Még június elején kapott lehetőséget a bloggerek, a sajtósok, és a szpotterek csapata, hogy Kecskeméten ismét betekinthessenek a vadászrepülő ezred életébe. Örültem a meghívásnak, de eleve úgy mentem oda, hogy nem fogok sietni a posztolással. Jól tudtam, hogy egy ilyen rendezvényen mindenki szuper képeket fog készíteni. Jól ismerjük egymást, és azt is tudom, hogy hasonló az elkötelezettség, a lelkesedés. Amikor ott állunk egymástól karnyújtásnyi távolságra, és ugyanazt fotózzuk, akkor nagyjából ugyanazokat a képeket tartjuk majd érdemesnek arra, hogy megjelentessük.
Így vártam addig, míg lecseng a "ki fényképezte le a pilóta mosolyát orsózás közben" verseny, ezt követően próbáltam olyan életképeket visszaadni, amelyek máshol talán nem jelentek meg. Persze ez nem sikerülhet teljesen, de azért megpróbálom. Néha a képaláírások sem lesznek megszokottak. Én szóltam előre.
Nyitókép a tartaléknak előkészített Gripenről, amelynek vízszintes vezérsíkjai aszimmetrikusan voltak kitérítve.
Pitot-cső, ami tulajdonképpen Prandtl-cső, ahogy az aerodinamika tanárom mindig kihangsúlyozta! Mert ugye nemcsak dinamikus, de statikus nyomást is mér.
Minden géphez külön tűzoltókészülék dukál. A gép átvételénél ezek meglétének ellenőrzése is fontos.
Ebben a képben minden benne van: Felkészítettük, minden rendben van. Rábízhatod az életed, vállaljuk érte a felelősséget! Köszönöm a munkátok, visszahozom egyben!
Gépátvétel: Nincs bent bogár, falevél, sem repülést akadályozó idegen tárgy.
Segédhajtómű indul! Hosszú a lista, amit ellenőrizni kell a hajtóműindítás, kigurulás előtt. Záródik a kabintető!
Ide inkább egy videó kellett volna, indultak a hajtóművek, a műszakiak kintről figyelték, nincs-e valamilyen rendellenesség. Csepegés, folyás, abnormális hang, kicsapódó láng mind bajt jelentene. Féktuskó ki! Gurulás. Amikor a csóva tolja a repülőt. Hogy is nevezték régebben a sugárhajtóműves gépeket? Hőlégsugarasnak!A fények miatt csalóka a kép. Mintha egy kisebb folyás lenne, de valójában a kiáramló hő nem látszik úgy, ahogy a fenti képen. Az amerikaiaknál Maverick a fülkében ül. Nálunk a szárny alatt a helye! Még a Chinook is elhomályosul a Gripen mögött! A festés kopása, és a fények olyan hatást keltenek, mintha horpadások lennének az oldalán. Sziasztok lelkes civilek! Mi mindennap keményen dolgozunk, örülünk, hogy ennek hírét viszitek néha! Visszatérés után dolgozik mindenki. Dokumentálás, ellenőrzés, üza. feltöltés. A svéd teherautón még a plató retesze is más. A háromkoronás faládákon a Försvarsmakten jelentése fegyveres erők. A Rikkspallpool Arboga nem tudom mit jelent.
Svancparádé
Gazda szeme Kissé bepárásodva visszatérés után.Szélvédőtisztítás repülésbiztonság érdekében. Ez a kép is sokat elmond. Alázat, odafigyelés, szeretet, elkötelezettség, szakértelem. A Pitot-cső vizsgálata. A betonon való mozgás során idegen tárgyak verődhetnek fel, ezek apró sérüléseket okozhatnak, melyek miatt téves sebesség adatokat szolgáltathat a rendszer. Néha csak körömmel lehet a kis sérüléseket észrevenni. Két Gripen egy-egy CATM-65K gyakorlórakétával repült, a leszállás után ezeket leszerelték. Mások az árától voltak elhűlve, nálam inkább a tömege volt az érdekesebb. A kb. 300 kg-os eszköz leengedése a szállítókocsira nagy odafigyelést igényelt. A sínre először egy adaptert szereltek, a csörlőt ahhoz rögzítették. Ha valaki hibázik, akkor a nehéz rakétaimitátor komoly lábsérülést okozhat, és persze az értékes eszközben is kár eshet. A mozgatás is csapatmunkát igényel. A fegyveresek - akárcsak a többi szakember - hosszú tanfolyamok és komoly vizsgák után kapják meg a jogosultságukat a munkára.
Köszönjük szépen a meghívást! Kecskeméten ismét nagyon nyitottan, és rugalmasan kezelték a fotósokat. Meghallgatták a kívánságokat, és amit lehetett, teljesítettek. Ennek köszönhetően tényleg közvetlen közelről nézhettük meg, hogyan dolgoztak a katonák azért, hogy a vas a levegőbe emelkedhessen! Jó egészséget kívánok mindannyiójuknak!