Az ADHU 25 országvédelmi gyakorlat keretében a Magyar Honvédség egy új képességet demonstrált. A KC-390-es szállítórepülőgéppel ejtőernyősöket dobtak le a 0 Ponti lőtérre, amely több szempontból is nagy előrelépés a haderőnk számára.
Az ADHU 25 országvédelmi gyakorlat keretében a Magyar Honvédség egy új képességet demonstrált. A KC-390-es szállítórepülőgéppel ejtőernyősöket dobtak le a 0 Ponti lőtérre, amely több szempontból is nagy előrelépés a haderőnk számára.
A Magyar Honvédség hivatalosan is átvette az új SOC-R különleges műveleti naszádokat augusztus 29-én.
Szent István napon idén is az egyik leglátványosabb program a Magyar Honvédség repülőgépeinek és helikoptereinek bemutatója lesz. A kötelékek átrepülése és az egyéni műrepülések természetesen komoly előkészület után kerülhetnek csak végrehajtásra. Akárcsak a színházi előadásokat, ezeket is gondosan megtervezik, és többször is elgyakorolják, hogy minden tökéletes, és persze biztonságos legyen.
A szandai reptéren lévő sátor árnyékában egy közel 30 éves futónóta zakatol a fejemben. Az eget kémlelve az ejtőernyős ugrás esélyeit latolgatom. 8 órakor, a megnyitón még nem tűnt erősnek a légmozgás, de később a szélzsák már szinte vízszintesen lobogott. Hiába volt csak négyes a szél, de a belökések meghaladták az 5-ös határértéket, amit a körkupolás ernyős állományunkra megszabtak.
2025 júliusában is megszervezték a Jolly Vihar gyakorlatot hazánkban, melynek során az USA légierejének 56. kutató mentő századából érkezett három helikopter Pápára. Az alakulatnál a legutóbbi látogatásuk óta típusváltás történt, a HH-60G helyett már a jóval modernebb HH-60W Jolly Green II helikopterrel repülnek. Avatatlan szemnek talán fel sem tűnne a különbség, hiszen a H-60 típuscsaládba tartozik ez is, mégis sokkal modernebb, és hatékonyabb, ez persze a beszerzési árában is manifesztálódik. Gyorsan meg is magyarázom a hatásvadász címet, mivel a HH-60W, vagyis a Whiskey típusváltozat kb. 70 millióba kerül darabonként, dollárban.
Itt van a nyár, itt van újra, ennek egyik biztos jele, hogy kezdetét vette az idei nemzetközi hadgyakorlat szezon. A NATO országokból érkezett szövetséges alakulatok a Magyar Honvédség katonáival közösen dolgoznak együtt, jelenleg spanyol és amerikai kontingens tartózkodik hazánkban. A Balatontól északra fekvő gyakorlótér komplexum kitűnő lehetőséget biztosít arra, hogy együttműködve gyakorolják a harcászati eljárásokat. Többek közt a US Army 12. Vegyes Harci Helikopter Dandárjának AH-64D forgószárnyasai is Magyarországra érkeztek. A gépek Pápára települtek, a repülőtérről felszállva a 0 Ponti lőtéren hajtottak végre éleslövészetet június 12-én. A doktrínájuk szerint a két lokáció közt egy előretolt üzemanyag és lőszertöltő pontot építettek ki Újmajorban.
A Kedves Olvsóknak ebben a bejegyzésben én, a hazai 14 gépes Gripen flotta egyik gépe fogja elmondani, hogyan éljük meg azon napokat, mikor a rendeltetésünknek megfelelően a levegőt hasíthatjuk. Oldalszámot nem írok, a szóvivő nem a népszerűséget hajszolja, sokkal fontosabb a megfelelő tájékoztatás, meg persze a repórák gyűjtögetése.
Végre ismét repülhetünk! Nappali kezdéssel, de a tervtáblára éjszakai feladatok is felkerültek. Megint híresek lehetünk, mert fotósokat hívtak a kerítésen kívülről. Nem mondom, hogy ez nem töltött el egy kis izgalommal. A civilek előtt szerepelni egy kicsit más, hiszen minden mozdulatunkat megörökítik, vigyázni kell velük, nagyon rafkós csapat szokott körülzsizsegni bennünket. A lefedésekből való mozgás a zónába is érdekes számunkra. Itt éppen egy teherautót tol egyik társam maga előtt.
Egy év után ismét hazánkba érkeztek az Egyesült Államok Légierejéhez tartozó HH-60G helikopterek, az 56. Kutató-Mentő Század forgószárnyasait így újra megnézhettük. A programunk Pápán vette kezdetét, az Avianoban állomásozó helikopterek közül 3 ide települt át ideiglenesen a Jolly Vihar 2024-re. A pilóták és a lövészek nagyon kedvesen és részletekbe belemenően válaszoltak a kérdéseinkre, nem tértek ki semmi elől.
2023 február 23-án, 11:57-kor adta ki a SAAB cég a hivatalos közleményt, miszerint a cég aláírta a szerződést a Svéd Védelmi Anyaggazdálkodási Hivatallal. Ennek értelmében négy JAS-39C Gripen vadászrepülőgépet rendelnek meg Magyarország részére. Így hazánk már 18 Gripen C/D többcélú harcászati repülőgépet fog hadrendben tartani.
Immáron három évtizede annak, hogy a duplasvancú nagyvasak megérkeztek Magyarországra. Mindig az első gépek leszállásakor készült felvételek köszönnek vissza a beszámolókban, hiszen a sajtó is jelen volt Kecskeméten azon a napon. Az emlékezés apropóján viszont most olyan régi papírképeket halászok elő az archívumomból, amelyek nem a nagy csinnadrattás, politikussal, sajtóval túlterhelt eseményen készültek.