Exclusive Military Hardware

2019. augusztus 29. 21:55 - Harrdder

A CIA háromszoros hangsebességgel száguldó repülőgépe

Ez a fekete madár nem a Blackbird!

 

Az Intrepid múzeumhajót pár évvel ezelőtt látogattam meg. Manhattan 86. számú mólójához közeledve már távolabbról feltűnt egy jellegzetes, ismerős repülőgépforma, a sárkány mintha lelógott volna a fedélzetről. Először azt hittem, hogy az SR-71-esből szereztek be egy példányt.

dscn9547.JPG

A felső fedélzetre érve már közelebbről is szemügyre vetem, így viszont már látszott, hogy a légierő hadászati felderítőgépével szemben ez a madár egyszemélyes. Vagyis a Blackbird elődjével, az A-12-essel volt szerencsém találkozni.

dscn9351.JPG

20170912_125014.jpg

A háromszoros hangsebesség elérésére, és nagy hatótávolságú kukkolásra alkalmas felderítőgépen a Lockheed cég már az 50-es évek végén dolgozni kezdett, de akkor még a CIA volt a megrendelő. Archangel néven több elrendezést is megvizsgáltak, végül a 12-es számút fogadták el, így ebből eredeztethető a típusjelzés. Az első A-12-es repülésére 1962-ben került sor, majd a gépek a korai U-2-esekhez hasonlóan a Központi Hírszerzési Hivatal állományába kerültek, akárcsak a pilótáik. Amint bevethetővé váltak, egyből veszélyes feladatokat kaptak, 1967-ben és 1968-ban Vietnám, valamint Észak-Korea fölé repültek be, hogy a műholdaknál jobb minőségű fotókat készíthessenek. Több légvédelmi rakétát indítottak ellenük, de mindegyik épségben hazatért. Az A-12-es ugyanis akár 3500 km/h sebességre is felgyorsulhatott, és 26 km magasság fölé emelkedve abszolválta ezt a száguldást. 

Az A-12-eseket viszonylag hamar kivonták a szolgálatból, 1968-ban repültek utoljára. Helyettük a légierő rendszeresítette az újabb, és jelentősen módosított SR-71-eseket. A Blackbird nevű gépek azért tartottak az újabb rakétáktól, emiatt nem repültek be a felderítendő területek fölé, a határok mellett oldalról kattogtatták a kameráikat. 

dscn9458.JPG

 Az Intrepid repülőgép-hordozón egyébként a 60-6925-ös gyári számú A-12-est lehet megtekinteni, az első két számjegyből kiderül, hogy még 1960-ban adták le a megrendelést. A gép összesen 161-szer repült a szolgálati ideje alatt, ezalatt 177 órát töltött el a levegőben.

dscn9481.JPG

dscn9484.JPG

Mivel egyszemélyes, így gyorsan meg lehet különbözteti az SR-71-estől. (Jó, biztos most sokan felszisszennek, hiszen az A-12--esnek volt egyetlen példányban gyártott kétkormányos kiképző változata is.) Lényeges különbségnek még az számíthat, hogy kb. 1,8 méterrel rövidebb, és a fesztávolsága egy gyufásdoboznyival kisebb, a felszállótömege pedig 9 tonnával könnyebb az utódjánál.

dscn9345.JPG

dscn9335.JPG

 A kiállított gép alatt elhelyezték a hajtóművek indítására szolgáló speciális járművet. Az AG330 típusjelű eszközbe két 6500 köbcentiméteres Buick Wildcat motort építettek, melyek egyenként 400 lóerősek voltak. Ezek egy közös tengelyt hajtottak meg, amelyet a gép alatt csatlakoztattak a hajtóművel, amit legalább 3200 1/min fordulatszámra pörgettek fel, így már stabilan üzemelhetett. A műszakiak visszaemlékezése szerint pokolian hangos volt a két Buick motor, az élményt pedig tovább fokozta, hogy méteres lángok csaptak ki a kocsiból. A későbbi SR-71-esek Japánban lévő állomáshelyén olyan zajt keltettek, hogy még a 15 km-re lévő házakban élő helyi lakosok is hallották. 

Egyes források szerint egy AG300-ast használtak csak egy gépnél, amelyet az első hajtómű felpörgetése után átvittek a másodikhoz. Más leírások viszont két kocsit említenek, de így is egymás után történt az indítás.

dscn9520.JPG

 

 

 

 

 

 

Címkék: A-12 AG330
22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://killermetals.blog.hu/api/trackback/id/tr3915031344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

százados 2019.08.30. 23:19:40

A hangsebesség három és félszerese. Dupla olyan gyors, mint egy F-22 Raptor.

GLiSKARD 2019.08.30. 23:48:03

még mindig szép sárkány

Raven! 2019.08.31. 01:31:56

@GLiSKARD: Hogyne lenne szep! Egesz eleteben annyit se repult mint egy mai fapados egy het alatt :D :D :D

GöTi 2019.08.31. 07:39:00

"Ezek egy közös tengelyt hajtottak meg, amelyet a gép alatt csatlakoztattak a hajtóművel,"...

Hogyan történt a csatlakoztatás és a leválasztás?

Előre is köszönöm, ha valaki hozzáértő le tudná írni.

Elk_nick 2019.08.31. 10:29:20

A kocsi sűrített levegőt termelt, ezzel indították a hajtóműveket. Kettő cső csatlakozott a gépre.
A rendszer csatlakoztatva, üzem közben 1:36-1:42 között
Leválasztás 1:23-nál

www.youtube.com/watch?v=hZIGKwhQ8dw&t=145s

Szerintem nem a két Buik (később Chevrolet) motor hangját hallották 15 km-ről, inkább a kiáramló levegőre tippelnék.

Elk_nick 2019.08.31. 10:56:30

@Elk_nick:

Ja, bocs, ez az SR-71 késői indítási procedúrája, itt már levegővel hajtott turbina (videó szerint) volt használatban. Korábban tényleg mechanikus volt az áthajtás:

www.enginehistory.org/Convention/2015/J58Starting/J58Starting.shtml

]{udarauszkasz 2019.08.31. 12:29:28

Jo kis cucc. Manapsag is hasznalni lehetne kisebb muholdak inditasanal, persze at kene epiteni, hogy alkalmas legyen az urbe kilepo fokozat hordozasara.

tanzen 2019.08.31. 13:30:30

@]{udarauszkasz: Az nem igazán lenne gazdaságos és mivel ezt a műholdak fellövését végzők is tudják,így eszükbe sem jut ilyen ötlet.

]{udarauszkasz 2019.08.31. 14:03:33

Manapsag is lonek fel muholdakat katonaeknal, igaz, nagyobb gepekrol, es kisebb sebessegrol.. Hiperszonikus kiserleteknel is hasznalnak ilyen cuccokat, a ramjet hajtomuvek ha jol tudom csak ilyen sebessegeknel kezdenek el uzemelni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.31. 19:06:57

@százados: Az F-22 csúcssebessége nem publikus adat, csak annyi tudni, hogy valahol M2.0 tája. Annak nem duplája az M3.3.

@]{udarauszkasz: Az aerodinamika miatt ez a gép repülési magasságát és sebességét borzasztóan korlátozná, a feljuttatható tömeg nagyon szerény lenne és iszonyatosan veszélyes lenne az egész. Mivel semmiféle külső függesztményt nem vettek számításba. A D-21 drón hordozást is igen hamar ejtették, még katasztrófa is lett belőle emlékeim szerint.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.31. 19:15:32

A bejegyzéshez.

Az SR-71 a Vega érkezése előtt zajzavarással lényegében nem kellett hogy tartson semmilyen légvédelmi rakétától. Mivel az akkori Dvina és Volhov változatok rakétái 24 km magasságban úgy kb. 4G-t tudtak aerodinamikailag. A zajzavarás miatt azonban három pont rávezetéssel akkor is manőverezni kellett a rakétának, ha az SR-71 egyenesen repült volna. Ez ekkora sebességnél akkora manőverezési igényt támasztott a rakéta felé, amit képtelen volt abszolválni.

Az 1960. május elejei U-2 lelövés után elnöki rendelet (?) tiltotta az emberes berepülést a Szu/VSz fölé sőt, talán még szerződésben is vállalták a jenkik, de ennek utána kellene néznem.

Közel-keleten és Észak-Kora meg Vietnám fölé is berepültek, voltak is rakéták ott, indítottak is rájuk, nem is talált egyik sem.

Tehát az, hogy a Szu/VSz fölé nem repültek be, annak inkább politikai vonatkozása és tiltás miatt volt. A Dubna/Vega érkezésig nemigen tudták volna semmvel lelőni a gépeket, de még azokkal sem minden távolság, irány és sebesség esetén annak ellenére, hogy az már félaktív rendszer volt CW megvilágítással és nem kellett hárompont rávezetés.

Tehát ez inkább

Fülig José 2019.08.31. 19:54:09

egyszer tán Yaeger mestertől olvastam, hogy ezekből a kulákból a felszállás előtt konkrétan csöpögött a nafta, felszállás közben meg csörgött - zörgött mintha szét akarna esni. aztán amikor elérte az üzemi hőmérsékletet a nagy száguldozásban, helyrezökkent a lelke...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.31. 22:21:25

@Fülig José: Igen, mert a hőtágulás miatt nem volt teljesen tömített a rendszer, nagy sebességnél klappolt össze. Emiatt speciális, magas gyulladáspontú kerozinnal működött, amit normál módon meg sem tudtak gyújtani ezért a lenti anyag kellett annak begyújtásához.
en.wikipedia.org/wiki/Triethylborane

Itt beszél róla a volt pilóta, de az egész anyag érdekes.
youtu.be/tj9UwKQKE3A?t=410

Itt még több sztori.
www.youtube.com/watch?v=CeBu6mRDaro

Meg itt is.
www.youtube.com/watch?v=HIFPlsY7Aq4

Klaric 2019.08.31. 23:04:41

Igen, konkrétan maguk alá pisiltak. Az SR-71 "flottát" ábrázoló egyik csoportképen látszik is, hogy a fehér betonon fekete foltok vannak pár gép alatt. Ez egyrészt attól volt, hogy a borítólemezek hidegen nem illeszkedtek, másrészt az üzemanyaggal hűtötték a burkolatot mielőtt a hajtóműbe jutott volna, így is 400° környékére melegedett menet közben. A hozzá használt speckó nafta (JP7) olyan magas lobbanásponttal bírt, hogy egy vödörnyivel jószerével el lehetett oltani egy tábortüzet. Másik érdekesség, hogy leszállás után a hőtől deformálódott borítólemezeket ki kellett néha egyengetni. Ilyenkor a szerelők azokat a lángvágókat használták a "melegítéshez" amivel más gépeket simán szét lehetett darabolni. Viszont a speciális titán ötvözetű borításnak volt egy hátránya: ha vanádiummal érintkezett kémiai reakció indult be és gyorsan anyagfáradás lépett fel a felületben, ezért aztán vanádium mentes szerszámokat kellett a gépekhez gyártani.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.31. 23:43:21

@Klaric: Nem jószerivel, hanem simán. Nem vagyok biztos benne, de talán még gázolajjal is menne egy nagyon gyenge tűz eloldaása. Lásd itt.
www.youtube.com/watch?v=7soVqyGq4i4

Persze, ha porlasztod és megváltoztatod a felület / tömeg arányt, akkor a dízel is könnyebben gyullad.

Vagy, ha a tűz már kellően nagy teljesítményű.
www.youtube.com/watch?v=YeeEEO6Qox8

A JP7 ehhez képest sokkal durvább a leírások alapján azzal az elmondások szerint simán eloltanád az utolsó videón levő tüzet. Asszem...

gigabursch 2019.09.01. 07:17:05

@Fülig José:
A TC-on volt erről egy nagyon jó cikk, talán ott.
Esetleg Lenin blogjában.

százados 2019.09.01. 08:20:42

@molnibalage: Nem publikus, de M1.6-1.7 a Raptor végsebessége. Annak pedig duplája az, amit az A-12 es tud (3.3).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.01. 09:24:39

@százados: Amikor a Raptor szupercirkálási sebessége M1.78 akkor hogy a búbánatban lehetne a végsebessége az, amit utánégető nélkül tud nagy magasságban...?

htka.hu/wp-content/uploads/2018/10/f15vsf22-sebesseg-magassag-teljesirmeny.jpg

A kérdés az, hogy szívócsatorna és a torlónyomás miatti hőmérséklet a gép felületét hol korlátoz le. Mondjuk gyakorlati jelentőség nemigen van még a Raptornál sem ennek, de az, hogy a végsebességet kisebbre teszed, mint az SC sebessége az kapitális téveszme.

gigabursch 2021.04.23. 23:28:23

Ide kapcsolódó az Aeropark kisfilmje.
A képek jók benne.
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása