A Royal Air Force és a Magyar Honvédség közös hadgyakorlatának adott otthont a kecskeméti repülőbázis. A RAF 100. századának Hawk T.1 repülőgépei települtek át pár hétre hazánkba. Az alakulat kétszemélyes sugárhajtású gépeit azonban nem a pilóták képzésére használják elsődlegesen, hanem az úgynevezett agresszor feladatkörben repülnek. Más RAF alakulatokkal gyakorló légiharcokat vívnak, hogy minél jobban felkészíthessék azokat a harci bevetésekre. Időnként más légierőkkel szintén hajtanak végre közös kiképzést. A NATO szövetségesünk szubszonikus gépei most ezért látogattak Magyarországra.
Érkezésünkkor még repülésre készülődtek. A tájékoztatón Ugrik Csaba dandátábornok, brit légügyi attasé, John Kelly alezredes (Wing commander) és Langó Viktor őrnagy mondta el általánosságban gyakorlat célját. A Hawk nagyon is ismert a legtöbb magyar pilóta számára, hiszen a kanadai NFTC kiképzésen ennek egyik változatán, a CT-155-ösön repültek. Ugrik dandártábonok karján az NFTC jelvényét viseli. A vendégek parancsnoka, Mark Jackson alezredes készségesen válaszolt a kérdéseinkre, nagyon sok érdekes részletet elárult. Annak ellenére, hogy a Hawk egy hangsebesség alatti típus, a manőverező légiharcban igenis kemény ellenfele lehet egy igazi vadászgépnek. Eleve sok tapasztalatot szereztek már ilyen téren a pilótáik, rendszeresen gyakorló légiharcot vívnak a RAF vadászaival, mégpedig a Typhoon FGR4-esekkel, és már az F-35-ösökkel is. A Gripenek ellen is jól jöhetett előnyös tulajdonságként, hogy nagyon jó a manőverezőképességük egyes sebességtartományokban, és alacsonyabb sebességre is képesek. A Hawk T.1 nem rendelkezik fedélzeti radarral. A Gripenek ellen azonban nem volt egyszerű a harc, mivel az jóval kisebb, mint a Typhoon, vagy az F-35-ös. A Hawk T.1 nem rendelkezik fedélzeti radarral. A legtöbb esetben a felszállás után a magyar és a RAF gépeket a földről ellentétes irányokban kivezették, majd egymástól 25 mérföldre, vagyis hozzávetőleg 45 km-re fordították szemben őket. A találkozó után megkezdődhetett a manőverező légiharc. 1:2, vagy géppár-géppár elleni formációkban csaptak össze. Egy felszállás során többször, akár négyszer is harcoltak egymással, de a körülményeket megváltoztatták, például más magasságokban történt meg a találkozás. Hogy ezeknek a megmérettetéseknek mi lett a kimenetele, milyen arányban nyertek a vendégek, azt a kérdésünkre természetesen nem árulták el. A tájékóztatóig, vagyis az utolsó előtti napig a Hawk gépek 70 felszállásból 90 órát repültek. Naponta többször is elindultak a feladatok végrehajtásra. A gépek számánál sokkal több pilóta vett részt a gyakorlaton. Legtöbbször egy pilóta repült a Hawkon, de időnként ellenőrző személy is velük tartott. Ez egyébként mindig előnyös, több szem többet lát alapon. A manőverező légiharcban nagyon fontos, ki látja meg hamarabb a másikat. A kint álló gépeket sajnos bevontatták a hangárba, mivel aznapra törölték a repülést. A szél felerősödött, ráadásul keresztirányú volt, és első a biztonság. Aznap délután már az egész országban nagy károkat okozott a vihar. A gépen a pilóta neve, és rendfokozata alatt a hívójel van felfestve. A Flight Lieutant a századosnak felel meg, ha jól tévedek. Az alakulatnál a hívójel alapján sok a kalóz, a függőleges vezérsíkon a halálfejek is ezt bizonyítják. Szárazföldi csapásmérést is szimuláltak idehaza. Odahaza 3 kg-os gyakorlóbombákkal szoktak célba dobni. A gyakorlaton lerepült 90 óra elég soknak számít még nekik is, Nagy Britanniában ennyi idő alatt kevesebb szokott csak összejönni. Talán az októberi időjárás nálunk sokkal jobb volt, mint náluk egy bármilyen átlagos hónap. A fekete szín nem lehetett túl előnyös jó látási viszonyoknál. Sokkal hamarabb megláthatták a magyarok a Hawkot. Ami most következik, az nem hivatalos, csak találgatás. Szóval ez egy szubszonikus, kiképzésre tervezett sugárhatású repülőgép. Azonban agresszor feladatkörben használják, és nemcsak a saját légierjük számára. Az alakulat hamarosan meg fog szűnni. Idehaza viszont azt tervezik, hogy egy hasonló kategóriájú repülőgépet fognak rendszeresíteni, ráadásul egy teljes századnyi mennyiségben. Ha úgy gondolkodnak a hazai projekt tervezői, hogy ez igazán megérje nekünk, akkor talán abban reménykednek, hogy más országok is kihasználják a lehetőséget, amit mi nyújtanánk. Nemcsak mint kiképzőt, hanem mint légicélt, vagy agresszorokat a gyakorlatokon. Csak össze kell hozni egy megállapodást a NATO partnerekkel, akik valamilyen módon beszállnának. Akár pénzzel, vagy más ellenszolgáltatással, amin mondjuk a mi haderőnk spórol. Gondolatkísérlet vége.
A Hawk T.1-eseknél a műszakiak egy része idősebbnek tűnt, mint az idehaza megszokott. A RAF-nál civil szerződéses alkalmazottak is dolgoznak ilyen munkakörben. Jó az öreg(ebb) a háznál, de még a hangárban is! A szép csillogó felületen jobban feltűnő a por, és a rovarokkal való ütközések nyoma. Ennek ellenére szépen karbantartott, gyönyörű gépeket láthattunk. Csak itt, csak most: Purple Hawk! Nem tudom, mit rontottam el a fotózásnál, ez így sikerült. Viszont egy rossz kép is lehet néha jó! Egyedi színvilág a kecskeméti hangárban. Azért kell az a tepsi, nem csöpögtetjük le a padlót! Egy titkos fegyver a hangárban eldugva? Silkworm, vagy talán P-15-ös hajó elleni robotrepülőgép? A balatoni csatákra készülve? Vagy csak a repülőnapon részt vett valamelyik Typhoon póttartálya maradt itt?
A kabintető vésznyitásának módját mutató piktogram. Még csak véletlenül sem látom bele, hogy James Bond épp ejtőernyővel földet ér, és máris kezében a pisztoly. Egy ifjú hölgy a kedvünkért elég sokáig vizsgálta lámpával a beömlőnyílást, hogy jó fotókat készíthessünk. Darth Hawk! Hm, utánanéztem, honnét ered ez a kalózmotívum. A 100. repülőszázadot az I. Világháborúban állították fel. A pilóták a franciaországi állomásozásuk idején egy kocsmában találtak egy halálfejes zászlót, és engedély nélkül elhozták, emlék gyanánt. (Egy másik forrás a pub helyett a brothel szót említi, mint lelőhelyet.) A gépeikre hamar felfestették a halálfejet, és a csontokat.
Mindig tetszett, ha egy repülőgépnél a szárny, vagy a "vízszintes" vezérsík látványosan negatív V beállítású. A Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 151 hajtómű fúvócsöve
Hawk nem repült, csak egy Falcon szállt fel. Ez is sólyom, az is sólyom? Vagy legyen Héja a Hawk? A hangárban gyakorló GBU-12-es is ki volt állítva a Gripenünk szárnya alatt. Azért kell ezt megemlíteni, mert a héten több éles, tehát robbanótöltettel rendelkező lézerirányítású bombát is dobtak a "0" ponti lőtéren a Gripenek! A 227 kg-os bomba nagyot robban! A nemrég elhunyt Kővári László barátunk velünk volt! Nem feledünk, a munkásságod örökre nyomot hagyott sokunkban!