Exclusive Military Hardware

2021. december 01. 19:56 - Harrdder

A pilóta nélküli repülőgéphez is kell ember  

A drón, és az üzemeltetői

A modern hadviselés ma már elképzelhetetlen felderítő, és csapásmérő drónok nélkül. Egyelőre a Magyar Honvédség még nem rendelkezik harcászati, vagy közepes kategóriába* tartozó pilóta nélküli repülőgépekkel, de egyre több jel utal arra, hogy hamarosan komoly bejelentés lesz ezzel kapcsolatban. Emiatt most szeretnék bemutatni egy drónos alakulatot, melynek munkájába még nyáron nyerhettem bepillantást. A 2. Páncélos Felderítő Ezred (2CR) állományába tartozó RQ-7-es Shadow gépeket üzemeltető szakasz azért érkezett Magyarországra, hogy az alakulat egyik zászlóaljának műveleteit támogassák a Brave Warrior hadgyakorlaton.  dsc_1372_1.JPG

Láthattam, milyen technikai héttérre, és mennyi szakemberre lesz majd szükség idehaza a harcászati, vagy még nagyobb drónok kiszolgálásához.   dsc_1378.JPGAz Egyesült Államok több haderőnemében is használják az RQ-7-es különböző változatait 2004 óta. Általában az Army minden dandárharccsoportja rendelkezik ilyen drónokkal felszerelt szakasszal. A parancsnoki törzs munkáját segítik a levegőből megszerzett információkkal. dsc_1379.JPGA 2CR drónjai érdekes módon nem a gyakorlótéren települtek, hanem néhány kilométerrel odébb, egy polgári reptéren. Ezzel azt szimulálták, hogy valós helyzetben sem a harcterület közvetlen közelében, hanem hátrébb, biztonságosabb körülmények közt dolgoznak. Ugyanakkor a képeiket a közvetlenül a gyakorlótéren felállított parancsnoki vezetési pontba is sugározták. Az RQ-7-esek indítási körlete legfeljebb 50 km-re lehet a dandár működési területétől. Az irányító központtól a gépek maximum 120 km-re távolodhatnak el. Ennél persze jóval nagyobb távot is lerepülnek a hosszú őrjáratozási idejük alatt, a korlátozást az adattovábbító rendszer képességei indokolják.    

A látogatás idején egyből szembesültem azzal, hogy a szakasz teljesen önellátásra rendezkedett be, a katonák tábori körülmények közt, sátrakban éltek. A kisméretű WC-k és zuhanyzók szintén mini sátrakban voltak elhelyezve. Az élelmezésüket pedig a gyakorlatnak megfelelően az MRE egységcsomagokkal oldották meg.  dsc_1361.JPGA szakasz állományába 27 fő katona tartozik, ennyi ember szükséges a teljes rendszer működtetéséhez. A parancsnok egy hadnagy, utána következik a vezénylő altiszt. Egy zászlós (Warrant Officer) felelős a repülőeszközökért. Az általunk látott speciálisan kiképzett szakember egyébként jó eséllyel indult volna egy Jamie Foxx hasonmás verseny dobogós helyezésért.  

12 katona a repülőgépek irányítására és a felderítő rendszerek kezelésére van kiképezve, 4-en az elektronikai hadviselés specialistái. 3 fő feladata a drón indításra történő előkészítése, a motorral kapcsolatos, a leszállás utáni munkák elvégzése. Rajtuk kívül még van néhány egyéb beosztású katona is a szakaszban. Egyes esetekben a karbantartásra civil szerződéses személyeket alkalmaznak. dsc_1377.JPGÖsszesen 4 drónnal rendelkeznek, ezek közül egy tartalék. Két irányító-központ van, mindegyik állomáshoz tartozik egy földi adatterminál, amely a rádióparancsokat továbbítja a drónnak. Ez a berendezés veszi a képeket, a telemetrikus adatokat, és továbbítja az állomáshoz. Tartalékként kisméretű hordozható egységek is rendelkezésre állnak.

Az eddig leírtak alapján, vagyis a 3+1 drón, a két irányítóállomás, a váltásokban beosztható 12 irányító valahogy azt adja ki, hogy két gép repülhet egy időben. Így elvileg folyamatosan biztosítható a megfigyelés egy helyen, váltott RQ-7-esekkel. Vagy két helyszínen végezhetnek egyszerre felderítést.  

A látogatás időpontjában egy gép épp a levegőben volt. Bemehettem az irányítófülkébe, ahol két operátor felügyelte a repülést, a képernyőn láthattam az útvonalat. Sajnos ezekről fotót nem készíthettem. 

A drónok esetében azt hihetjük, hogy azok gyakorlatilag repülő robotok, mindenféle irányítás nélkül. Ez csak részben igaz, mert folyamatos emberi felügyelet alatt állnak, ugyanakkor valóban nem kell mindent nekik elvégezni. A gépek nagyfokú autonómiával repülnek, csak a kijelölt útvonalat határozzák meg számukra a kormányzás automatikusan zajlik. Azonban az irányítók mindig mindent figyelnek, és az igényeknek megfelelően bármikor módosíthatják az útvonalat. A kamerákat is ember kezeli, ha találnak valamit, azt alaposabban megvizsgálják.

A leszállás a Tactical Automatic System segítségével történik, aminek része egy földi radar, és a drónon lévő transzponder. A rendszer dolgozza ki a megfelelő kormányparancsokat a bejövetelhez.  dsc_1369.JPGAz indítás egy trélerre szerelt katapultról történik. A sűrített levegős rendszer felgyorsítja az RQ-7-est, 12 m magasságba lövi fel, és a kisméretű motor vonóereje repíti tovább. dsc_1363.JPGdsc_1381.JPGA földetérés során a kifeszített drótkötelekbe akad be a fékhorog. Több ilyen kábel is ki van húzva, ezek dobokhoz kapcsolódnak, melyek csökkentik a fékezéskor keletkező energiát. dsc_1370.JPGA kábelek után tartalékként egy fékezőháló is fel van állítva. Ha nem akadna be a horog a drótkötelekbe, akkor a majomfogó még mindig megállítja a drónt.   dsc_1366.JPGA szakasz minden rendszere mobil, terepjáróra van telepítve, vagy vontatható tréleren mozgatható. Összesen közel egy tucatnyi páncélozott Humvee és M1240 M-ATV járművel rendelkeznek. Az áramellátást is maguk oldják meg, külön generátorokkal. A képen egyébként pont az M1240-es rendszeréhez kapcsolódik a katapult.  

A 2CR már a modernizált RQ-7BV2 változatot üzemelteti. Hiába, az évtizedes tapasztalatom sokat segít, a szakértő szemem azonnal elvégezte az azonosítást. Persze ez nem igaz. A kihelyezett üzemeltetési kézikönyv első oldaláról sikerült leolvasnom a pontos típusjelet.   

A korábbi változatokhoz képest a legszembetűnőbb változás az, hogy már 6 méternél is nagyobb a fesztávolság, és a felszállótömeg meghaladja a 200 kg-ot. Ez azt eredményezi, hogy az üzemanyag mennyiség megnőtt, így a gép tovább maradhat a célterület felett. Nekünk 11-12 óra repülési időt mondtak. A motor már elektronikus befecskendezésű, megbízhatóbb és nagyobb teljesítményű. A módosított kipufogónak és a légcsavarnak köszönhetően csendesebb is.  dsc_1382.JPGA törzs alatt lévő forgatható gömbben lévő elektrooptikai eszközöket újabbakra cserélték. A stabilizátorral rendelkező nappali és éjszakai kamera képet élőben a földi vevőállomásokra továbbítja a rendszer. A többes szám nem véletlen, ugyanis a Block III-as változatnál nemcsak az irányítók, de mások is rákapcsolódhatnak a rendszerre, ha ehhez megvan a szükséges vevőberendezés. A parancsnoki törzsön kívül így alacsonyabb szintű egység vezetői is azonnal láthatják felülről a területet.   

Tovább bővültek a lehetőségek azzal, hogy az AH-64-es legkorszerűbb változataival is képes együttműködni. De ezzel még nincs vége, mert más drónokkal szintén adatkapcsolat létesíthető, egyetlen irányítóállomás is elegendő a vezetésükhöz. Az sem elhanyagolható szempont, hogy levegőben lévő drón reléállomásként funkcionálhat, így rádiókapcsolatot létesíthetnek olyan katonákkal, akiket másképp nem érnének el.dsc_1376.JPGMost következzen néhány számszerű adat. A gép 4500 m tengerszint feletti magasságig emelkedhet, ami viszont fontos, hogy a megfelelő felderítéshez ennél alacsonyabban kell repülni a felszínhez viszonyítva. A nappali kamera használata esetén 2400-3000 m, éjszaka az infravörös kamerával 1800-3000 m közötti tartományban történik a járőrözés. A kamerák felbontására egy jellemző adatot találtam, 2500 méter magasságból 3,5 km ferde távolság esetén lehetséges egy harcjárművet felismerni és azonosítani. A Block III-as esetében esőben is elvégezhető a felderítés.  dsc_1374.JPGA gömbben lézeres célmegjelölő is helyet kapott, így alkalmas a félaktív lézervezérlésű légibombák irányítására.

Nem tudni, hogy egy hasonló, vagy nagyobb rendszer hazai beszerzése esetén melyik alakulat üzemelteteti majd a drónokat. Az amerikai mintát magyar viszonyokra átültetve a tatai Klapka György és a hódmezővásárhelyi Bocskai dandároknál lenne egy-egy ilyen szakasz, közvetlen alárendeltségben. Természetesen a Különleges Rendeltetésű Dandár is biztosan ki tudná használni a képességeit. Persze lehetséges, hogy egy külön drónos egységet állítanak fel, amely éppen az adott helyzetnek megfelelően szolgálhatná ki a harcoló alakulatok igényeit. A latolgatás helyett azonban inkább várjuk a bejelentést, hogy miből és mennyi lesz majd idehaza hadrendbe állítva.20210828_161749_1.jpgEgy biztos, Kecskeméten a repülőnapon ezt láthattuk. 

*A drónok kategórizálása több besorolás szerint történhet. Az egyik szerint az RQ-7-es harcászatinak számít, az MQ-1 Predator pedig a MALE kategóriába tartozik. Az utóbbi, vagyis a Medium Altitude Long Endurance kategória jellemzője a 3000-9000 m repülési magasság, és a 24-48 óra repülési idő.   

Címkék: UAV Shadow Drón RQ-7
1 komment
Exclusive Military Hardware
süti beállítások módosítása