Exclusive Military Hardware

2020. március 25. 19:23 - Harrdder

Tüzérségi egyveleg a sivatagból II.

Levente, Akác, és a gall 155-ös - egy hajdanvolt hadsereg önjáró tarackjai

A vontatott tüzérségi eszközökről írott posztom után következzen egy újabb tematikus összeálítás. Következzenek most az önjáró tarackok, amelyekből szintén elég vegyes felhozatalt találtam Irakban. Könnyen belátható, hogy milyen előnyei van annak, ha egy nehéz ágyúhoz nem kell külön vontató járművet rendszeresíteni, és még páncélba is "csomagolják" a löveget. Ráadásul a lőszert is lehetséges bemálházni a küzdőtérbe. Sokáig a lánctalpas futóművet preferálták a legtöbb országban, emiatt az önjáró tarackok egy laikusnak akár harckocsinak is tűnhetnek, ha meglátnak egy ilyen löveget, azonnal "tankot" kiáltanak. A harckocsiktól persze sokban különböznek, ugyanis nem hosszúcsövű páncéltörő ágyút, hanem nagyobb űrméretű tarackot építenek be, amely közepes, és felső szögcsoportban tüzelhet. Magyarán a harckocsik nem emelhetik fel olyan magasra a csövüket, míg az önjáró lövegek igen, így megosztott irányzással messzebbre lőhetnek. Általában a tüzérséghez tartozó járművek tornya a teknő hátsó traktusában van, és nagyobb, mint a harckocsiké. A terepjáróképességük, és páncélzatuk viszont elmarad a harckocsiktól, a védettség és a mozgékonyság nem kiemelt szempont, nem az a feladatuk, hogy támadásnál elsőként törjenek előre.  

Na de nézzük, miket is kaptam lencsevégre! Az a sztereotípia élhet általában sokakban, hogy az iraki hadseregben 1990 előtt leginkább szovjet, és kínai haditechnikai eszközöket rendszeresítettek. Erre mindjárt rá is erősítek. 

p1010756_1.JPG

A 2Sz3 típusú tarackot valóban a munkásosztály paradicsomaként reklámozott országból vették, ahol a szépen hangzó Akacija nevet kapta. A 152 mm-es tarackkal rendelkező Akác a magyar veterán tüzérekben  régi emlékeket idézhet fel, hiszen idehaza is rendszeresítve volt, amíg ki nem vonták a 90-es években. 

Az iraki tüzérség azonban sokkal többet vásárolt egy másik típusból, amely mellett a szovjet Akác kis csemetének tűnhet. Az első posztjaim egyikében már írtam a francia AMX Au F1-es önjáró tarackról, most viszont több képet is megosztanék a típus általam látott példányairól. p1010764.JPG

Konstruktőrök az AMX-30-as harckocsi több részegységét alkalmazták az önjáró taracknál, így a teknőt, a futóművet, és persze a motort is. A torony elég nagyra sikerült, ezért a jármű egy átlagos harcjárműhöz képest igencsak magas lett. Még a füle is pattoghatott a légnyomáskülönbség miatt annak, aki felmászott a tetejére. 

p1010542.JPG

A 86 megvásárolt példányból 2003 után egy sem maradt működőképes. 

p1010534.JPG

C'est magnifique! 
p1010654_1.JPG

A nagyméretű torony hátuljába lehetett a lőszert bemálházni.

Megosztok egy videót is erről a típusról, bár az nem iraki, viszont nagyon tanulságos. A lánctalpas tüzérek élete nemcsak móka és kacagás! Mert hallottatok már a gonosz trélerről, a gonosz, nem eléggé széles utánfutóról? 

 A videón egy francia AMX Au F1 sikertelen rakodási kísérlete látható, nagy felhajtást akartak csapni. De az vesse a vezetőre az első követ, aki már csinálta ezt egy 42 tonnás lánctalpassal. A fehérre festett önjáró tarack az ENSZ libanoni békefenntartó kontingensébe tartozott.   

Most pedig következzen egy kis meglepetés! Ugyanis az M109-esből is nagyon sokat találtam. Az amerikai gyártású önjáró tarack a Paladin (magyarul lovag, de a levente is szerepel a szótárban) nevet kapta. A 60-as évek elején állították szolgálatba, ezt követően hatalmas sikert aratott a fegyverpiacon, 20-nál több országba exportálták. A korszerűsített változatai mind a mai napig hadrendben vannak sok helyen. Mi több, még a következő évtizedekben is használni fogják ezeket. 

p1010624.JPG

Természetesen nem közvetlenül az Egyesült Államokból származnak az iraki M109-esek. Sok más fegyverhez hasonlóan ezeket is Irántól zsákmányolták a nagy háború alatt. 

p1010738.JPG

Még a sah uralkodása alatt vettek több százat az A1-es változatból.  A jármű hátulján támasztó sarkantyúk vannak. 

p1010882.JPG

A keskeny lánctalp viszonylag kis tömegre utal.  

p1010655.JPGAz amerikai katonák közül valaki nagyon durván üzent haza a hűtlenségről.  

p1010612.JPG

Az M109A1-es hátó ajtaján belátni a küzdőtérbe. 

p1010740.JPG

A lánctalpakhoz tartozó cserélhető gumibetétek az egyik tarack mögött. 

p1010887.JPG

Meglepő, hogy még az önjáró tarackokból is sokat zsákmányoltak az irakiak, hiszen ezeket elvileg nem az első vonalban telepítik, és képesek gyorsan a helyüket változtatni. Már ha időben kapnak visszavonulási parancsot.  

p1010746.JPG

Ez bizony eléggé lepukkant, mondhatni csöves tüzérség. 

Végezetül a francia önjáró tarack típusjelzésének titkát próbálom megfejteni. Habár tanáraim minden erőfeszítése kudarcot vallott, hogy frankofón legyek, talán mégis megtalálom a magyarázatot. Az AMX az Issy-les-Moulineaux nevű városban lévő gyárra utal (Atelier de Construction d'Issy-les-Moulineaux),  ahol több páncélozott harcjárművet, valamint harckocsit terveztek, és építettek. Az AMX később a GIAT-hoz került, ebből a cégből lett a mai NEXTER. Az Au pedig nem arany, hanem a canon automoteur kifejezésből származik, ennek jelentése önjáró löveg. Az F1 pedig szokványos francia típusjel a fegyverek első változatára.     

4 komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása