A kecskeméti repülőbázison ismét brit harci gépek vendégeskednek, két Typhoon FGR4-es érkezett az alföldi reptérre. A szigetországból már több típus járt korábban hazánkban, Sea Harrier F2-esek, és Hawkok is részt vettek eddig a közös gyakorlatokon, repülőnapon pedig Tornadokat láthattunk. A Typhoon típus szintén járt már hazánkban, igaz tavaly Pápán szálltak le.
Idén viszont Kecskemétre települtek pár napra, hogy NATO eljárások szerint közös műveleteket tervezzenek, és hajtsanak végre a magyar katonákkal. A két FGR4-es a RAF 1. (vadászrepülő) századának állományába tartozik, állandó bázisuk a Lossemouth repülőterén van. A nagy múltú alakulat első repülősei még léghajózással kezdték szolgálatukat a XIX. század végén. A század többszöri típusváltás után, és átszervezést követően kapta meg a Királyi Légierő többfeladatú harci gépét, az Eurofighter program szülöttjét.
Habár a brit FGR4-esek tűntek most érdekesebbnek, de azért a Pumák Gripenjeire is büszkék vagyunk!
A nálunk gyakorlatozó két Typhoon a RAF 135. Expedíciós Repülő Repülőezredében a NATO megerősített légtérvédelmi feladatait látják el.
A feladatra induló Typhoon a honvédség szállítógépe előtt gurul miközben egy magyar Gripen száll le.
A két EJ200 hajtómű nagy tolóerőt biztosít.
Vegyes géppár érkezik vissza mintegy 40 perccel az indulás után.
Gripen és a 605-ös együttállása.
Ugyanez brit vendéggel.
Leszállás
A földetérés utáni aerodinamikai fékezés, vagyis fennhordott orral, a légellenállást kihasználva koptatja el a sebességet.
Sáfár Albert vezérőrnagy és Ugrik Csaba dandártábornok által közrefogva Iain Lindsay brit nagykövet beszélget a résztvevőkkel. A diplomata több percig beszélt magyarul a protokolláris eseményen. Igaz, hogy papírból, de teljesen érthetően, alig észrevehető akcentussal. Azt is megjegyezte humorosan, hogy reménykedett egy repülésben, de mivel csak együléses gépek érkeztek, ezért ez nem volt lehetséges.
A magyar Gripen mellett a levegő-föld képesség demonstrálása.
Akkor lássuk kicsit közelebbről az egyik gépet, ügyelve a részletekre: Az üres infracsapda-szóró a futószár mellett.
A dipólszóróba fényképezve hátulról.
A kiengedhető, vontatható műcélok a konténerben.
A fékernyő-tartály fedele, és az önvédelmi berendezés antennája.
PIRATE infravörös célfelderítő detektor.
A BK27-es gépágyú torkolata műanyag lemezzel van lefedve, ez fogyóeszköz, a lövésnél az első lövedék átszakítja.
Az önvédelmi berendezés baloldali gondolája.
Az egyik lézerbesugárzás-jelző a törzs felső részén.
NATO interoperabilitás Kecskeméten: magyar katona vezette svéd teherautó brit tulajdonú Eurofightert vontat, egyelőre ismeretlen gyártmányú kétkerekűvel kísérve.