítása manuálisan nem volt túl hatékony harci helyzetben. Azt is olvastam, hogy voltak korszerűsítési tervek idehaza, de erről nem. A blogomat azért hoztam létre, hogy saját képeket, saját sztorikat publikáljak. Szóval hadd gondolkodjam, hogy oldjuk meg ezt. Ezt inkább privátban kéne megbeszélni.

mentorosh lecsó 2019.12.31. 23:13:03

@Harrdder: 2. privi levél is ment "kopasz" !!! :)))
Szívbemarkoló részletekkel ! :))))
Harci Vasak