Exclusive Military Hardware

2018. február 08. 19:08 - Harrdder

Egy ritka repülőgép roncsa

Magyarországon is megfordult a szétbombázott utasszállító

 

Hatásvadász a cím, tudom, de akkor is igaz, ez a végére kiderül. Szóval nem tudom mással milyen gyakran fordul elő, hogy régi képeket nézegetve teljesen új dolgokat fedez fel. Nekem nemrég egy iraki gép roncsáról készült fotót kellett teljesen újraértékelnem.

 A már korábban is említett al-Takkadum repülőtéren, az ottani „Nagykörúton” autózva az egyik kanyarban mindig megakadt a tekintetem ezen a fehér gépen, vagyis ami maradt belőle. Mivel volt bőven más érdekesség arrafele, ezért nem szenteltem neki nagy figyelmet, távolabbról azt hitem, hogy egy An-24-es lehetett valamikor. Teljesen meg voltam győződve, hogy a katonai repülőtéren csakis a légierőhöz tartozó, annak profiljába illő, szovjet eredetű roncsot találni. Azt jól láttam, hogy a törzs hátsó részén nem volt rámpa, ezért feltételeztem, hogy az An-26-os elődje feküdt a beton mellett. Volt olyan kollégám, aki csak jugó repülőgépként említette, hiszen a civil lajstromjel első két betűje alapján azt hitte, délszláv szomszédunk állományában szolgált valaha. Nagyot nézett, amikor elmondtam neki, hogy az YI előjel bizony Irakot jelenti a repülőgépeken.

p1010268.JPG

A függőleges vezérsíkon a felségjelnek számító iraki háromcsillagos zászló is látható volt megfakulva, emiatt is gondoltam, hogy a légierő gépe lehetett.

Már akkor jobban utána kellett volna néznem, hiszen az internet korában egy lajstromjelet lenyomozni másodpercek kérdése. Valami miatt erre csak most került sor, ami meglepő eredményre vezetett. Az adatbázis szerint az YI-AEY betűkombináció egy Tu-124V-re került felfestésre még a 70-es években. Nagyon meglepődtem, hiszen egyáltalán nem látszott, hogy utasszállító lett volna, kisebbnek tűnt. Az eredetileg 30 méter hosszú, és üresen 22 tonnás gép azonban alapos méret és alakváltozáson ment keresztül, miután 1991-ben a reptéren található többi géppel egyetemben utolérte a végzete.

p1010269.JPG

A Tupoljev tervező iroda ezen típusa nem igazán vált sikeressé, nem terjedt el, a légitársaságok kivárták az ígéretesebb 134-est, minden bizonnyal bölcsen döntöttek így. A szóban forgó példány 1964-ben épült, de először a csehszlovák CSA légitársaságnál repült, mielőtt az 1974-ben az Iraqi Airways megkapta. És ha tovább keresgélünk, akkor meglepő módon egy magyar vonatkozást is találunk. Ugyanis az egyik legnagyobb repülős fotó oldalon fent van egy kép, amely ferihegyi látogatása során készült az iraki utasszállítóról 1977-ben.

 2440721.jpgMagyar határőrök Ferihegyen 1977-ben az YI-AEY lajstromjelúő Tu-124V közelében. 

Érdemes tehát a képeinket mindig jól szemügyre venni, mert így derül ki hogy egy magyar újra találkozott egy nálunk is megfordult géppel.

komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása