A hosszú tél és a nem túl kellemes tavasz után végre itt a nyár, amit egyértelműen jelez, hogy elkezdődött az idei hadgyakorlat szezon. (Tudom, ez már kezd elcsépelt felkonf lenni.) A Defender 21 keretében több műveletre is sor kerül hazánkban, melyek közül az egyik a Swift Response 21.
Ahogy a neve is mutatja, ez egy gyors reagálású hadgyakorlat, amelyben a NATO több országának ejtőernyős katonái vettek részt, összesen kb. 7000-en. Igazán komplex módon került végrehajtásra, mivel a lengyel 6. Légideszant Dandár tagjai Romániában, míg az amerikai kontinensről, Fort Braggből nonstop repüléssel beérkező 82. Légideszant Hadosztály ejése Észtországban értek földet. A harmadik része a gyakorlatnak hazánkat is érintette, ugyanis Pápáról a szintén amerikai 173. Légideszant Dandár katonái szálltak fel, egy összetett műveletet kaptak feladatul, Bulgáriában két repülőteret kellett elfoglalniuk. Először persze csak egyet, aztán onnét indultak tovább a következő célponthoz. Más nemzetek ejtőernyős katonái is részt vettek a három helyszínen lebonyolított akciókban, de kisebb számban.
A légideszant műveletre 4 amerikai C-17-es és 6 C-130-as települt a pápai betonra ideiglenesen.

Az ugráshoz teljes harci díszbe kellett öltözniük, vagyis fegyverrel, hátizsákkal készülődtek a nagy útra. A felszerelés nélküli, Holywood style nem dívik arrafele, harcra készítik fel a katonákat, nehogy csak úgy élvezkedjenek a levegőben! Megkérdeztem a dobás magasságát, AGL 300 métert mondtak, föld felett, erre az alkalomra. Így fél percet sem töltenek el a levegőben. Éles helyzetben még alacsonyabban nyitják ki a gépajtókat....
Magyar ejtőrnyős szemmel lassúnak, és naggyon, naggyon alaposnak tűnt a procedúra, de a biztonság érdekében mindent el kell követni. Inkább legyen lassabb a beszállás előtt a folyamat, mint kiugrás után a tervezettnél gyorsabb a földetérés.
Az ejtőernyősök több óráig készülődtek, a közel 40 kg-os plusz tömeg alaposan megterhelte őket. De legalább most nem volt olyan meleg, mint 4 éve júliusban. Így is átéreztem azt, amin keresztülmentek. Nem véletlenül ült le az, aki már végzett. Ráadásul még egy hosszú utazás is várt rájuk.
Vótmá egy korábbi posztban, de ide is belinkelem ezt a dalt. Éjszakai bevetés.
Mindeközben a második hullám ejtőernyőit pakolta ki a szolgálat. Egy főernyő, egy mentőernyő, derékszög, párhuzam, ahogy kell!!! Elnézést kérek a személyes megjegyzésért, de itt ismét előjöttek a régi emlékek. A többi fotós társamnak soha nem volt alkalma megtapasztalni, milyen érzés hullafáradtan több tucatszor a nehéz ejtőernyőket cipelni a teherautóról, és elrendezni azokat az előírt alakzatba. Így most gondoljunk bele csak ebbe a munkába, mindössze 5 másodpercig. Én egy kicsit máskép néztem ezt a folyamatot.
A T-11-es ernyők nehezebbek a korábbi T-10-eseknél, de kisebb a merülési sebességük, így csökken az esélye a sérülésnek a földetérésnél. A sárga színű bekötőkötelet kell a C-17-esen a kábelbe beakasztani.
A harci alakulatok ejtőernyős katonáinak nem kell megtanulni hajtogatni, ezt elvégzik helyettük a szakszolgálat emberei. Az ugrók csak felveszik a behajtott T-11-eseket, és már mehetnek is a dolgukra.
Még egy gondolat. A behajtott ernyőket is ide kellett szállítani. Ez csak egyetlen részlete annak, hogy a 2000 fős kontingens áttelepülésekor milyen logisztika tervezésre, és végrehajtásra van szükség.
"A feladat titkos, a cél ismeretlen, hogy ki fog visszajönni, tudja az isten"
A C-17-esek 23:35 körül kezdtek gurulni, néha tolatásra is szükség volt. A technikus ilyenkor a pilóta szeme hátrafele.
A C-17-esek éjfél után szálltak fel. Útjuk során megelőzték a C-130-asokat, hogy a katonák a teherdobás előtt érjenek földet.
Benedek Levente videója:
A légiszállítású műveletre is megkezdődött a felkészülés, nyolc terepjáró sorakozott fel az utolsónak maradt amerikai C-17-es mögé. A régebbi, M1025-össnek látszó, páncélzat nélküli HMMWV tetejére M2-es géppuskát szereltek, amin egy vaklőszer tüzelést lehetővé tevő adapter látható.
A parancsnoki és/vagy híradó alegységekhez tartozó járművek közül az egyik az utánfutójával tolatva gurult be a raktérbe.
A bolgár reptéren a leszállás után így gyorsan kigördülhet majd, hogy azonnal megkezdhessék a dandár tevékenységének koordinálását. Gondolkodjunk, tervezzünk, tevékenykedjünk mindig a cél végrehajtásának érdekében!
A nyugodt erő. A hatodik, a magyar felségjelű 01-es gép egyelőre itt maradt.
Hajnali fél ötkor értem haza, addigra már a reptér is el lett foglalva. A gyakorlatban résztvevő katonák sem aludhattak túl sokat az azt megelőző, és a rákövetkező 24 órában.
Végezetül a Defender 21 gyakorlaton felvonulók kérték rovatban következzen a Defender című dal a Manowar együttestől.