Exclusive Military Hardware

2021. június 23. 20:18 - Harrdder

Rotor és légcsavarforgatók üzemnapja Szolnokon

A helikopterbázison minden repült, ami csak repülhetett

Hosszas kihagyás után látogathattunk el ismét hivatalosan Szolnokra, hogy betekinthessünk a bázis életébe. Habár a katonák próbálták a hivatalos csatornáikon kommunikálni ez elmúlt egy évben, hogy folyamatosan dolgoztak a járványhelyzet ellenére, de jól tudják, hogy hatalmas az érdeklődés a munkájuk iránt. Az új H145M helikopterekre gőzerővel folyik a kiképzés, de a többi típusuk is sokat van a levegőben. 

dsc_0408.JPG

A kis csapatunk eligazítása során kapott információ örömmel töltött el, hogy egy komplex repülőprogramot koreografáltak számunkra. Közben a hajdani élmények képeit próbáltam elhessegetni, amik a teremhez kötöttek, ahol ültünk: az évnyitókat, ünnepélyeket, a hétfő esti mozivetítéseket. 

Kisbuszokkal vittek ki a reptér üzemi terülere, és ismét beugrott egy több mint 20 éves emlék. Hajnali 5 körül alakzatban gyalogoltunk ugyanezen az úton, a sötétben. Magamban a korai kelés miatt morgolódtam, amikor meghallottam a motorhangokat. A műszakiak akkor "hajtóművezték" a gépeket, eltérő fordulatszámokon ellenőrizték a paramétereket. Akkor tudatosodott bennem, hogy nekik még nálunk is korábban kellett befejezni az éjszakai alvást, bejönni a bázisra, hogy a mi érkezésünk előtt elvégezzék a felkészítést. Emiatt az első képeket a mostani műszakiaknak dedikálom. 

dsc_0020_1.JPGA műszakiak a kiállított gépek mellett álltak a 38 fokos hőségben, hogy a parancs elhangzása után megkezdjék a munkájukat. dsc_0036.JPGA gépek vizsgálata nemcsak szemmel történik.  dsc_0033_1.JPGA Zlin mellett az AS 350-es, egy H145M, egy Mi-17-est, és egy Mi-24-est készítettek elő a repülésre. A kis csapatunk a hőségnek megfelelően lenge nyári öltözékben volt. A katonáknak nincs könnyített nyári öltözete, rövidnadrágja. Zárt ruházat az előírás, első a biztonság. 

dsc_0038.JPGAz AS 350-esekkel sokat repülnek, a franciák meg is lepődtek, mennyi repórát beletekertek a katonák idehaza kis helikopterekbe. A mentőszolgálattól átvett mókusok nagyon jól viselik az intenzív terhelést. dsc_0040.JPGJó fotózási lehetőség volt, hogy a szerelőnyílásokat, fedeleket felnyitották. El is mondták, egy kissé direkt hosszabban dolgoztak, hogy mindenki lefényképezhesse amit akar.  A műszakiak így talán többet dolgoztak, köszönjük az erőfeszítésüket! Nagyon rossz vicc lesz tudom, de a forró felületeken biztos égett a kezük alatt a munka. 

dsc_0042.JPGA H145M-re már nem nagyon lehet használni a "vas" kifejezést. A hagyományos fémek helyett titánból, és műanyagokból áll össze ez a gyönyörű és okos gép. dsc_0050_1.JPG

dsc_0055.JPGNa de itt már tényleg igazi, nehéz fémmadarat láthatunk. Mi-17, a vertaljot, vagyis a HELIKOPTER! dsc_0057_2.JPGA Mi-8-ast már kivonták, de a továbbfejlesztett változata, a Mi-17-es pár évig még szolgálja a hazát. dsc_0059.JPG

dsc_0064_1.JPG

dsc_0133_4.JPGHmmm, ez a hátsó! dsc_0066_1.JPGA Mi-24P harci helikopteren is sok műszaki dolgozott. 

dsc_0080.JPG

dsc_0099_3.JPG

dsc_0112.JPGMegérkeztek a hajózók, közös gépátvételt hajtottak végre.  dsc_0201_1.JPGA repülőbemutató ejtőernyősök ugrásával kezdődött, Mi-17-es oldalsó ajtaján léptek ki a levegőbe 1500-ról. Rövid zuhanás után nyitás, majd a légcellás ernyőkkel az első ugrót követték sorban, egymás mögött és felett. Szolnok a hazai katonai ejtőernyőzés fellegvára. A válogatott, és a különleges műveletiek mind itt állomásoznak.  

dsc_0207_2.JPGEgymáshoz nagyon közel értek földet. Ha egy különleges műveleti csoport ellenséges területre érkezik így, az ernyőket gyorsan elrejtik, majd soványmalac vágtában eltűnnek a helyszínről. dsc_0321_1.JPGA Zlin 242L szállt fel először, majd az AS 350-es következett. A helikopterek az elemelkedés után oldalazva, megfordulva repültek az előttünk lévő füves mezőre. Szinte minden a közvetlen közelünkben történt. dsc_0344_1.JPGEgyetlen egy probléma volt csak, az ellenfényben nem sikerült minden fotó tökéletesen. Viszont a nap slágere a felkavart fű volt. dsc_0370.JPG1965, egy Huey sietősen távozik az X-Ray kirakási területről. Ezt a képaláírást kérem nem komolyan venni!

dsc_0397_2.JPGA Zlin közben szorgalmasan repülte az iskolaköröket. dsc_0442_1.JPGA H145M magyar pilótái megsimételték a németek 2019-es budaörsi bemutatóján látottakat, az ablakba kitett kezeikkel végezték a függőleges tengely körüli forgást. 

dsc_0469.JPGA modern könnyű helikopterekkel valóban nagyon intenzív a kiképzés. Az oktatók 200 óra felett, míg a többiek 120 órát repülnek egy év alatt. A gépeket is nyúzzák rendesen. Már részt vettek a nyári gyakorlatokon, áttelepültek Újmajorba. Lövész és különleges műveletis katonákat szállítottak. Szolnokon gyakorolják az éjszakai repülést, gyakran látni csőrlési feladatot, hiszen kutató-mentő feladatot is ellátnak majd. Néhány fotó pedig már felfüggesztett fegyverzettel is elkészült a H145M gépekről. 

dsc_0527.JPGA Mi-17-es is felverte a lenyírt füvet. A rotorszél üdítően hatott a hőségben. A világosabb színű festés miatt a fotók jobbak lettek. dsc_0563.JPG

dsc_0565.JPG

dsc_0607.JPGA Mi-24-es szintén egy zsebkendőnyi területen forgolódott előttünk. A többi helikopterpilótához hasonlóan nagy szakmai tudásról tett tanubizonyságot a vezetője. 

dsc_0610.JPG

dsc_0629.JPGNa ezt puskavégre kapta! 

dsc_0693.JPGAz egyéni bemutatók után a kopterek távolabb leszálltak, és bevárták, hogy a Zlin elrepüljön felettük. Ezt követően elmelkedtek, és gyorsítottak. dsc_0717.JPGA vegyes kötelék összeállt, a Szolnok Ötös impozáns látvány volt. 

Egy valóban harcszerű bemutatót is megcsodálhattunk. A Mi-24-es harci helikopter többször szimulált támadást hajtott végre egy teherautó ellen, előretolt repülésirányító csoport koordinálásával. Erről majd később írok, külön posztban. 

20210622_110250.jpgKoller dandártábornok úr pár hete az amerikai helikopteres alakulat vendégeskedése alatt lehetőséget kapott, hogy repüljön egy AH-64-es első ülésében. Rákérdeztem, milyen élményekkel gazdagodott. Elmondta, hogy ez nemcsak egy sétarepülés volt, alkalma volt átvenni a botot. Rövid idő alatt "ráérzett" a gépre, és intenzív fordulókat hajtott végre, jól bedöntve az Apache-t. Támadó manővereket épített fel, ahogy a 24-essel is csinálta volna. Az AH-64-es botkormányát könyebb volt kezelni, mint a 24-esét, és mivel repüli a H145M-et ezért a képernyőkről is könnyen kiolvasta az információkat. Az amerikaik közül viszont többen a Mi-24-esen repülhettek, ami után gyerekes boldogsággal ujjongtak. 

 

Szuper élményekkel gazdagodtunk, és még a véleményünket is kikérték a szervezők. Talán csak a nap állását, és azt tehetteném szóvá, hogy nem láttuk közelről a H145M fegyverzetét. Erre azt modták, azért nem, mert mindent nem akarnak megmutatni, máskorra is kell valami csáberő. Nos, mi megyünk bármikor, ha hívnak! Köszönjük a lehetőséget a műszakiaknak, pilótáknak, parancsnokoknak! 

 

2 komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása