Az első 10 Ejder Yalcin harcjármű már tavaly novemberben megérkezett Magyarországra, de csak ezen a héten kapta meg hivatalosan a tatai lövészdandár. Az új szerzemények ünnepélyes átadóján részt vett a török Nurol Makina gyár vezérigazgatója, Benkő Tibor honvédelmi miniszter, és Korom Ferenc, a Magyar Honvédség parancsnoka is.
Mint ahogy azt már korábban bejelentették, ez egy hosszabb, és igencsak grandiózus program kezdete. A török tervezésű járműveket ugyanis néhány év múlva már idehaza, Kaposváron fogják gyártani. Az Ejder Yalcin a Magyar Honvédségnél Gidrán néven került hadrendbe. Az első 10 után további 40-et kapunk még Törökországból, ezt követően a magyar gyártmányú példányokat rendszeresítik majd. Mint elmondták, ez egy harctámogató páncélozott harcjármű, vagyis nem arra szolgál, hogy intenzív harctevékenységet vívjanak vele. Nem a BTR-80-asokat váltják le, ugyanis járőr, felderítő, őrzés-védelmi feladatokra fogják használni. A hivatalos ismertetőben szerepel, hogy különleges műveleti célokra is alkalmazható. A múltkori posztomban arról találgattam, hogy esetleg tüzérségi vontató lesz. Nos ez nagy tévedés volt a részemről, erre nem fogják használni.
A további példányok megérkezése után Tatán más alegységek is kapnak majd belőle, utána pedig a többi alakulatnál is használatba veszik.
A Gidrán egy Magyarországon kitenyészett lófajta. A harcjárműveken emiatt több helyen is látható egy szép lófej.
Nemcsak a jó terepjáróképesség miatt magas a hasmagassága. Az aknák, robbanótöltetek elleni védelmet is szolgálja ez a megoldás.
A hivatalos ismertető szerint a családelv alapján több különböző változatban készülhet a későbbiekben. Így légvédelmi és irányított páncéltörő rakéták indítóit telepíthetik a Gidránra. Ezek mellett önjáró vezetési pont, egészségügyi kihordó, aknamentesítő-műszaki, rádióelektronikai zavaró, és határőrizeti megfigyelő változatokat gyárthatnak majd.
A fagypont allatti hőmérséklet a jeges széllel nagyon rossz párosítás, az időjárás keményen próbára tette a katonákat, és a résztvevőket. A csapatzászlót tartó katonának nem volt egyszerű megküzdenie az elemekkel. Nem irigyeltem.
A török gyártótól kapott Gidrán makettet a honvédelmi miniszter vette át, majd átadta az alakulat egyik tisztjének.
A közel egyórás ceremónia után a csapatzászló és a kísérete elvonult. Ezek után ismét alaposan szemügyre vettük a Gidránokat.
Érdemes volt az apró részleteket jobban szemügyre venni. Az ajtókón lévő lőréseken keresztül belülről lehetséges a kézifegyverek használata.
A Gidrán vezetését több nappali és infrakamera segíti, ezek mindegyik oldalon megtalálhatóak.
Van itt minden, labda, bicska, kistalicska, sandokánospóló! A nagy zöld "doboz" egy aggregátort rejt, az oldalán szerszámok vannak. A tetőn lövésdetektor mikrofonjai láthatóak, előttük a ködgránátvetők. A ledes fényszóró mellett éjjellátó kamera van, mellette a pótkerék leszerelését segítő szerkezet. A felni közepén pedig egy nappali kamera bújik meg.
Az Aselsan cég SARP nevű távirányítású fegyvertornyára egy 12,7 mm-es M2-es nehézgéppuskát szereltek. A célfelderítést valamint a célzást nappali és hőkamerával lehet elvégezni. A lézeres távolságmérő szintén fontos része a rendszernek.
Piros kék villogó is van mindegyik Gidránon, ami biztonságosabbá teszi a közlekedést a közutakon. A 16 tonnás járművet jobb időben észrevenni, és óvatosan kell megközelíteni, ha meglátjuk. A piros villogó mellett szintén ott egy éjjellátó kamera. A lőszerrakaszon, valamint a torony többi részén angol és magyar nyelvű feliratok vannak.
Mindkét oldalon van kamera.
A fegyvertornyot a jármű belsejéből, védetten lehet működtetni. A kamerák képei egy képernyőn jelennek meg.
A tatai dandártól több katonát már tavaly kiküldtek Törökországba, őket képezték ki a jármű vezetésére, üzemeltetésére. Jakab és Molnár főtörzsőrmester urak is a csapat tagjai voltak. Ők adják majd át a tudásukat bajtársaiknak. Velünk is megosztották a tapasztalataikat, a vezethetőségre tettünk fel néhány kérdést.
A Gidrán vezetéséhez C kategóriás jogosítvány szükséges. Az első csoportba ezen felül olyanokat választottak ki, akiknek már volt valamilyen páncélos tapasztalata. A járművet viszonylag könnyű vezetni, de azért nagy figyelmet igényel. A 16 tonnás tömeg miatt a sebességre ügyelni kell, a féktávolság egy ilyen járgánnyal nagyobb, mint egy személyautóval. A kilátás egész jónak mondható. A rövid tengelytávolságnak köszönhetően a fordulósugár viszonylag kicsi. Habár nagy a hasmagaasság, a súlypont nincs túl magasan, így kevésbé hajlamos a borulásra.
A gyári ismertetőben szereplő informatív ábra a terepjáróképességről. A rossz minőségért elnézést kérek!
Jól néz ki a Gidrán felvarró, bár hamarosan elkészül egy újabb változat, amelyen a dandár címere is rajta lesz. Az ilyen egyedi jelvények nagyon fontosak a fegyvernemeknél, alakulatoknál. A morálra kitűnően hatnak, az összetartozást erősítik, elismerik a teljesítményt. Az egyenruházat egyéb elemei, barettsapkák, vagy egy bőrdzseki azt is szimbolizálja, hogy viselője valamilyen speciális kiképzést kapott, ami komoly erőfeszítést igényelt.
A rohamlövész felvarrót is büszkén lehet viselni, nem sok katona érdemelte ki eddig.
Az elvonulás. A Combatant Blog hosszabb videóját is ajánlom megtekintésre.
A Gidránok mellett 2 Leopard 2A4HU is volt az alakulótéren.
Egy különlegességet is észre lehetett venni, eddig még nem láttunk a tetőre szerelve géppuskát.
Az FN MAG talán most látható először nyilvánosan a tetőre szerelve?
Életkép az ünnepség után: Harckocsizó egyenruhában, bőrdzsekiben, fekete barettsapkában viszi a géppuskát a kezelője a fegyverszobába. A háttérben a zöld színű "vasak" egy jól kiépített kondiparkhoz tartoznak.
Már két géppuskával.
A BREN 2 gépkarabélyra kombináltan szereltek fel két célzókészüléket.