Exclusive Military Hardware

2019. szeptember 12. 21:44 - Harrdder

A német 88-as légvédelmi ágyú spanyol változata

Így lesz az Acht-Acht-ból Ochenta y Ocho

 

Bánatosan néztem be a múzeum zárt kapuján, és elgondolkodtam azon, hogy a kiutazás előtt miért nem jártam jobban utána a helyi látnivalóknak. Mert amikor Tenerife szigetén körbeautózva Santa Cruzban rábukkantam a hadtörténeti múzeumra, amely éppen hétfőn nem volt nyitva, akkor már késő volt. Ráadásul a nyaralás utolsó előtti napján tudtam, hogy már nem tudok visszajönni. 

dscn5875.JPG

Az M41-es Walker Bulldog könnyű harckocsi minden bizonnyal sokkal alkalmasabb volt a sziget meredek útjain való közlekedésre, mint a nehezebb társai.  A lánctalpas eredetileg a Little Bulldog nevet kapta az Egyesült Államokban, de később a balesetben elhunyt Walton Walker vezérezredes emlékére történt a névváltoztatás. A tábornokot külseje miatt Bulldognak nevezték, amelyet átörökítettek az M41-esre. 

De előtte még lefényképeztem a rácson keresztül egy M41-es harckocsit, ráadásul az is egy fa mögött állt. Két légvédelmi ágyút szintén lencsevégre kaptam, amelyek ismerősnek tűntek. A híres német 88-as valamelyik változatának véltem. Hazatérésem után némi kutatás megerősítette a feltételezésem, de meglepetéssel is szolgált. Hát csak azért is írok ebből egy posztot.

dscn5872.JPG

A spanyol polgárháború során a köztársaságiakkal szemben álló nacionalisták a német támogatóiktól több ütegnyi, az alapváltozatnak mondható Flak 18-as ágyút kaptak, melyeket a repülőgépek, harckocsik, bunkerek, valamint a gyalogság ellen egyaránt sikeresen használtak. A háborút követően a modernebb Flak 37-es változatból is szállítottak nekik a németek. A spanyolok ezt követően elhatározták, hogy a maguk is gyártani fogják a több célra bevethető légvédelmi ágyút.

Kis nyomozás után derült ki, hogy az általam megörökített fegyverek már a Fabrica de Turbia oviedoi üzemében FT44-es típusjellel készültek. Magamtól erre nem jöttem volna rá, egy erre szakosodott fórumon írták ezt meg, mellékeltek hozzá egy, a csőfarról készült képet

dscn5874.JPG

A spanyol változat hibrid jószágnak mondható, mivel Flak 18-as egy részből álló csövét, és a Flak 37-es tűzvezető rendszerét kombinálták és az egészet a Flak 36-os állványára telepítették. 1946-ban vette kezdetét a sorozatgyártás, de nem vitték túlzásba, 1962-ig alig több mint 200 került ki a hadsereghez és a haditengerészethez.

Az pedig talán eléggé közismert, hogy a németek a saját 88-as milliméteres ágyújukból megalkottak egy kifejezetten harckocsikba szánt variánst, KwK 36-os típusjellel. Ezt építették be a Tiger I harckocsik tornyába.

Visszatérve a Santa Cruzban lévő múzeumhoz, aki arra megy, és érdekli, próbálja meg úgy alakítani a programját, hogy bejusson, a belépés ráadásul ingyenes. Nagyon sok fegyvert állítottak ki a beszámolók szerint, de még egy UH-1-es és egy OH-13-as helikopter is megtekinthető.

A Kanári-szigeteken mindig is számos katonai alakulat állomásozott, napjainkban is mindhárom haderőnem jelentős erőkkel van jelen, hiszen az EU és a NATO védelmét is ellátják az Atlanti-óceán ezen térségében. Az is a Kanári-szigetek hadtörténetéhez tartozik, hogy 1936-ban, alig pár hónappal a polgárháború előtt oda helyezték Franco tábornokot, hogy ott majd nyugton marad, nem avatkozik bele a politikai játszmákba. Ez nem jött be. 

Címkék: FT44 Flak 18
komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása