A H145M helikopterek első példányai 2019 novemberében érkeztek meg, idén december 3-án pedig az utolsót is átrepülték Szolnokra. A flotta immáron teljes, mind a 20 megrendelt gép magyar földön van. Az ünnepélyes fogadtatásról készült fotók előtt nézzük át, mi is történt az elmúlt két évben.
Az első gépek 2019-ben Budaörsön szálltak le, utána indultak a leendő bázisukra. A hivatalos átadásra Szolnokon, a felújított hangárban került sor.Közelről is meggyőződhettünk arról, hogy milyen önvédelmi berendezésekkel vannak felszerelve. Egy modern katonai helikopter esetében a rakétaközeledésre figyelmeztető rendszer, és az infracsapdaszóró már elengedhetetlen. Teltek a hónapok, és egyre több gépet vettek át a gyártótól, így növekedett a repült órák száma, bővültek az üzemeltetési tapasztalatok. A H145M majdnem mindenre is használható, többek közt kiképzésre, futárfeladatra, sebesültek szállítására.
Többször demonstrálták, hogy katonákat is képesek harci körülmények között szállítani. Legtöbbször a különleges műveleti katonák kirakását, és kiemelését mutatták be. Kecskeméten a repülőnapon sokan láthatták ezt.A Breakthrough 21 hadgyakorlaton is hasonló volt a szcenárió.
A fürge, kisméretű gépek erre tökéletesen megfelelnek, bár éles bevetést inkább éjszaka ajánlatos végrehajtani.
A nyári hadgyakorlaton már zászlóalj átcsoportosításban is részt vettek, vagyis lövész katonákat szállítottak egyik helyszínről a másikra. Ha csak a H145M-eket vennének igénybe, akkor 4-5 helikopter egy szakaszt, kb. 15 gép (vagy kevesebb, de több fordulóval) pedig már egy századot is kirakhat a kijelölt helyen. Természetesen ez elvileg a csapatszállító helikopterek feladata lenne, de a H225M érkezéséig, vagy azt követően is rendelkezésre áll a kisebbek ilyen képessége, amivel lehet számolni. Mint ahogy azzal is, hogy ejtőernyősök már ugrottak az új szerzeményből. Nem valószínű ilyen harci bevetés a 145-össel, de akkor is mindent ki kell próbálni, amire használni lehet!
5 gép a megfelelő berendezésekkel kutató mentő feladatokat láthat el. Ehhez az MX-15-ös elektrooptikai rendszer kamerái, a csörlő, és a fényszóró szükséges, mint szériatartozék. Külső függesztéssel teheremelésre szintén alkalmas a gép. Ha úgy alakulna, árvíz esetén homokzsákokat is tudna a védelmi munkákhoz szállítani. Az épülő gyárak bokrétaünnepségén a csörlővel kisebb tömeget emeltek csak. A csúszótalpon egy jó kiállású technikusra is szükség volt. Másik 5 helikopter az úgynevezett többfeladatú konfigurációban az HForce rendszernek köszönhetően fegyvereket is hordozhat. Ehhez szintén szükséges az MX-15 elektrooptikai rendszer. A fegyvereket eddig aszimmetrikus függesztéssel láthattuk.
Kedves HTKA kommentelők! Ha a gömbbel kapcsolatban van kérdés, azt fel lehet ám tenni! Van közelebbi, nagyfelbontású kép, pontos típusjelzéssel.
Jobb oldalon a Nexter NC621-es konténer, egy 20 mm-es gépágyúval. A másik függesztmény a Thales cég FZ231-es blokkja, amelyből 12 darab 70 mm-es nem irányított rakétát lehet indítani. Igen, ezek alkalmazása veszélyes a harcterületen, de szükség esetén lehetséges a használatuk. Jó lenne, ha a 70 mm-es rakétából vennénk irányított változatot is, de sajnos erre vonatkozó ráutaló magatartás, vagy bármilyen információ egyelőre még nincs.
A H145M ugyan nem harci helikopter, de a jövőben mégis meglesz a lehetősége annak, hogy még a Mi-24-esnél is komolyabb potenciállal rendelkezzen. Irányított páncéltörő rakétát még nem rendszeresítettek a helikopterekhez, pedig igény az volna rá. Viszont a hírek szerint a Spike LR2 rakéta beszerzésre kerül, ennek a légi indítású változata akár 10 km-re lévő célok ellen is bevethető. Természetesen ehhez pontos felderítési információkra van szükség a célokról, melyet más eszköz továbbít a helikopter számára. Ha a Spike LR2, vagy még nagyobb hatótávolságú rakéta integrálásra kerül, akkor új perspektívák nyílnak meg a precíziós csapásmérésben idehaza. Ugyanis biztonságos területről indíthatja a rakétát, az ellenségtől védetten. De ez még a jövő zenéje. A H145M helikopterek már többször megmutatták magukat Budapest felett is, a műrepülésüket megtekinthették az érdeklődők.
A plakáton a vágyott szépség felirat jól illett a műrepülő helikopterekhez. Tündér-szikla, Libegő, Erzsébet-kilátó. Augusztus 20-án egyszerre 12 gép díszelgett a Duna felett, eltérő konfigurációban. Az utolsó gép érkezését három tábornok várta, élükön a Magyar Honvdség parancsnoka. Egy Mi-17-es és egy Mi-24-es fogadta magyar légtérben a 20. helikoptert, a kötelékrepüléssel még látványosabb volt az ünnepség.
Heves vitát gerjeszthet, hogy a fegyverzet miatt lehet-e váltótípusnak tekinteni. A leszálló H145M-et két tűzoltóautó vízsugárral várta. A géppel érkezett Koller József dandártábornok is. A teljes flottára utaló felvarró.
A H145M helikoptereken eddig összesen 5200 órát repültek a magyar pilóták. Lehet számolgatni, hogy ez két évre leosztva a 20 géppel sok, vagy kevés. Szerintem igazán bíztató. A hajózóknak sok jó leszállást, a műszakiaknak pedig eredményekben gazdag, és megbecsült munkát kívánok!